Google Updates

Ontwikkelingen bij Google door de jaren heen

Google heeft een lange historie met updates en aanpassingen in het algoritme. Hoewel het overgrote deel kleine aanpassingen zijn, rolt Google af en toe ook algoritmische updates uit die beduidend meer impact hebben op de organische zoekresultaten. Denk daarbij aan de Panda update of de recente Google Hummingbird update. Hieronder vind je een tijdlijn van de belangrijkste algoritmische veranderingen binnen Google.

2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2005
2004
2003
2000
0

10/11/2016

ONBEKENDE GOOGLE UPDATE

Op beide dagen doet een deel van de SEO-community bericht van hoge fluctuaties in de zoekresultaten. De meningen zijn verdeeld: gaat het om twee updates of zijn de schommelingen rond de 18e een omkering van de wijzigingen van 10 november? Google heeft geen van beide geruchten bevestigd.

06/10/2016

PENGUIN 4.0 FASE 2

De tweede fase betreft het tenietdoen van alle voorgaande door Penguin uitgedeelde penalty’s. Dit proces heeft circa twee weken geduurd en rond 6 oktober lijkt de rust te zijn wedergekeerd.

27/09/2016

PENGUIN 4.0 FASE 1

De eerste fase van de Penguin update betreft een wijziging in het algoritme, waarbij schadelijke links worden geneutraliseerd en websites geen penalty’s meer krijgen.

23/09/2016

AANKONDIGING PENGUIN 4.0

Google kondigt een grootschalige Penguin update aan, waarbij Penguin voortaan real-time is als onderdeel van het core algoritme. Waar het effect in eerste instantie minder groot lijkt, blijkt later dat deze update een langdurige traject van meerdere fases betreft gedurende de periode september – oktober.

13/09/2016

AFBEELDINGEN ORGANISCHE ZOEKRESULTATEN

Als mogelijk onderdeel van een grote update in september wordt over de gehele wereld melding gemaakt van een daling in getoonde afbeeldingen bij zo´n 50% van alle organische zoekresultaten. Hierdoor komt een extra positie op pagina 1 vrij.

01/09/2016

UPDATE POSSUM

Twee updates worden begin september vrijwel tegelijkertijd uitgerold. Hoewel niet door Google bevestigd, wijst de data op verminderde zichtbaarheid van de lokale zoekresultaten. Experts menen dan ook dat er een anti-spam update is uitgerold specifiek gericht op de lokale zoekresultaten. Maar ook voor de organische zoekresultaten is een update uitgerold met betrekking tot spam.

12/05/2016

UPDATE MOBIELVRIENDELIJKHEID WEBSITE

Iets meer dan een jaar nadat Google de eerste update gericht op mobielvriendelijkheid lanceerde, rolt de zoekgigant nu de volgende update uit ter bevordering van mobiel gebruik. Voor mobielvriendelijke websites heeft deze update overigens geen direct effect.

10/05/2016

ONBEKENDE GOOGLE UPDATE

Gedurende de week van 10 mei vertoont data uit de hele wereld duidelijke tekenen van wijzigingen in het algoritme van Google. Vanuit de zoekmachine is er echter nooit een bevestiging gekomen dat er iets opmerkelijks gaande zou zijn.

23/02/2016

GOOGLE ADWORDS UPDATE

Google voert grote wijzigingen door aan AdWords, waarbij het advertentieblok in de rechter kolom verdwijnt en het advertentieblok boven de organische zoekresultaten wordt versterkt met een 4e advertentie op vele commerciële zoekthema’s. Uiteraard is dit geen directe update van het algoritme, echter heeft deze wijziging behoorlijke gevolgen voor het doorklikgedrag (CTR) op zowel betaalde als organische zoekresultaten.

08/01/2016

ONBEKENDE GOOGLE UPDATE

Diverse tracking tools registreren op grote schaal verschuivingen in zoekthemaposities. De update wordt door Google in de persoon van Gary Illyes bevestigd als een van de frequente core updates om de kwaliteit van de SERPs te bevorderen. Het betreft in dit geval geen onderdeel van de Penguin update.

