slider

iClicks: de weg naar jouw online succes

Bepaal jouw route Wie gingen je voor?

Sliders op je website? Geen goed idee!

5 August, 2022 12:01

Heb jij een slider op je website, dan moeten we je helaas iets mededelen, want: silders zijn conversiedodend. In dit blog lees je over de drie belangrijkste redenen waarom sliders geen goed idee zijn voor je website en wat je juist wél kunt doen om dezelfde informatie op een andere manier te tonen.

Geen tijd om het hele blog te lezen? Met deze beknopte samenvatting ben je helemaal up-to-date.

  • Niemand bekijkt slide twee, drie of vier meer. Zorg er dus voor dat alle belangrijke informatie die je wilt tonen meteen in beeld is.
  • De timing klopt nagenoeg nooit. Een slider gaat vaak te snel voor een bezoeker om de informatie op te kunnen nemen. Of hij gaat te langzaam, waardoor de bezoeker ongeduldig verder scrolt en niet alle informatie die je wilde delen ziet.
  • Een slider leidt af, omdat hij beweegt. Je wilt graag dat bezoekers je content lezen, maar als de slider nog een stukje in beeld is, gaat de focus steeds opnieuw naar dat element.
  • Wat moet ik dan wel op mijn website plaatsen? Zorg ervoor dat alle content uit een slider direct zichtbaar is voor een bezoeker. Werk bijvoorbeeld in kaders, zoals Bol.com en Coolblue.nl.

Niemand bekijkt slide twee, drie of vier meer

Je denkt misschien dat bezoekers wel gebruikmaken van de slider en geduldig alle slides bekijken of via de knoppen naar de volgende slide navigeren, maar in de praktijk valt dat enorm tegen. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat ruim 90% van de aandacht en klikken alleen naar het eerste beeld van de slider gaan. Stel, je hebt een slider met vier afbeeldingen die om de zes seconden wisselen. Dan moet een bezoeker 24 seconden wachten totdat hij alle slides heeft gezien. We zullen je een geheim vertellen: dat doet niemand.

De timing klopt nagenoeg nooit

Slides verwisselen om de enkele seconden. Dit kan na drie seconden zijn, maar ook na acht seconden. Het komt in ieder geval nooit overeen met de hoeveelheid informatie die je wilt delen in de slider of het geduld van de bezoeker op je website. Je kunt bijvoorbeeld de sliderwisseling te langzaam hebben ingesteld, waardoor iemand moet wachten op de volgende slider, omdat hij de tekst op de afbeelding al gelezen heeft. Maar een slider te snel instellen is ook mogelijk. Dan heeft de bezoeker de informatie nog niet goed opgenomen voordat de volgende afbeelding alweer in beeld komt.

Een slider leidt af

Het is vervelend voor een bezoeker dat onderdelen bewegen op een website. Kruip eens in de huid van een websitebezoeker: je leest een stukje tekst en je ziet aan de bovenkant van je scherm een slider bewegen. Dat kan behoorlijk afleiden. Uit data blijkt dan ook dat sliders in de meeste gevallen resulteren in een websitebezoek zonder uiteindelijke conversie. En dat is zonde.

Daarnaast zien bewegende sliders eruit als een advertentie. Daarmee is de kans ook groot dat een bezoeker de hele slider overslaat door banner blindness. Dit betekent dat websitebezoekers bewust, maar ook onbewust, bannerachtige content negeren op een pagina.

Wat moet ik dan wel op mijn website plaatsen?

Als je meerdere informatiestukken hebt waarvan je denk dat een klant daar wat aan heeft en echt moet zien, zorg er dan voor dat deze informatie meteen zichtbaar is. Kijk maar naar de grote spelers als Bol.com en Coolblue: zij hebben ook geen sliders en toch zie je de belangrijkste categorieën en aanbiedingen in een oogopslag. Dit is niet alleen overzichtelijk, maar brengt de bezoeker ook sneller naar de plek waar hij moet zijn.

We snappen het wel: een slider ziet er zo dynamisch en hip uit. De allerbelangrijkste reden waarom je die slider op je website wilde hebben is waarschijnlijk om alle belangrijke informatie bovenaan te plaatsen. Hiermee hoopte je dat iedereen alle informatie ziet en in zich opneemt. Helaas maak je geen website voor jezelf, maar voor je converterende bezoekers.

Dus wat hebben we geleerd? Geen sliders meer!

< De impact van Googles mei 2022 core update De Facebook & Instagram Advertising begrippenlijst >