De richtlijnen voor paginaomschrijvingen die getoond worden in Google's organische zoekresultaten, de zogenaamde meta descriptions, zijn door een recente Google update veranderd. In dit blog lees je wat er is veranderd en hoe je hierop kunt inspelen.
Google heeft onlangs een belangrijke update in zijn algoritme doorgevoerd, waardoor er meer tekst weergegeven kan worden onder een organisch zoekresultaat, op de plek van de paginaomschrijving, oftewel de meta description.
De meta description is de omschrijving die je aan een pagina kan meegeven. De beschrijving bestaat hier uit 4 regels tekst onder de URL.
Volgens een onderzoek van SiSTRIX had ca. 90% van de getoonde meta descriptions in de Google zoekresultaten tot midden november 2017 een lengte van maximaal 165 tekens – langere omschrijvingen werden door Google doorgaans afgekapt.
Sinds de update zijn er veel omvangrijkere zoekresultaten te zien, met meta descriptions tot wel 320 tekens. Volgens onderzoek van RankRanger is de gemiddelde lengte van de meta description toegenomen van 160 tot 230 tekens.
Voor en na de update: oude meta description (boven) en nieuwe, langere meta description (onder).
Omdat veel bedrijven de paginaomschrijvingen van hun website nog niet hebben geüpdatet, zie je in de zoekresultaten nog niet bij alle zoekresultaten een langere meta description.
Pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor SEO volgens de oude richtlijnen voor meta descriptions (ca. 145 - 160 tekens), behouden in de meeste gevallen namelijk hun ingestelde, korte paginaomschrijving.
Niet bij alle zoekresultaten wordt een langere meta description getoond.
Door meta descriptions te verlengen, kun je meer ruimte innemen in de zoekresultaten dan een concurrent die nog een korte omschrijving gebruikt. Het kan dus zeker interessant zijn om hiermee te gaan testen.
Wanneer je hiermee aan de slag wilt gaan, adviseren de onderzoekers van het toonaangevende Moz om ca. 300 tekens aan te houden als nieuwe richtlijn voor de meta description.
Het verlengen van je meta descriptions betekent echter niet dat deze ook altijd zo getoond zullen worden in de zoekresultaten. De weergave van de zoekresultaten wordt namelijk steeds vaker dynamisch bepaald: afhankelijk van de zoekterm die je gebruikt, kun je verschillende omschrijvingen te zien krijgen bij een zoekresultaat, zoals hieronder te zien is.
Zoekresultaat voor de zoekterm 'facings Amsterdam' (boven) vs. 'facings zetten Amsterdam' (onder).
Het langer maken van je meta descriptions kan drie mogelijke gevolgen hebben voor je website.
De komende tijd zal duidelijk worden welke gevolgen de langere meta descriptions in de zoekresultaten hebben voor jouw website. Mijn advies: ga testen met je belangrijkste pagina’s en ontdek wat werkt voor jou!
Dit artikel is geschreven door Robin van der Sar
Robin is SEO-specialist en blogt regelmatig over de laatste ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie, Google Mijn Bedrijf en Google Maps.