Bereid je webshop voor op de dolle dagen

24 Oktober, 2019 09:37

Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst. We gaan de komende maanden weer genoeg dolle dagen tegemoet. Dagen waarin we genieten van gezelligheid, lekkers, cadeautjes én goede aanbiedingen. Zorg ervoor dat jij hiervan profiteert door je webshop goed voor te bereiden. Hoe? Ontdek onze handige tips!

Geen tijd om te lezen? Lees de belangrijkste highlights:

  • In het laatste kwartaal van vorig jaar is door Nederlandse webwinkels maar liefst 1,3 miljard euro omgezet!
  • Met deze 10 tips zorg jij voor een goede voorbereiding:
    1. Korting, korting, korting: bedenk ludieke acties en aanbiedingen.
    2. Zet je customerservice op scherp en ga deze dagen voor net dat stukje extra service.
    3. Check je website op mobiel.
    4. Controleer de laadsnelheid van je website.
    5. Creëer speciale campagnepagina’s om gebruikers te inspireren.
    6. Verstuur gerichte e-mails, herinner winkelwagenverlaters aan hun gekozen producten en verstuur kortingscodes naar klanten die al lange tijd niks meer bij je hebben besteld.
    7. Vul je assortiment aan met leuke Kerst- en Sinterklaasartikelen en cadeausets.
    8. Pas het design van je webshop aan: zorg voor een feestelijk gevoel.
    9. Deel bijzondere acties, nieuwe producten, kortingen én meer via social media.
    10. Tijdig leveren is key!

Waarom moet je inspelen op deze dagen?

In het laatste kwartaal van vorig jaar is door Nederlandse webwinkels maar liefst 1,3 miljard euro omgezet. Zo blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org. Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen zorgden samen voor dit fantastisch hoge bedrag! Daar wil jij met jouw webshop natuurlijk ook van profiteren. En dat doe je met een goede voorbereiding.

En zo doe je het: 10 tips voor succesvolle maanden!

Korting, korting, korting

Wie houdt er niet van? Acties, kortingen & aanbiedingen. Juist in de laatste maanden van het kwartaal zijn consumenten hier extra gevoelig voor. Denk dan ook goed na over unieke acties én vergeet niet om deze acties te delen. Bereik jouw doelgroep door middel van socialmediaposts, e-mails, blogs en gerichte advertenties.

Zet je customerservice op scherp en ga voor extra service

Je doel tijdens deze dolle dagen is natuurlijk om meer nieuwe klanten te krijgen. Maar heb je er ook al bij stilgestaan hoe je ervoor zorgt dat deze klanten weer bij je terugkeren? Goed bereikbaar zijn via verschillende kanalen is belangrijk. Denk hierbij aan een live chat op je webshop. Bezoekers kunnen zo direct bij je terecht voor vragen. Bellen of mailen is niet nodig. Kom je bezoekers daarnaast tijdens deze dagen nog net iets meer tegemoet dan anders. Hoe? Bied gratis verzending of inpakservice of een nog kortere levertijd.

Check je website op mobiel

Niks is vervelender dan wanneer een webshop op mobiel niet goed werkt. Teksten die afgebroken worden of afbeeldingen die maar voor een gedeelte zichtbaar zijn. Dat wil je jouw webshopbezoekers natuurlijk niet aandoen. Check je webshop dan ook nog eens extra op responsiveness. Aankopen worden immers steeds vaker via mobiel voltooid.

Controleer de laadsnelheid van je website

Een niet-responsive webshop is vervelend, maar onderschat de trage jongens ook niet. Het is daarom belangrijk om de laadsnelheid van je webshop nog eens na te kijken. Laadt je website traag? Dan loop je de kans dat je webshop in drukke periodes helemaal gaat vastlopen. Dit voorkom je door nu alvast de snelheid te optimaliseren.

Creëer & inspireer

Ontwerp speciale campagnepagina’s. Om een duidelijke campagnepagina kan een echte koopjesjager niet heen. Zorg ervoor dat direct duidelijk is wat je te bieden hebt en geef de urgentie van de actie aan. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van een countdowntimer. Ook kun je consumenten een zetje in de goede richting geven met leuke inspiratiepagina’s. Elk jaar weer een cadeautje verzinnen voor je schoonmoeder is natuurlijk geen makkelijk klusje. Creëer speciale pagina’s met producten in verschillende prijsklassen voor een specifieke doelgroep, zoals hem, haar, kids, opa, oma, etc. Zo help je jouw bezoeker bij het uitzoeken van een passend cadeau. Handig! En deze pagina’s breng je vervolgens weer eenvoudig onder de aandacht door middel van gerichte advertenties.

Verstuur e-mails

Stuur je klanten gerichte e-mails tijdens de bijzondere dagen. Introduceer nieuwe producten, acties of aanbiedingen. Wees creatief en zorg dat de ontvanger ook daadwerkelijk iets heeft aan jouw e-mail. Op het uitsluitend promoten van producten zit niemand te wachten. Geef waardevolle tips: de 10 leukste schoencadeautjes of de leukste fashionitems voor tijdens het kerstdiner. Voorkom daarnaast achtergelaten winkelmandjes door even een herinnering via de mail te sturen. En hebben klanten al langere tijd niks meer bij je besteld? Stuur een speciale kortingscode om de klant weer voor je te winnen.

Vul je assortiment aan

Zorg dat je assortiment helemaal up-to-date is. Voeg sinterklaas- en kerstartikelen toe en bied cadeausets aan. Zo vindt de bezoeker vast en zeker waar hij naar op zoek is. O, en vergeet die leuke inpakservice natuurlijk niet. Leuk cadeaupapier, versieringen en doosjes maken het cadeau al een echt feestje!

Pas het design van je webshop aan

Tijdens de feestdagen is het heerlijk om door de winkelstraat te struinen. Al die mooi versierde etalages geven je gelijk een feestelijk gevoel, toch? Zorg dat je dit met je webshop ook doet. Pas tijdelijk je design aan, zodat bezoekers helemaal in de stemming komen. Pas dit design ook toe bij de rest van je marketinguitingen.

Trigger via social media

Leuk die speciaal ontworpen campagnepagina’s, maar die moeten natuurlijk wel onder de aandacht gebracht worden. Deel leuke acties, nieuwe producten, kortingen, wist-je-datjes, cadeau-ideeën en verlanglijstjes. Ook kun je door middel van social media heel gericht adverteren. Zo weet je zeker dat jouw boodschap uiteindelijk de juiste doelgroep bereikt.

Tijdig leveren is key!

Weet je nog? Die ruim 400.000 pakketjes die vorig jaar tijdens Sinterklaas te laat werden geleverd? Voorkom huilende kinderen en zorg te allen tijde dat je tijdig levert! Geef duidelijk verzenddeadlines aan, houd rekening met de drukte bij verzendpartijen en vergeet niet dat er altijd nog bestellingen op het laatste moment geplaatst worden.

Is jouw strategie voor de dolle dagen al ready? Of kun je nog wel wat hulp gebruiken? Neem dan snel contact met ons op om alles voor te bereiden voor de storm begint!

Zoekmachine adverteren (SEA) met Google Mijn Bedrijf >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Don van der Helm

Senior Online Marketing Consultant

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant