Social Media advertising

Social media zijn onderdeel van ons leven geworden. De meeste consumenten in Nederland zijn actief op een sociaal netwerk. Dat biedt enorme kansen voor ondernemers, aangezien de kans groot is dat jouw doelgroep hier ook gebruik van maakt. Social-mediaplatforms bieden veel kansen om je doelgroep aan te spreken, mits je daar een goede strategie voor opstelt.

Het grote voordeel van adverteren op social media is het specifiek instellen van targeting, waarmee je de doelgroep zo specifiek mogelijk kunt maken. Je spreekt je doelgroep op een bepaalde manier aan, afhankelijk van in welke fase van de conversie-funnel deze zich bevindt en stemt daar je advertentiedoelen op af. Zo kun je naamsbekendheid opbouwen, leads vinden, online verkopen genereren en werken aan je relatie met bestaande klanten (loyalty).

Waarom iClicks?

  • Jarenlange ervaring met het opzetten en optimaliseren van Social Advertising-campagnes in de meest uiteenlopende branches
  • Vast contactpersoon bij Facebook
  • In-house designers
  • Vast contact met een Social Advertising specialist

Facebook ads

Facebook is een van de grootste online platformen wereldwijd. Door de vele gebruikers op het platform is dit een zeer efficiënt middel om je bedrijf of product bij de gewenste doelgroep onder de aandacht te brengen. Daarnaast zijn er talloze (visuele) mogelijkheden om de beoogde doelgroep zo effectief en snel mogelijk te bereiken. Er zijn dagelijks ruim 10 miljoen Nederlanders actief op Facebook.

Voordelen adverteren op Facebook

  • Het genereren van meer naamsbekendheid
  • Meer relevante bezoekers naar de website
  • Efficiënt promoten van acties, nieuws, producten en diensten
  • Doelgericht adverteren op het gebied van regio, interesses, geslacht, leeftijd etc.
  • Het creëren van meer volgers op Facebook
  • Potentiële klanten aanspreken

Carousel ads

Met de carrouselindeling kun je tot tien afbeeldingen of video's in één advertentie laten zien, met elk een eigen link.

  • Minimumaantal kaarten: 2
  • Maximumaantal kaarten: 10
  • Type afbeeldingsbestand: JPG of PNG
  • Type videobestand: ondersteunde bestandsindelingen
  • Maximumgrootte van videobestand: 4 GB
  • Videolengte: tot 240 minuten
  • Maximumgrootte van afbeeldingsbestand: 30 MB
  • Aanbevolen resolutie: minstens 1080 x 1080 px
  • Aanbevolen hoogte-breedteverhouding: 1:1
  • Tekst: 125 tekens
  • Kop: 40 tekens
  • Linkbeschrijving: 20 tekens
  • Afbeeldingen die voor meer dan 20% uit tekst bestaan, worden mogelijk minder weergegeven. Meer informatie over tekst in afbeeldingen.

Video ads

Upload de bronvideo met de hoogst mogelijk resolutie zonder letter- of pillarboxing (geen zwarte randen). De meeste bestandstypen worden ondersteund. We raden het volgende aan: H.264-compressie, vierkante pixels, een vaste beeldsnelheid, progressive scanning en een stereo ACC-audiocompressie van 128 kbps+.

  • Hoogte-breedteverhouding video: 9:16 tot 16:9
  • Aanbevolen resolutie: Upload de video in de hoogst mogelijke resolutie die voldoet aan de beperkingen voor bestandsgrootte en beeldverhouding.
  • Bestandsgrootte video: max. 4 GB
  • Minimale videolengte: 1 seconde
  • Maximale videolengte: 240 minuten
  • Videobijschriften: Optioneel maar aanbevolen
  • Videogeluid: Optioneel maar aanbevolen
  • Tekst: 125 tekens
  • Afbeeldingen van videominiaturen die voor meer dan 20% uit tekst bestaan, worden mogelijk minder weergegeven. Meer informatie over tekst in afbeeldingen.
  • Verticale video's (met een beeldverhouding groter dan 2:3) worden mogelijk aangepast naar 2:3

Facebook statische ads

Ontwerpaanbevelinge

  • Bestandstype: JPG of PNG
  • Beeldverhouding: 9:16 tot 16:9
  • Aanbevolen resolutie: Upload de afbeelding in de hoogst mogelijke resolutie.
  • Afbeeldingen die voor meer dan 20% uit tekst bestaan, worden mogelijk minder weergegeven. Meer informatie over tekst in afbeeldingen.
  • Tekst: 125 tekens

Met link

  • Beeldverhouding: 1,91:1 tot 1:1
  • Aanbevolen resolutie: minstens 1080 x 1080 px
  • Kop: 25 tekens
  • Linkbeschrijving: 30 tekens

Panorama's of 360-graden-foto's

Panorama's of 360-graden-foto's kunnen op Facebook worden weergegeven als een interactieve ervaring. Facebook herkent en verwerkt deze foto's door te zoeken naar cameraspecifieke metagegevens in foto's die zijn gemaakt met apparaten met 360-gradenfunctie.