03/05/2015

PHANTOM 2

In navolging van grootschalige wijzigingen in posities bevestigde Google een core algoritme update gericht op de manier waarop kwaliteit wordt gewogen. Deze update is ook wel bekend als “Phantom 2”. Er werden geen verdere specificaties door Google geleverd.

22/04/2015

ONBEKENDE GOOGLE UPDATE

Geheel tegen de principes van Google in wordt op 22 april een update aangekondigd. Deze update zal invloedrijk zijn voor de mobiele zoekresultaten en mobielvriendelijke websites stimuleren. Een groot effect op de zoekresultaten blijft echter uit.

17/10/2014

GOOGLE PENGUIN UPDATE

De langverwachte update van Penguin wordt gelanceerd. Het blijkt kleinschaliger dan in eerste instantie op gerekend is. Grote wijzigingen blijven voorlopig uit.

23/09/2014

GOOGLE PANDA UPDATE

Google informeerde de wereld over een belangrijke Panda update inclusief een wijziging aan het algoritme. De zoekgigant geeft aan dat deze update, afhankelijk van de locatie, op zo’n 3 tot 5 procent van de zoekopdrachten effect heeft.

28/08/2014

AUTHORSHIP GOOGLE UPDATE 2

In navolging van het verdwijnen van de authorship foto’s in de zoekresultaten kondigt Google aan de mark-up voor authorship volledig te verwijderen. Op 29 augustus is deze toevoeging aan de zoekresultaten volledig verdwenen.

06/08/2014

BEVEILIGINGSUPDATE GOOGLE

Na maanden van speculatie wordt door Google aangekondigd dat het de voorkeur geeft aan beveiligde websites en dat HTTPS/SSL-gecertificeerde websites hoger gewaardeerd worden in de rankings.

24/07/2014

UPDATE LOKALE ZOEKRESULTATEN GOOGLE

Google schudt de lokale zoekresultaten flink wakker met een update die flinke gevolgen heeft voor lokale zoekresultaten. Er wordt beweerd dat deze update de samenwerking tussen het lokale algoritme en de core algoritmes versterkt.

28/06/2014

AUTHORSHIP GOOGLE UPDATE 1

Op 25 juni kondigde John Mueller namens Google aan dat de authorship foto’s uit de zoekresultaten verdwijnen, omdat het gebruik van dit authorship teveel werd gestimuleerd vanuit Google+. Op 28 juni zijn alle foto’s verdwenen.

20/08/2013

HUMMINGBIRD GOOGLE UPDATE

Hummingbird gaat live rond deze dag, maar dat wordt pas een maand later door Google bevestigd. Deze core update betekent grote veranderingen voor semantic search – weergegeven resultaten worden vanaf de update niet alleen getoond op basis van de gebruikte trefwoorden, maar ook de combinatie tussen de woorden wordt bepalend voor de resultaten welke de bezoekers te zien krijgen.

22/05/2013

PENGUIN UPDATE 2

Na maanden van speculatie en discussies is de nieuwe Penguin-update een feit. Deze vierde update van de algoritme bevat echter zoveel verbeteringen om spam tegen te gaan dat het inmiddels bekend staat als Penguin 2. De impact op de zoekresultaten is bescheiden.

09/05/2013

ONBEKENDE GOOGLE UPDATE

Geen aankondiging van Google, maar de community weet het zeker: er is een update gaande. Waar de update op gericht is nog onduidelijk, maar veel websites doen bericht van fors verlies in verkeer.

27/09/2012

GOOGLE UPDATE DOMAINS

Google maakt melding van een verandering in de mate waarop de algoritme exact-match domains (EDM’s, exacte domeinnamen) laat meewegen in de zoekresultaten. Deze devaluatie van EDM’s zorgt voor een grootschalig verlies van zichtbaarheid voor websites met een dergelijke domeinnaam.

