It’s born: adverteren op Pinterest in Nederland!

15 April, 2019 11:59

Het is tijd voor beschuit met rode muisjes. Op 4 april is adverteren op Pinterest geboren in Nederland. Het platform en de eerste adverteerders maken het goed. Kun je niet wachten om meer te weten te komen? Voor nieuwe adverteerders lassen wij geen rustmomenten in. We snappen maar al te goed dat je graag alle mogelijkheden wil ontdekken. Lees dan ook snel verder.

Geen tijd om te lezen? Ontdek de belangrijkste informatie:

  • Sinds 4 april is het ook in Nederland mogelijk om te adverteren op Pinterest!
  • Pinterest is het perfecte kanaal om in een vroeg stadium van de klantreis in beeld te komen bij je doelgroep.
  • Stem de advertenties exact af op je marketingdoelen voor het bereiken van je doelstellingen en kies een juiste targeting om onder de aandacht te komen bij de gewenste doelgroep.

Het populaire en geliefde Pinterest

Inspirerende quotes ontdekken, de perfecte bruiloft samenstellen, moodboards creëren en grappige kattenfoto’s ‘pinnen’. Met Pinterest kun je alle kanten op. Maar het is nog veel meer dan dat. Wist je dat Pinterest ingezet wordt in de zoektocht naar de mooiste producten en dat het kanaal dient als grote inspiratiebron? Uit onderzoek blijkt zelfs dat gebruikers Pinterest kiezen als een van de eerste middelen om ideeën op te doen en nieuwe producten te ontdekken. De koopintentie is dan ook heel hoog. Hoger dan op alle andere social media kanalen. Denk daar nog even de 734.000 dagelijks actieve Nederlandse ‘Pinteresters’ bij en het plaatje is compleet. Wil jij als adverteerder op Pinterest in een vroeg stadium van de klantreis in beeld komen bij de juiste doelgroep en je producten en ideeën in het daglicht te zetten? Slimme keuze!

Adverteren op Pinterest: hoe werkt het?

Om te kunnen gaan adverteren op Pinterest moet je een bedrijfsprofiel hebben en je moet je website koppelen. Vervolgens is het tijd je marketingdoelen te bepalen. Denk hierbij aan de volgende doelstellingen:

Bekendheid vergroten

Laat je doelgroep jouw aanbod, bedrijf en merk ontdekken. Zorg ervoor dat je opvalt en vooral dat je niet meer vergeten wordt.

Overwegingen beïnvloeden

Bereik je doelgroep op het juiste moment met de juiste advertenties. Moedig aan om actie te ondernemen, je product te kopen bijvoorbeeld.

Omzet verhogen

Verhoog je omzet, zowel online als offline. Pinterest is het meest populaire winkelplatform en dus ideaal voor verkoopcampagnes.

Vier advertentievormen

Naast het selecteren van doelen is het ook mogelijk om deze af te stemmen op de juiste advertentievorm. Er zijn vier advertentievormen mogelijk:

  1. Gesponsorde pins: dit noemen we ook wel de ‘standaard pins’. Je betaalt om zichtbaar te worden op de tijdlijn van je doelgroep, relevante categoriepagina’s en binnen de zoekresultaten.
  2. Gesponsorde videopins (standaard en maximale breedte mogelijk): video’s die je inzet met als doel om je doelgroep kennis te laten maken met je merk door te zien, te horen en te ervaren.
  3. Gesponsorde app-pins: geschikt voor het onder de aandacht brengen van je app op Pinterest. Gebruikers kunnen op deze manier je app downloaden en verder ontdekken.
  4. Gesponsorde carrousels: een pin die bestaat uit meerdere beelden om extra op te vallen. Ook kun je bij deze advertentievorm inzoomen op belangrijke aspecten.

Belangrijk bij alle advertentiesoorten is de visuele aantrekkelijkheid. De look-and-feel bepaalt de waarde en daarmee het succes van je pin. Wees dus ‘pintrekkelijk’!

Opvallen bij je doelgroep

Natuurlijk kun je pas echt successen boeken wanneer je in contact komt met de juiste doelgroep. Pinterest heeft dan ook meerdere targetingopties:

  • Targeting op interesse: je pins worden vertoond aan gebruikers op basis van wat zij leuk vinden en wat ze bekijken in hun feeds.
  • Targeting op trefwoorden: zo bereik je gebruikers die op zoek zijn naar een specifiek product of idee.
  • Doelgroeptargeting: show je advertenties aan gebruikers die het best bij jou passen. Je kunt je richten op klantlijsten, websitebezoekers, eerder betrokkenen bij je pins of website en vergelijkbare doelgroepen (act-a-like targeting).

Dit is waarom jij moet gaan adverteren op Pinterest

Nu je weet hoe het werkt, zetten we alle voordelen nog even voor je op een rijtje:

  • Pinterest is het social media kanaal met de hoogste koopintentie
  • Snelgroeiend platform met veel dagelijkse gebruikers
  • Vroeg in de klantreis in beeld komen bij de juiste doelgroep
  • Eenvoudig specifieke marketingdoelen op te stellen
  • Keuze uit meerdere advertentievormen
  • Exacte targeting mogelijk om op te vallen bij de gewenste doelgroep
  • Meten = weten: inzicht in uitgebreide rapportages

Klaar voor de start?

Wil jij graag vroeg in de klantreis kennismaken met je doelgroep, opvallen en een plekje krijgen in hun hoofd? Dan is het tijd om op ontdekkingsreis te gaan. Klaar voor de start? Go!

< Zeg maar dag tegen de gemiddelde positie van Google Ads Verhoog je conversie met YouTube TrueView for Action >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Stevan Otting

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Senior Online Marketing Consultant