Technical Requirements

  • Minimumbreedte afbeelding in pixels : 600
  • Minimumhoogte afbeelding in pixels : 600
  • Speling beeldverhouding : 3%

Instagram

Zoals we weten, zijn video-advertenties een geweldige manier om de aandacht van klanten te trekken op sociale kanalen. Van apps tot avontuur, hier vindt u enkele van de beste videoadvertenties die u kunnen inspireren.

Instagram is in de afgelopen jaren razendsnel gegroeid in het aantal gebruikers, maar ook in de mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Instagram maakt het mogelijk om middels advertenties je producten of diensten op een visuele manier bij de gewenste doelgroep onder de aandacht te brengen. Instagram weet de advertenties zo te verweven in de tijdlijn dat het bijna niet opvalt dat het om een advertentie gaat. Er zijn dagelijks 4,9 miljoen Nederlanders actief op Instagram.

Voordelen adverteren op Instagram

  • Slim inspelen op gevoel middels beeld
  • Groot bereik bij een jonge en converterende doelgroep
  • Efficiënt promoten van acties, nieuws, producten en diensten
  • Het creëren van meer volgers
  • Potentiële klanten aanspreken
  • Naamsbekendheid vergroten

Video ads

Toen Instagram video voor het eerst werd gelanceerd in 2013, lieten gebruikers het meteen weten, uploadden meer dan 5 miljoen video's naar het netwerk binnen slechts 24 uur. En die opwinding is niet gestopt - Instagram-gebruikers brachten in 2017 80% langer video's kijken en vier keer meer video's dan een jaar eerder. Met een publiek van meer dan een miljard gebruikers wordt er veel video-inhoud gebruikt. Instagram ziet duidelijk ook de waarde van video voor marketeers: er zijn steeds meer verbluffende nieuwe advertentie-indelingen en functies dan voorheen. Zo hebben Instagram Storie-advertenties dit jaar veel geweldige nieuwe mogelijkheden, variërend van draagbare tags tot interactieve carrousel-advertenties.

E-commerce

Instagram is een geweldige plek om te pronken met een roulerend aanbod van producten en aanbiedingen, dus het is geen verrassing dat webshops via deze weg succesvol zijn.

LinkedIn is het grootste zakelijke social-mediaplatform voor bedrijven. Het platform is een ideaal middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten, nieuw personeel en je bestaande klanten. In tegenstelling tot andere social-mediakanalen maakt LinkedIn het mogelijk om de focus te leggen op bedrijfstakken, branches en bedrijfsomvang. Er zijn dagelijks 4,6 miljoen Nederlanders actief op LinkedIn.

Voordelen adverteren op LinkedIn

  • Naamsbekendheid van je bedrijf vergroten
  • Het grootste social media b2b-platform
  • Aanspreken van potentiële klanten en personeel
  • Meer volgers op LinkedIn
  • Interactie aangaan met de doelgroep
  • Promoten van acties, nieuws, producten en diensten

Pinterest content

Op dit moment is het nog niet mogelijk in Nederland te adverteren op Pinterest, maar het is wel een ideaal platform dat voor websiteverkeer zorgt door middel van het posten van tijdlijnberichten (Pins). Wanneer jouw post in de zoekresultaten verschijnt, wordt de bezoeker doorgelinkt naar jouw website als hij op de Pin klikt. Pinterest speelt een belangrijke rol in de oriëntatiefase van jouw potentiële klant.

Voordelen posten op Pinterest:

  • Online zichtbaarheid
  • Groot bereik bij vrouwelijke doelgroep (20-40 jaar)
  • Aanspreken van potentiële klanten
  • Het genereren van meer naamsbekendheid
  • Meer bezoekers naar de website

Snapchat ads

Wil jij je producten of diensten onder de aandacht brengen bij een jonge doelgroep? Dan is adverteren op Snapchat de uitkomst! De app telt ruim 2,5 miljoen jonge gebruikers (tussen de 15 en 25 jaar) en meer dan 40% gebruikt de app dagelijks. Er zijn dagelijks 2,4 miljoen Nederlanders actief op Snapchat.

