Praktische tips voor biedingen (deel 2 van 6): Resultaten verbeteren met bodaanpassingen voor locaties

11 Juni, 2013 16:10

Dit bericht gaat over het verbeteren van resultaten met bodaanpassingen voor locaties, en is het tweede in een reeks met praktische tips voor biedingen. De reeks begon met het prioriteren en herhalen van uwbodaanpassingen.

Uw advertentieprestaties variëren bijna altijd per locatie, ongeacht het soort bedrijf dat u heeft. Als u uw biedingen voor verschillende locaties optimaliseert, kunt u uw verkoopcijfers en ROI verbeteren.

Biedingen optimaliseren voor betere prestaties per locatie
Met geoptimaliseerde campagnes is het nu veel eenvoudiger om biedingen op locaties met betere prestaties te verhogen en biedingen op locaties met mindere prestaties te verlagen. Voordat geoptimaliseerde campagnes werden gebruikt, moest u een identieke campagne hebben ingesteld voor elke locatie waarvoor u unieke biedingen wilde gebruiken. Aangezien dit nogal lastig was, was de meest voorkomende aanpak voor locatie-optimalisatie het verwijderen van locaties die te slecht presteerden met behulp van targetinguitsluitingen. Op de lange termijn kan deze aanpak echter uw groei beperken en uw concurrentievermogen ten opzichte van andere bedrijven verkleinen. We raden u dus aan bodaanpassingen te gebruiken in plaats van locatie-uitsluitingen.

Bodaanpassingen voor locaties berekenen
Begin met het downloaden van een rapport met locatieprestaties. U doet dit als volgt in de AdWords-interface:

1. Stel de periode in op de afgelopen 30 dagen (of langer als uw campagne wat kleiner is).
2. Klik op de knop 'Locatiegegevens' en selecteer 'Waardoor uw advertentie werd geactiveerd'.
3. Klik op de knop 'Weergeven' en selecteer 'Regio'.
4. Klik op 'Downloaden'

Als u bestellingen of leads van een bepaald CPA- of ROI-niveau wilt maximaliseren, is een algemene praktische tip voor het instellen van bodaanpassingen het gelijktrekken van uw doelwaarden voor alle locaties. Dit ziet er als wiskundige formule zo uit:

Bodaanpassing voor locatie = 100% * ( ( campagnedoel ÷ werkelijke prestaties ) - 1 )

Hier ziet u een voorbeeld van een campagne met een doel voor kosten per actie.

Voorbeeld voor het berekenen van uw bodaanpassing voor locatie
Plaats
Conversies
Kosten
CPA
CPA-doel
Bodaanpassing voor locatie
Florida
100
€ 800
€ 8
€ 10
100% *[(10 ÷ 8) - 1]

= +25%

New York
120
€ 1080
€ 9
€ 10
100% *[(10 ÷ 9) - 1]

= +11%

Ohio
70
€ 1050
€ 15
€ 10
100% *[(10 ÷ 15) - 1]

= -33%

Pennsylvania
85
€ 850
€ 10
€ 10
100% *[(10 ÷ 10) - 1]

= 0%

U kunt uw bodaanpassingen implementeren in de AdWords-interface (instructies) of met behulp van AdWords Editor (instructies).

Bedrijven met lokale winkels of servicegebieden
Klanten die in de buurt wonen, kopen vaak sneller bij u en het kost minder geld om deze klanten van dienst te zijn. Als uw bedrijf over lokale winkels of servicegebieden beschikt, zou u dus kunnen overwegen uw biedingen te optimaliseren op basis van de nabijheid van klanten. U kunt bijvoorbeeld eenvoudig een locatietarget instellen voor klanten die zich binnen 2 kilometer van uw bedrijfslocaties bevinden, en een tweede target voor klanten binnen 20 kilometer van uw bedrijfslocaties (instructies). Gebruik vervolgens de hierboven beschreven aanpak om uw optimale bodaanpassing voor uw twee locatie-extensietargets te berekenen.

Tips en geheugensteuntjes
1. Hanteer een brede locatietarget die voor uw gehele potentiële markt geldt. Als u te smal target, kan dit uw bereik, klikken en conversies beperken.

2. U kunt overlappende locatietargets instellen met bodaanpassingen. We passen alleen de meest specifieke bodaanpassing voor een locatie toe. Stel dat u een bodaanpassing van 10% heeft voor Canada en een bodaanpassing van +20% voor Montreal. Wanneer iemand in Rotterdam zoekt, wordt uw bod verhoogd met 20 procent. Daarnaast ziet u specifieke prestatiestatistieken voor Rotterdam en voor heel Nederland met uitzondering van Rotterdam op het subtabblad 'Locaties' op het hoofdtabblad 'Instellingen' van de campagne.

3. Wees voorzichtig wanneer u niet veel gegevens heeft. Anders kunnen uw berekende bodaanpassingen uiteindelijk te hoog of te laag zijn, en kunt u eindigen met slechtere in plaats van betere resultaten. Als u niet over de vereiste statistische kennis beschikt, raden we u als algemene vuistregel aan biedingen op locaties met minder dan 1000 klikken of 30 conversies niet aan te passen. Het kan nuttig zijn uw periode voor uw rapporten te verlengen naar de afgelopen 90 dagen of langer.

4. Controleer prestaties regelmatig en pas uw bodaanpassingen in stappen aan. Controleer zo nu en dan uw prestaties voor elke locatietarget op het subtabblad 'Locaties'. Verhoog uw bodaanpassing stapsgewijs waar uw prestaties hoger zijn dan uw doel en verlaag uw bodaanpassing waar uw prestaties lager zijn dan uw doel. Zo kunt u uw biedingen na verloop van tijd steeds verder optimaliseren en aanpassen op basis van veranderend klantgedrag.

Geschreven door John Sullivan, Global Search Solutions

Gepost door Charis, Inside AdWords Team 

< Opvallende social media updates november 2016 Wereldwijd koppelen, klikken en converteren met Google Shopping >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Mike Visser

Online Marketing Consultant