Facebook in een nieuw jasje

16 Mei, 2019 10:51

Het is tijd om afscheid te nemen. Bekijk Facebook nog maar even goed, want het social-mediakanaal gaat compleet op de schop. Tijdens het jaarlijkse F8 event maakte Facebook-topman Mark Zuckerberg bekend dat Facebook een fris redesign krijgt. Het wordt de grootste verandering in vijf jaar. Benieuwd wat je voortaan niet meer terugziet en wat deze wijzigingen betekenen? Ontdek het in ons blog!

Geen tijd om te lezen? Bekijk de highlights:

  • Facebook krijgt een nieuw jasje: dat kondigde Facebook-topman Mark Zuckerberg tijdens het jaarlijkse F8 event aan.
  • De Facebook-app en -website ondergaan een ware facelift.
  • Het einde van de News Feed is in zicht: de focus komt te liggen op groepen en evenementen.
  • Met de nieuwe feature ‘Meet New Friends’ leer je eenvoudig nieuwe mensen kennen die dezelfde interesses als jij hebben in het echte leven.
  • Facebook Messenger krijgt nieuwe functies en een desktopversie.
  • De toekomst is privé: ook voor Facebook Messenger is de tijd van end-to-end encryptie aangebroken.

Facelift Facebook-app en -site

Je zult Facebook straks nauwelijks meer herkennen. Waar de app en desktopversie nu gekenmerkt worden door de kleuren blauw, lichtgrijs en wit gaat straks vooral wit overheersen. De herkenbare blauwe balk bovenaan verdwijnt. Op deze plek vind je voortaan nieuwe knoppen. Zo navigeer je snel naar de News Feed, Messenger, notificaties, Watch, Marketplace en je groepen. Ook ondergaat het logo een ware facelift. Van een vierkant naar een cirkel die veel lichter van kleur is. Benieuwd naar het redesign? Bekijk hiernaast alvast de eerste beelden. Je vindt de eerste wijzigingen ook al in de app! De desktopversie laat nog enkele maanden op zich wachten.

Focus op groepen en evenementen

We begrijpen dat je denkt: waar is die nieuwe vormgeving voor nodig? Dat heeft alles te maken met het feit dat Facebook een nadrukkelijke focus wil leggen op groepen en evenementen. Dit zijn namelijk de nieuwe pijlers van Facebook. Ook niet zo gek wanneer je nagaat dat dit de functies zijn waar het platform nog veel voor wordt gebruikt. Zo maken volgens Facebook al meer dan 400 miljoen mensen gebruik van groepen die voor hen betekenisvol zijn. Dankzij het nieuwe design moet het eenvoudiger worden om berichten naar elkaar te sturen en in besloten groepen nieuwsfeitjes met elkaar te delen. Zuckerbergs doel is om met de veranderingen te komen tot een betrouwbaarder platform. De invoering van het nieuwe design zorgt er natuurlijk ook voor dat andere zaken minder prominent aanwezig zullen zijn. Het gaat hierbij vooral om de News Feed. Dit is namelijk niet meer het eerste wat je als gebruiker te zien krijgt. Betekent dit het einde van de News Feed!? Daarentegen krijgen andere functies in het nieuwe design weer meer aandacht. Zo krijgt de nieuwe menubalk een evenemententab. Evenementen bij jou in de buurt vinden was nog nooit zo eenvoudig. Ook krijgen de Stories een centralere rol. Eerder werden deze cirkeltjes in de zijbalk verstopt. Nu komen ze in het midden te staan in een rechthoekige vorm.

Meet New Friends

Het ‘nieuwe’ Facebook maakt ook plaats voor een gloednieuwe feature: Meet New Friends. Met behulp van deze feature leer je gemakkelijker mensen kennen die dezelfde interesses als jij hebben of een link met je hebben in het echte leven. Denk hierbij aan iemand die naar dezelfde middelbare school als jij ging of die lid is van dezelfde vereniging. Meet New Friends krijgt een integratie in de Facebook-groepen, zodat je gemakkelijk contact legt met mensen met dezelfde interesses als jij.

Facebook Messenger

Naast het design gaat Facebook Messenger op de schop. Net zoals WhatsApp zal Facebook Messenger een eigen desktopversie voor Windows en MacOS krijgen. Deze versie bevat dezelfde functionaliteiten als de mobiele versie. Zo behoren ook audio- en videobellen tot de mogelijkheden. Daarnaast komt er een nieuwe versie van de Messenger-app. Een versie die kleiner is dan 30 MB en sneller is dan ooit! Facebook beweert dat Messenger na de vernieuwingsoperatie de snelste chatapp van de wereld wordt. Tot slot krijgt Messenger een speciale tab waarbij je samen met vrienden tegelijkertijd dezelfde video’s kijkt.

De toekomst is privé

Tijdens het event werd het nog maar weer eens extra benadrukt hoe belangrijk privacy is. Zuckerberg erkende eerlijk dat Facebook niet de sterkste reputatie heeft op het gebied van privacy. Om hier enige verandering in te brengen bij de gebruikers gaat Facebook Messenger, net zoals WhatsApp, voortaan gebruikmaken van end-to-end encryptie. Deze functie zorgt ervoor dat al je berichten, foto’s, video’s, documenten, gesproken berichten, etc. alleen zichtbaar zijn voor jou en de persoon waarmee je communiceert. Verder kan niemand meelezen of meekijken!

Nog even geduld

Gelukkig blijft Facebook continu innoveren en inspelen op de behoeften van de gebruikers. Wij kunnen niet wachten om gebruik te maken van Facebook 2.0. Wil jij graag nog meer weten over het nieuwe design? Je bekijkt hieronder de belangrijkste keynotes van het laatste jaarlijkse F8 event. ↓

< Google for Jobs staat voor de deur: are you ready? Zeg maar dag tegen de gemiddelde positie van Google Ads >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Stevan Otting

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Senior Online Marketing Consultant