Voordelen adverteren op Snapchat

  • De advertenties zijn full-screen
  • Loyalty-acties
  • Vergroten naamsbekendheid
  • Genereren van meer Snapchat-volgers
  • Inspelen op actuele gebeurtenissen
  • Groot bereik jonge doelgroep
  • Mogelijk vanaf € 275,- managementfee

Bij Snapchat is het mogelijk om middels drie advertentievormen te adverteren:

1. Snap Ads

10 seconden durende video’s met de optie om te swipen voor meer informatie.

2. Sponsored Geofilters

Niet-bewegende onlays die over een Snapfoto geplaatst kunnen worden.

3. Sponsored Lenses

Een eigen filter uploaden dat te gebruiken is door de doelgroep.

Twitter ads

In vrij korte tijd kun je middels Twitteradvertenties veel mensen bereiken. Twitter maakt het mogelijk om te focussen op diverse categorieën, specifieke accounts en relevante trefwoorden. Middels Twitter-advertenties creëer je op een effectieve manier interactie met je doelgroep, omdat het publiek actief op zoek is naar bepaalde onderwerpen en hier makkelijk op reageert en de informatie deelt. Er zijn dagelijks 2,5 miljoen Nederlanders actief op Twitter.

Voordelen adverteren op Twitter

  • Alleen betalen wanneer er wordt geklikt
  • Creëren van sociale interactie met je doelgroep
  • Meer volgers op je Twitterpagina
  • Meer bezoekers trekken naar de website
  • Het genereren van meer naamsbekendheid

Onderstaand worden de begrippen uitgelegd die onderdeel zijn van onze Social Advertising pakketten.

Aantal Platformen

Het aantal Social Media platformen waarop we gaan adverteren. De beschikbare platformen zijn:

Updates

Maandelijks ontvang je van ons een update over de resultaten van je Social Media campagnes. In deze update ontvang je een rapportage op maat, waarin de prestaties van je campagnes op een overzichtelijke manier worden gepresenteerd.

Strategie bepalen

Tijdens ons periodiek overleg bespreken we de strategie die we inzetten om jouw wensen te vertalen naar een succesvolle Social Media campagne. Hierbij bepalen we welke doelgroep we targeten en hoe we deze het best kunnen benaderen. Daarnaast willen we weten wat jouw bedrijf uniek maakt en welke ‘tone of voice’ we dienen te gebruiken bij de uitingen op Social Media. Onze specialist stelt doelen op op basis van deze informatie.

Meer bedrijfsbekendheid

Social Media zijn bij uitstek geschikt om de bekendheid van je bedrijf te vergroten. We gebruiken onze advertentiecampagnes om ‘awareness’ te creëren: je doelgroep ervan bewust maken dat je bestaat en wat je doet.

Het aantal volgers vergroten

Wij zorgen ervoor dat het aantal volgers op Social Media wordt vergroot door advertenties in te zetten die specifiek voor dat doel zijn ingericht.

Monitoren en optimaliseren

Zodra je campagne loopt begint het tweaken. We verzamelen data en houden de prestaties van je advertenties in de gaten. Zodra we de eerste analyses hebben gemaakt beginnen we met het optimaliseren van de campagne. Denk hierbij aan het aanpassen van biedingen, het finetunen van de doelgroep, aanpassen van advertenties etc.

Social Media scan van huidige kanalen

We brengen in kaart wat jouw bedrijf al doet op Social Media en in hoeverre onze werkzaamheden hierop aansluiten. Daarnaast adviseren wij je hoe de huidige activiteit op Social Media verbeterd kan worden.

Doelgroepanalyse

We analyseren je huidige doelgroep en bepalen welke kenmerken en interesses deze bevat. Met deze analyse kunnen we vaststellen hoe we ons moeten uiten in de Social Media campagnes, en wat jouw doelgroep aanspreekt.

Remarketing doelgroep

Met remarketing kunnen we je doelgroep nogmaals aanspreken als deze reeds interesse heeft getoond in jouw bedrijf. Zo kunnen we mensen targeten die iets in hun winkelwagentje hebben gedaan, maar de aankoop niet hebben voltooid. Of mensen die een specifieke pagina hebben bezocht van je website. Met remarketing proberen we de drempel te verlagen om iemand alsnog een conversie te laten doen.

Ontwikkeling Persona’s

We creëeren een fictief personage dat jouw doelgroep representeert. Hiermee geven we jouw doelgroep letterlijk een gezicht. Dit wordt jouw rolmodel klant. We proberen zo gedetailleerd mogelijk kenmerken van deze klant op te nemen. Wat voor hobby’s heeft hij, wat voor interesses heeft hij, waar gaat hij op vakantie? Als we weten hoe dit personage precies in elkaar steekt, kunnen we de deolgroep op de juiste manier aanspreken op Social Media. Daarnaast biedt het houvast in de communicatie. Bij elke post vragen we onszelf af: Wat zou de persona hiervan vinden, of hierop reageren?