14/08/2012

GOOGLE UPDATE ONBEKEND

De felbegeerde eerste pagina op Google wordt voor een deel van de zoekopdrachten gelimiteerd tot slechts 7 resultaten.

16/05/2012

GOOGLE SEMANTIC UPDATE

Als een belangrijke stap voor semantic search rolt Google de “Knowledge Graph” uit, waardoor de zoekmachine naast de gebruikelijke resultaten ook een blok toont met daarin direct het antwoord op de vraag.

24/04/2012

GOOGLE WEBSPAM UPDATE

De community had het al weken over een “Over-optimalisatie update” en op deze datum is het een feit: de Webspam Update, kort daarop omgedoopt tot “Penguin”, wijzigt het algoritme op spam-signalen.

03/11/2011

GOOGLE UPDATE ONBEKEND

Google kondigt een update van de algoritme aan, waardoor actualiteit bepalend wordt voor 35% van alle zoekresultaten. Deze update is vooral gericht op nieuws-gerelateerde zoekopdrachten, maar bewijst dat het updaten van content een belangrijke focus moet zijn.

18/10/2011

GOOGLE UPDATE PRIVACY

De zoekopdrachten zijn vanaf deze datum vanwege privacy-redenen gecodeerd. Dit leidt niet direct tot een wijziging in posities, maar zorgt ervoor in Google Analytics dat een groot aantal van de zoekwoord-data voortaan als “(not provided)” wordt vertoond.

28/06/2011

GOOGLE UPDATE SOCIAL MEDIA

Na diverse pogingen op het gebied van social media, lanceert Google met Google+ een mogelijke concurrent voor Facebook.

28/06/2011

GOOGLE UPDATE SOCIAL MEDIA

Na diverse pogingen op het gebied van social media, lanceert Google met Google+ een mogelijke concurrent voor Facebook.

02/06/2011

GOOGLE UPDATE STRUCTURED DATA

De zoekgiganten Google, Yahoo en Microsoft maken gezamenlijk hun steun bekend voor gestructureerde data, waardoor zoekresultaten kunnen worden verrijkt met extra data als prijzen, agenda’s beoordelingen. De mogelijkheden worden gebundeld onder de noemer “Schema.org”.

02/06/2011

GOOGLE UPDATE STRUCTURED DATA

De zoekgiganten Google, Yahoo en Microsoft maken gezamenlijk hun steun bekend voor gestructureerde data, waardoor zoekresultaten kunnen worden verrijkt met extra data als prijzen, agenda’s beoordelingen. De mogelijkheden worden gebundeld onder de noemer Schema.org.

23/02/2011

GOOGLE UPDATE PANDA

Een zeer grote algoritme update genaamd Panda wordt uitgerold en slaat toe op een ruim 12% van alle zoekresultaten. Panda maakt korte metten met zwakke content, content websites en websites waarin er meer advertenties worden getoond dan relevante content. De update wordt in april uitgerold in Europa.

23/02/2011

GOOGLE UPDATE PANDA

Een zeer grote algoritme update genaamd Panda wordt uitgerold en slaat toe op een ruim 12% van alle zoekresultaten. Panda maakt korte metten met zwakke content, content websites en websites waarin er meer advertenties worden getoond dan relevante content. De update wordt in april uitgerold in Europa.

01/12/2010

GOOGLE UPDATE SOCIAL MEDIA

Zowel Google als Bing bevestigt social media signalen te gebruiken voor de bepaling van posities, waaronder data afkomstig van Twitter en Facebook.

01/12/2010

GOOGLE UPDATE SOCIAL MEDIA

Zowel Google als Bing bevestigt social media signalen te gebruiken voor de bepaling van posities, waaronder data afkomstig van Twitter en Facebook.

01/06/2010

GOOGLE UPDATE CAFFEINE

De infrastructuur van Google’s zoekmachine krijgt een update onder de naam “Caffeine”. Deze update bevat grote wijzigingen in de snelheid waarmee Google zijn index vernieuwt.

