In 4 stappen je Google Shopping campagne season proof

De feestdagen lijken nog ver weg, maar staan toch alweer bijna voor de deur. Hoog tijd dus om jouw Google Shopping campagne weer onder de loep te nemen. Het is belangrijk om nu al stil te staan bij vorig jaar en te leren van de misgelopen kansen. Maar natuurlijk ook bij de successen! Door onderstaande stappen te volgen weet je zeker dat je dit jaar geen omzet misloopt met je Google Shopping campagne.

Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de highlights:

Stap 1: Start met een planning. Begin op tijd en breng alle interessante inhaakmomenten voor jouw organisatie in beeld.

Stap 2: Gebruik bewezen strategieën. Leer van de successen van voorgaande jaren, maar leer vooral van de gemiste kansen.

Stap 3: Plan vooruit en wees voorbereid op extra traffic rondom de feestdagen. Controleer het zoekvolume rondom de feestdagen van voorgaande jaren eenvoudig met Google Trends. Op die manier weet je wanneer jouw advertenties er moeten staan.

Stap 4: Blijf ook zichtbaar ná de feestdagen. Halveer niet direct het advertentiebudget na de feestdagen. Veel consumenten gaan ook de dagen erna nog op zoek naar aanbiedingen.

Stap 1: Start met een planning

Zoals de inleiding al doet vermoede is het nu al belangrijk om te starten met het plannen van jouw marketingactiviteiten voor de feestdagen! Het is daarom hoogtijd om na te denken over de aanstaande sales- en promotieacties. Op welke feestdagen zou jij met de Google Shopping campagne kunnen inhaken op een originele manier? Hieronder tref je een overzicht van interessante momenten in Q4.

Datum Speciale dagen rondom de feestdagen
Vrijdag 24 november Black Friday
Maandag 27 november Cyber Monday
Donderdag 30 november Uiterste besteldag voor Sinterklaas
Dinsdag 5 december Pakjesavond – Sinterklaas
Woensdag 20 december Uiterste besteldag voor kerst
Zondag 24 december Kerstavond
Maandag 25 december Eerste Kerstdag
Dinsdag 26 december Tweede Kerstdag
Woensdag 27 december Uitverkoop begint
Maandag 1 januari Nieuwjaarsdag

Stap 2: Gebruik bewezen strategieën

In deze stap kijk je naar de successen van voorgaande jaren. Welke Google Shopping campagnes presteerden de afgelopen jaren goed en welke minder? Ook is het belangrijk om in het Google Merchant Center in te loggen en te controleren welke producten actief zijn en correct werken. Let bij het controleren van je Google Shopping campagnes in het Merchant Center op de volgende punten:

Goede productinformatie zorgt voor de beste gebruikerservaringen: controleer in het Merchant Center op afkeuringen en waarschuwingen en los deze op.

Daarnaast is het belangrijk om ontbrekende belangrijke productinformatie in jouw Google Shopping feed in te vullen. Denk aan voorraad, promotieprijzen, verzendkosten en verwachte leveringstijd. Hiermee voorkom je teleurstelling tijdens de feestdagen.

Zorg dat je gevonden wordt: houd de huidige data van de Google Shopping campagne eens tegen het licht. Bekijk bijvoorbeeld het huidige klikaandeel en verloren vertoningsaandeel. Zie je een groot percentage verloren vertoningsaandeel (dit is het percentage vertoningen dat een campagne misloopt), dan is het misschien tijd om alvast na te denken over het vrijmaken van meer Google AdWords budget voor de feestperiode. Op die manier verminder je de kans op misgelopen vertoningen. De concurrenten blijven immers niet stilzitten en zullen deze periode ook aangrijpen voor meer exposure.

Zet extra in op een gepersonaliseerde aanpak: Jij weet welke doelgroep je webshop bezoekt en welke doelgroep converteert. Gebruik deze informatie binnen Google Shopping. Via remarketing kan er extra geboden worden op converterende doelgroepen. Hiermee worden de Google Shopping advertenties frequenter vertoond aan de meest relevante doelgroepen en vergroot je de kans op additionele conversies.

Naadloze winkelervaring: denk niet alleen na over de user experience op de website, maar kijk ook naar de offlinewinkelervaring. Uit onderzoek van Google blijkt dat 81% van de kopers eerst online heeft gecontroleerd of een product op voorraad is, alvorens ze naar een fysieke winkel gaan om het te kopen.

Daarnaast ziet Google dat het aantal lokale zoekopdrachten het afgelopen jaar met 50% is toegenomen op mobiele apparaten. Heb je naast een webshop dus ook een fysieke winkel? Dan is het belangrijk om stil te staan bij de online én offline user experience. Voor Google Shopping betekent dat dat je vooral let op je voorraden en zorgt dat deze overeenkomen met de online en offline experience van de consument. Je wilt namelijk geen fysieke (offline) winkelbezoekers ‘nee’ als antwoord verkopen, terwijl online wordt vermeld dat het product wel op voorraad zou moeten zijn in de winkel.

Stap 3: Plan vooruit en wees voorbereid op extra traffic rondom de feestdagen

Met behulp van Google Trends (https://trends.google.nl/trends/) kun je inzien wanneer het verkeer voor jouw assortiment rondom de feestdagen toeneemt. Met deze inzichten kun je een inschatting maken per wanneer je zou moeten starten met adverteren of wanneer je extra Google AdWords-budget moet inzetten.

Hieronder een voorbeeld van het trendvolume van de volgende zoektermen: korting, sale en acties. Zoals je kunt zien is met name het zoekwoord ‘sale’ een piek rond de kerstperiode. Op zich logisch, want niemand wil te veel betalen voor dat perfecte cadeau!

Stap 4: Blijf zichtbaar na de feestdagen

De feestdagen zijn voorbij en hopelijk is er een topomzet gedraaid. Schroef niet meteen het advertentiebudget terug; het is namelijk aan te raden om na de feestdagen goed zichtbaar te blijven. Dit is het moment om nog net die laatste voorraden in het magazijn te verkopen! Door nog even goed door te adverteren kun je na de Kerst nog een leuke additionele omzet boeken.

Heb je zelf geen tijd om bovenstaande stappen langs te lopen, maar wil je ook geen kansen laten lopen? Neem dan contact op met een van onze SEA-specialisten die samen met jou de mogelijkheden kan doornemen.

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..