Concurrentie Analyse

Bij de concurrentieanalyse bekijken we je voornaamste concurrenten, en hoe zij hun Social Media aanpakken. We bekijken de zwakke en sterke punten en proberen hun strategie in kaart te brengen. Erg belangrijk is om samen te bepalen waar jouw onderscheidend vermogen ligt ten opzichte van je concurrenten. Dat is een belangrijk punt om te benadrukken, ook in onze Social Media strategie.

Google Analytics

Wij lopen je bestaande Google Analytics account na en doen een analyse van het huidige verkeer naar de website toe. Daarnaast controleren we of het account goed ingesteld staat, en stellen we doelen in die aansluiten op de Social Media goals.

A/B testing

Met a/b-tests kun je verschillende versies van je advertenties testen om te kijken wat het beste werkt en wat je in toekomstige campagnes kunt verbeteren. Je kunt dezelfde advertentie bijvoorbeeld testen op twee verschillende doelgroepen om te zien waar deze beter presteert. Een andere optie is twee weergaveoptimalisaties te testen om te bepalen welke selectie betere resultaten oplevert.

Tijdlijnberichten

Op alle Social Media platformen kun je berichten plaatsen op de tijdlijn. Een post komt niet automatisch in de tijdlijn van je fans terecht. Alle Social Media kanalen hebben een algoritme dat bepaalt of een bericht geplaatst wordt in de tijdlijn van een fan en voor hoelang deze zichtbaar is. Met onze expertise proberen wij middels beeld en tekst dit algoritme te doorbreken.

Pakketprijzen Basic € 165,-
Aantal platformen Maximaal 1
Aantal ads/ontwerpen per kwartaal 1
Strategisch overleg specialist 1 x per 3 maanden
Updates
Strategie bepalen
Meer bedrijfsbekendheid
Het aantal volgers (indirect) vergroten
Monitoren en optimaliseren
Social-mediascan van huidige kanalen
Analyse voor potentiële doelgroep
Google Analytics-analyse
Ontwikkelen persona’s
Concurrentie-analyse
Remarketing doelgroep
A/B-testen
Prijsopbouw
Managementfee € 165,-
Eenmalige opstartkosten € 385,-
Tijdlijnberichten
Per platform per maand 2 posts
Totaalprijs per maand € 165,-
Eenmalige opstartkosten € 385,-
Aantal platformen Maximaal 1
Additionele kosten
Optioneel eenmalige stockfoto’s (20 stuks) € 100,-
Optioneel eenmalige landingspagina € 275,-
Optioneel eenmalig Analytics inrichten € 165,-
Pakketprijzen Advanced € 275,-
Aantal platformen Optioneel 2
Aantal ads/ontwerpen per kwartaal 2
Strategisch overleg specialist 1 x per 2 maanden
Updates
Strategie bepalen
Meer bedrijfsbekendheid
Het aantal volgers (indirect) vergroten
Monitoren en optimaliseren
Social-mediascan van huidige kanalen
Analyse voor potentiële doelgroep
Google Analytics-analyse
Ontwikkelen persona’s
Concurrentie-analyse
Remarketing doelgroep
A/B-testen
Prijsopbouw
Managementfee € 275,-
Eenmalige opstartkosten € 385,-
Tijdlijnberichten
Per platform per maand 3 posts
Totaalprijs per maand € 275,-
Eenmalige opstartkosten € 385,-
Aantal platformen Optioneel 2
Additionele kosten
Optioneel eenmalige stockfoto’s € 100,-
Optioneel eenmalige landingspagina € 275,-
Optioneel eenmalig Analytics inrichten € 165,-
Pakketprijzen Pro € 440,-
Aantal platformen Optioneel 3
Aantal ads/ontwerpen per kwartaal 3
Strategisch overleg specialist 1 x per maand
Updates
Strategie bepalen
Meer bedrijfsbekendheid
Het aantal volgers (indirect) vergroten
Monitoren en optimaliseren
Social-mediascan van huidige kanalen
Analyse voor potentiële doelgroep
Google Analytics-analyse
Ontwikkelen persona’s
Concurrentie-analyse
Remarketing doelgroep
A/B-testen
Prijsopbouw
Managementfee € 440,-
Eenmalige opstartkosten € 385,-
Tijdlijnberichten
Per platform per maand 4 posts
Totaalprijs per maand € 440,-
Eenmalige opstartkosten € 385,-
Aantal platformen Optioneel 3
Additionele kosten
Optioneel eenmalige stockfoto’s € 100,-
Optioneel eenmalige landingspagina € 275,-
Optioneel eenmalig Analytics inrichten € 165,-

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Don van der Helm

Senior Online Marketing Consultant

Stevan Otting

Online Marketing Consultant