01/06/2010

GOOGLE UPDATE CAFFEINE

De infrastructuur van Google’s zoekmachine krijgt een update onder de naam “Caffeine”. Deze update bevat grote wijzigingen in de snelheid waarmee Google zijn index vernieuwt.

01/04/2010

GOOGLE UPDATE PLACES

Google Places, origineel een onderdeel van Google Maps, wordt een eigen onderdeel. Deze wijziging zorgt voor een betere link met lokale zoekresultaten.

01/04/2010

GOOGLE UPDATE PLACES

Google Places, origineel een onderdeel van Google Maps, wordt een eigen onderdeel. Deze wijziging zorgt voor een betere link met lokale zoekresultaten.

01/12/2009

GOOGLE UPDATE PLACES

Real-time search is een feit: van de tweets tot nieuwsartikelen van erkende bronnen, Google heeft het geïntegreerd in de zoekresultaten.

01/12/2009

GOOGLE UPDATE PLACES

Real-time search is een feit: van de tweets tot nieuwsartikelen van erkende bronnen, Google heeft het geïntegreerd in de zoekresultaten.

01/02/2009

CANONICAL TAGS GOOGLE UPDATE

De 3 grootste zoekmachines, Google, Yahoo en Microsoft, kondigen gezamenlijk hun steun aan voor de Canonical Tag, waarmee websites duplicate content veilig kunnen aangeven bij Google.

01/02/2009

CANONICAL TAGS GOOGLE UPDATE

De 3 grootste zoekmachines, Google, Yahoo en Microsoft, kondigen gezamenlijk hun steun aan voor de Canonical Tag, waarmee websites duplicate content veilig kunnen aangeven bij Google.

01/08/2008

GOOGLE SUGGEST UPDATE

De vertrouwde startpagina van Google’s zoekmachine wordt versterkt met Google Suggest, een dropdown venster dat suggesties aangeeft terwijl de gebruiker trefwoorden intoetst. Dit is de voorloper van Google Instant.

01/08/2008

GOOGLE SUGGEST UPDATE

De vertrouwde startpagina van Google’s zoekmachine wordt versterkt met Google Suggest, een dropdown venster dat suggesties aangeeft terwijl de gebruiker trefwoorden intoetst. Dit is de voorloper van Google Instant.

01/05/2007

GOOGLE UNIVERSAL SEARCH

Universal Search is feitelijk geen algoritme update, maar is een zeer belangrijke vernieuwing voor de zoekresultaten en gebruikerservaring. De zoekmachine integreert voortaan traditionele zoekresultaten met resultaten uit Nieuws, Afbeeldingen, Lokaal, Videos etc.

01/05/2007

GOOGLE UNIVERSAL SEARCH

Universal Search is feitelijk geen algoritme update, maar is een zeer belangrijke vernieuwing voor de zoekresultaten en gebruikerservaring. De zoekmachine integreert voortaan traditionele zoekresultaten met resultaten uit Nieuws, Afbeeldingen, Lokaal, Videos etc.

01/12/2005

GOOGLE BIG DADDY

Big Daddy, een update in de infrastructuur van de zoekmachine, verandert de manier waarop Google canonical-tags, redirects en andere technische aanpassingen behandelt.

01/12/2005

GOOGLE BIG DADDY

Big Daddy, een update in de infrastructuur van de zoekmachine, verandert de manier waarop Google canonical-tags, redirects en andere technische aanpassingen behandelt.

01/10/2005

LOCAL BUSINESS CENTER & JAGGER UPDATE

Twee belangrijke gebeurtenissen in deze maand van 2005: Zo lanceerde Google het Local Business Center waarmee ondernemers bedrijfsinformatie voortaan kunnen updaten. Deze tool wordt voorzien van data uit Google Maps en dit zou later een belangrijke stap voor Local SEO zijn. Daarnaast brengt Google geleidelijk een update uit genaamd “Jagger”, waarmee voornamelijk spammy links en betaalde links als negatief worden bestempeld bij het beoordelen van een website.

