Grote wijzigingen in Google Ad Grants

Op 1 januari 2018 zijn er grote wijzigingen doorgevoerd in het Google AdWords programma voor non-profit organisaties.

Google heeft het AdWords beleid voor non-profit organisaties aangescherpt. Beheerders van Google AdWords non-profit accounts (Google AdWords Grants) moeten nu rekening houden met het volgende advertentiebeleid:

 

Om de relevantie van een Google AdWords campagne te waarborgen stelt Google enkele eisen aan de Google AdWords campagnes. Zo is het sinds 1 januari verplicht om twee advertentiegroepen, twee actieve sitelinks en nauw verwante zoekwoorden toe te voegen aan de campagnes.

Een Google Ad Grants account dient een maandelijkse CTR (doorklikratio) van minimaal 5% te hebben;
Waar de minimale CTR voorheen op 1% lag, dient een Google AdWords Grants account maandelijks een minimale CTR van 5% te hebben. Mocht jouw Google Ad Grants account het risico lopen om onder dit percentage te komen dan verschijnen er meldingen om je te waarschuwen dat jouw account risico loopt. Zodra het CTR-vereiste twee maanden niet wordt gehaald, wordt je account geannuleerd.

Om de relevantie van een Google AdWords campagne te waarborgen stelt Google enkele eisen aan de Google AdWords campagnes. Zo is het sinds 1 januari verplicht om twee advertentiegroepen, twee actieve sitelinks en nauw verwante zoekwoorden toe te voegen aan de campagnes.

  1. Een Google Ad Grants account dient een maandelijkse CTR (doorklikratio) van minimaal 5% te hebben;
    Waar de minimale CTR voorheen op 1% lag, dient een Google AdWords Grants account maandelijks een minimale CTR van 5% te hebben. Mocht jouw Google Ad Grants account het risico lopen om onder dit percentage te komen dan verschijnen er meldingen om je te waarschuwen dat jouw account risico loopt. Zodra het CTR-vereiste twee maanden niet wordt gehaald, wordt je account geannuleerd.
  2. De maximale kosten per klik van 2 dollar worden opgeheven;
    Momenteel zijn de maximale kosten per klik 2 dollar binnen het Google Ad Grants programma. Sinds 1 januari is het mogelijk om te werken met de biedstrategie: conversies maximaliseren. Hiermee wordt de maximale limiet voor de kosten per klik opgeheven. Google stelt met deze biedstrategie automatisch een bod per klik in.
  3. Zoekwoorden met kwaliteitsscore van 2 of lager zijn niet meer toegestaan;
    Hoewel je je moet afvragen of het zinvol is om momenteel al met zoekwoorden te adverteren waarbij de kwaliteitsscore 2 of lager is, is het sinds 1 januari niet meer toegestaan om deze te gebruiken. Dit bevordert de kwaliteit en relevantie van de Google Ad Grants campagnes.
  4. Het wordt verboden om met merkwoorden te adverteren die niet jouw eigendom zijn;
    Sinds 1 januari wordt het verboden om namen van andere organisaties op te nemen als zoekwoord in jouw Google Ad Grants account.
  5. Het wordt verboden om met zoekwoorden die uit één woord bestaan te adverteren;
    Alle zoekwoorden in jouw Google Ad Grants account dienen te bestaan uit meer dan één woord (exclusief eigen merkwoorden, erkende medische aandoeningen en een klein aantal andere uitzonderingen).
  6. Te algemene zoekwoorden mogen niet meer opgenomen worden in jouw Google Ad Grants account;
    Zoekwoorden die een té algemene aard hebben, zoals ‘gratis video’s’, ‘e-boeken’, namen van plaatsen of namen van historische gebeurtenissen zijn sinds 1 januari niet meer toegestaan.
  7. Tenminste twee advertentiegroepen, twee actieve advertenties, twee actieve sitelinks en nauw verwante zoekwoorden zijn verplicht
  8. Er dient geografische targeting te worden opgegeven voor locaties die relevant zijn voor jouw non-profitorganisatie
    Sinds 1 januari dient er voor de non-profitorganisatie op een relevante locatie geadverteerd te worden. Hiervoor dient geografische targeting (een land, stad, plaats of postcode) te worden opgegeven.

Deze nieuwe aanvullingen op het advertentiebeleid laten zien dat Google haar Google Ad Grants beleid meer serieus neemt. Het effect van deze wijzigingen zal de relevantie voor een gebruiker vergroten, waardoor het gebruiksgemak in de zoekmachine naar verwachting zal toenemen.

Inmiddels hebben wij onze Ad Grants accounts onder handen genomen en laten de resultaten een voorzichtige stijging zien in de doorklikratio (CTR). Daarnaast nemen de klikprijzen fors toe, aangezien de bodlimiet van 2 dollar is verdwenen.

Vond je dit artikel interessant of wil je hulp bij het aanpassen van jouw Google Ad Grants account? Neem dan contact op met sea@iclicks.nl

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..