6 wist-je-datjes over waarom e-mailmarketing zo waardevol is

6 Augustus, 2019 15:58

E-mail? Dat is toch ouderwets? We hebben nu toch social media. Ho, let op. E-mail mag dan wel oldschool zijn, maar je gaat toch echt de mist in als je de ‘oude’ vertrouwde e-mail onderschat. In dit blog ontdek je 6 interessante wist-je-datjes over waarom e-mailmarketing juist nog steeds of weer zo waardevol is.

Geen tijd om te lezen? Ontdek hieronder de highlights!

E-mailmarketing is een heel waardevol kanaal in de onlinemarketingmix omdat:

  • De ROI (return on investment) heel hoog is en het in verhouding een goedkoop marketingmiddel is.
  • Resultaten goed zijn te meten en je zo eenvoudig kunt bijsturen.
  • Ontvangers echt een band met je hebben, aangezien zij bewust toestemming hebben gegeven om e-mails van jou te ontvangen.
  • Je via e-mail écht een sterke relatie kunt opbouwen met je (potentiële) klanten, mits je het goed toepast.
  • Je met e-mail heel gericht en persoonlijk (potentiële) klanten kunt benaderen.
  • De door jou verkregen data dus ook automatisch van jou is.

Hoge ROI

De ROI (return on investment) is bij e-mail heel hoog. Uit de resultaten van de Email Benchmark 2019 blijkt dat e-mail het hoogste rendement heeft. Daarnaast is e-mail in verhouding goedkoper dan bijvoorbeeld adverteren op Google of via social media.

Resultaten zijn goed en eenvoudig te meten

Wie kent de uitspraak niet? Meten = weten. Je kunt immers alleen bijstellen als je weet wat je moet bijstellen. Bij e-mail is het onder andere gemakkelijk om te meten:

  • Hoe vaak je e-email geopend wordt (open rate)
  • Op welke links er wordt geklikt (click through rate)
  • Hoeveel personen zich hebben afgemeld (unsubscribed)
  • Aan welke e-mailadressen de e-mail niet afgeleverd kon worden (bounces)
  • Op welk tijdstip de e-mail door wie geopend is

Door middel van een report breng je zo eenvoudig de e-mailresultaten in kaart.

Je ontvangers hebben echt een band met je

Hoe makkelijk is het om via Facebook een pagina te liken? Het kost je nog minder dan een seconde met als gevolg dat je heel veel pagina’s leuk vindt en volgt. Bij e-mail ligt dit net even anders. Door de strenge regelgeving moet een persoon namelijk bewust toestemming geven en zich aanmelden voordat je hem als organisatie mag benaderen met e-mails. Daarnaast mag je personen mailen die ooit iets bij je hebben gekocht. Ook deze groep heeft dus al een bepaalde band met je.

Met e-mail bouw je een goede relatie op met klanten

E-mail is heel persoonlijk. Je kunt dan ook gericht met je klanten of potentiële klanten communiceren. Is je klant jarig? Stuur een felicitatiemail. Zoekt jouw klanten naar specifieke producten? Help je klant hierbij met gepaste content, tips en aanbiedingen. Al deze zaken dragen bij aan een sterkere relatie voor in de toekomst.

Personalisatie? Ja!

We willen het allemaal: een persoonlijke benadering. En daarmee bedoelen we niet alleen met je voornaam aangesproken worden. Nee, we willen echt gehoord worden. Dus een introductiemail ontvangen als je al jaren klant bent is echt een no-go. Het draait allemaal om de juiste boodschap op het juiste moment. Pas dan bereik je echt je (potentiële) klanten. E-mailmarketing biedt de mogelijkheid om op basis van beschikbare data gepersonaliseerde e-mails te versturen.

De data zijn door jou verkregen en dus van jou

Alle informatie die je via e-mailmarketing verzamelt en toepast is van jou. Op deze manier kun je data goed exporteren naar andere systemen. Dit ligt bij social media bijvoorbeeld weer heel anders. Het mogen dan wel jouw Facebookvolgers zijn, maar de gegevens zijn niet van jou. Die zijn van Facebook. Is social media dan toch niet zo mooi als het lijkt? Zeker wel. Het hangt allemaal af van de doelen die je wilt bereiken. Ieder medium (SEO, SEA, social media, e-mailmarketing) kent zijn eigen voordelen en kan een uitstekend onderdeel van de onlinemarketingmix vormen.

E-mailmarketing ouderwets?

Vind je e-mailmarketing nu nog steeds ouderwets of is je beeld stiekem wat veranderd? Zoals je hebt gelezen is er echt heel veel mogelijk met e-mailmarketing. Wil jij e-mail een nieuw leven inblazen? Onze e-mailmarketingspecialisten denken graag met je mee! Meer weten https://www.iclicks.nl/e-mailmarketing.

< Google Mijn Bedrijf-update: producten toevoegen aan je bedrijfsvermelding Wordt TikTok hét nieuwe socialmediakanaal? >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Senior Online Marketing Consultant