01/10/2005

LOCAL BUSINESS CENTER & JAGGER UPDATE

Twee belangrijke gebeurtenissen in deze maand van 2005: Zo lanceerde Google het Local Business Center waarmee ondernemers bedrijfsinformatie voortaan kunnen updaten. Deze tool wordt voorzien van data uit Google Maps en dit zou later een belangrijke stap voor Local SEO zijn.

Daarnaast brengt Google geleidelijk een update uit genaamd “Jagger”, waarmee voornamelijk spammy links en betaalde links als negatief worden bestempeld bij het beoordelen van een website.

01/06/2005

GOOGLE UPDATE ONBEKEND

Google maakt het mogelijk voor webmasters om een XML sitemap in te dienen. Tevens wordt rond deze tijd het gepersonaliseerde zoeken uitgerold, waarbij Google de zoekgeschiedenis van gebruikers invloed gaf in de getoonde zoekresultaten.

01/06/2005

GOOGLE UPDATE ONBEKEND

Google maakt het mogelijk voor webmasters om een XML sitemap in te dienen. Tevens wordt rond deze tijd het gepersonaliseerde zoeken uitgerold, waarbij Google de zoekgeschiedenis van gebruikers invloed gaf in de getoonde zoekresultaten.

01/01/2005

NOFOLLOW TAGS UPDATE

Google, Yahoo en Microsoft introduceren de “nofollow” tag in een poging om linkspam te bestrijden. Met deze tag kan men onder andere de spam van commentaar bij blogs negeren.

01/01/2005

NOFOLLOW TAGS UPDATE

Google, Yahoo en Microsoft introduceren de “nofollow” tag in een poging om linkspam te bestrijden. Met deze tag kan men onder andere de spam van commentaar bij blogs negeren.

01/01/2004

GOOGLE UPDATE AUSTIN

De Austin update ruimt op wat de in 2003 uitgerolde Florida update is vergeten. In deze update worden duidelijke SEO tactieken als onzichtbare tekst en spam in de meta-data bestreden.

01/01/2004

GOOGLE UPDATE AUSTIN

De Austin update ruimt op wat de in 2003 uitgerolde Florida update is vergeten. In deze update worden duidelijke SEO tactieken als onzichtbare tekst en spam in de meta-data bestreden.

01/11/2003

GOOGLE UPDATE FLORIDA

De Florida update is de eerste grootschalige aanval van Google op SEO en de industrie wordt direct op de kaart gezet. Met de update wordt het effect op de zoekresultaten van de zeer populaire “keyword spam” tactiek aan banden gelegd.

01/11/2003

GOOGLE UPDATE FLORIDA

De Florida update is de eerste grootschalige aanval van Google op SEO en de industrie wordt direct op de kaart gezet. Met de update wordt het effect op de zoekresultaten van de zeer populaire “keyword spam” tactiek aan banden gelegd.

01/02/2003

GOOGLE UPDATE BOSTON

De eerste grote update van Google, genaamd Boston, is een feit. Tevens kondigt Google een maandelijkse update aan voor zijn zoekmachine. De maandelijkse updates zijn in de loop der tijd verandert naar frequentere updates.

01/02/2003

GOOGLE UPDATE BOSTON

De eerste grote update van Google, genaamd Boston, is een feit. Tevens kondigt Google een maandelijkse update aan voor zijn zoekmachine. De maandelijkse updates zijn in de loop der tijd verandert naar frequentere updates.

01/12/2000

GOOGLE UPDATE TOOLBAR

Google introduceert de Google Toolbar, een extensie in de browser waarop onder andere de Toolbar Pagerank te zien was. Met de komst van de Toolbar Pagerank laait SEO op en begon de zogenaaamde “Google Dance”.

01/12/2000

GOOGLE UPDATE TOOLBAR

Google introduceert de Google Toolbar, een extensie in de browser waarop onder andere de Toolbar Pagerank te zien was. Met de komst van de Toolbar Pagerank laait SEO op en begon de zogenaaamde “Google Dance”.

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Don van der Helm

Online Marketing Consultant

Raimond Jonkhoff

Sales Manager