Wellicht heeft u als ondernemer de term Google+ lokaal als eens voorbij zien komen. Google+ Lokaal is een gratis online platform dat Google sinds kort heeft gelanceerd voor lokale bedrijven en ondernemingen. Google+ lokaal stond vroeger ook wel bekend onder de naam “Google Places” en heeft diverse functionaliteiten.
Google+ lokaal heeft doorgaans twee doelen:
Kort samengevat is Google+ lokaal geschikt voor bedrijven die hun lokale (potentiële) klanten willen bereiken. U kunt hierbij denken aan restaurants, tandartsen, salons, sportscholen, makelaars, advocaten of loodgieters.
Google herkent aan de zoekopdracht wanneer iemand zoekt naar een lokale onderneming. Voorbeelden van dergelijke zoekopdrachten zijn “Restaurant Utrecht”, “Tandarts Amsterdam” of “Loodgieter Rotterdam”. Google besluit in deze situaties om een lijst van lokale ondernemingen weer te geven in de zoekresultaten. In de meeste gevallen zijn dit zeven ondernemingen, opgesomd van A tot en met G.
Wanneer u als bedrijf verschijnt in de zoekresultaten dan vertoond Google de volgende informatie:
Google+ Lokale pagina's worden normaal weergegeven boven de standaard zoekresultaten. Dit betekent dat de online vindbaarheid van uw onderneming verbeterd wordt. Daarnaast is het ook mogelijk om zowel een lokale bedrijfsvermelding, als een standaard organische vermelding te vertonen op de eerste pagina van Google. Dit betekent dat uw twee prominente plekken heeft binnen de zoekresultaten. Dit kan vervolgens weer zorgen voor meer bezoekers richting uw website.
Daarnaast wordt Google gezien als een onpartijdige beoordeling / review-systeem. Beoordelingen worden door gebruikers dus gezien als betrouwbaar en kunnen van toegevoegde waarde zijn voor de algehele exposure van uw onderneming.
Kort samengevat biedt deze gratis functionaliteit van Google vele mogelijkheden om de online vindbaarheid van uw bedrijf te vergroten. Het zoeken naar een geschikt restaurant, tandarts of rijschool is voor uw klant nog nooit zo makkelijk geweest!