5 tips om je voor te bereiden op Black Friday

22 Oktober, 2018 12:38

Sinds enkele jaren is Black Friday overgewaaid uit Amerika naar Nederland. Om mensen naar de winkels te trekken, adverteren veel webshops met speciale aanbiedingen. Dit jaar valt Black Friday op vrijdag 23 november en lopen veel aanbiedingen door tot Cyber Monday, de maandag erna. Dit is hét begin van het seizoen voor alle kerstinkopen.

Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de highlights:

  • Verschillende webshops doen mee aan Black Friday en dit aantal groeit jaarlijks.
  • Een duidelijke campagnepagina is een grote meerwaarde voor de koopjesjagers
  • Zorg ervoor dat jouw checkout mobiel ondersteund wordt en hiervoor geoptimaliseerd is.
  • Optimaliseer de snelheid van je website voor de feestdagen

Waarom inspelen op Black Friday?

Verschillende webshops doen mee aan Black Friday en dit aantal groeit jaarlijks. De bezoekers verwachten op deze dag hoge kortingen. Dit is ook terug te zien aan de zoektermen die rond midden/eind november gebruikt worden in combinatie met ‘Black Friday’.

Hoe bereid je je voor op Black Friday?

Maak campagnepagina’s

Een duidelijke campagnepagina is een grote meerwaarde voor de koopjesjagers op Black Friday. Met behulp van deze pagina maak je de bezoeker binnen enkele seconden duidelijk wat je te bieden hebt. Zorg er ook voor dat de landingspagina overzichtelijk is en de urgentie aangeeft van de actie. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een countdown timer.

Bied voordeel aan

Denk na over unieke aanbiedingen. Het draait bij Black Friday om kortingen en aanbiedingen. Het is dan ook belangrijk dat jij de bezoeker iets kan bieden waar hij voordeel uit kan halen. Stem daarnaast je aanbod af op de verwachte vraag, zodat je maximaal kunt verkopen.

Zorg voor een mobielvriendelijke webshop

Het zoekverkeer via mobiel neemt steeds verder toe en online aankopen worden steeds vaker mobiel voltooid. Zorg er dan ook voor dat jouw checkout mobiel ondersteund wordt en hiervoor geoptimaliseerd is.

Zet je customerservice op scherp

Tijdens de feestdagen zul je hopelijk meer nieuwe klanten krijgen, maar hoe zorg jij ervoor dat ze na de feestdagen ook weer bij jou terugkomen? Het is belangrijk dat je goed bereikbaar bent via meerdere kanalen, zoals een live chat op je website. Bezoekers kunnen zo direct via de webshop een vraag stellen, zonder dat ze je hoeven te bellen of mailen. Een goede service kan ook zorgen voor een groter publiek door mond-tot-mondreclame.

Controleer de snelheid van je website

Het is belangrijk om nog eens goed te kijken naar de snelheid van jouw website. Is de laadsnelheid traag? Dan is de kans groot dat je website straks helemaal vastloopt. Om dit te voorkomen, is het slim om nu vast de snelheid van je website te optimaliseren.

Ligt jouw strategie voor de feestdagen klaar? Neem dan snel contact op met je campagnemanager om alles klaar te zetten voor de storm begint!

< Een dag in het leven van een Content Specialist bij iClicks Google Mijn Bedrijf update: direct boeken in Google nu mogelijk bij steeds meer bedrijven >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Mike Visser

Online Marketing Consultant