Linkbuilding strategie: Zakelijke relaties / Stakeholders benutten

Het benutten van zakelijke relaties - ook wel stakeholders genoemd - is een laagdrempelige manier van linkbuilding. Doordat er meestal sprake is van ‘de gunfactor’ kan deze strategie toch zeer effectief zijn.


Hoe werkt het?

Deze linkbuildingstrategie kan voor bijna elk type bedrijf worden ingezet; vrijwel elk bedrijf heeft immers leveranciers, distributeurs, referenties of andere zakelijke relaties. Nadat je in kaart gebracht hebt wie allemaal jouw zakelijke relaties zijn en welke interessant zijn om te benaderen, ga je direct over tot actie. Met een beetje geluk plaatsen al je zakelijke relaties een link naar jouw website en geef je jouw linkprofiel een flinke boost!

De strategie bestaat in het kort uit de onderstaande 3 stappen:

Stap 1. Breng je zakelijke relaties in kaart

Stel een lijst op met leveranciers, distributeurs, bevriende bedrijven, verenigingen die je sponsort etc. Tip: check bij je financiële administratie met welke bedrijven je allemaal zaken doet.

Zie ook: Wie zijn mijn zakelijke relaties?

Stap 2. Rangschik op sterkte en gunfactor

Rangschik je zakelijke relaties op sterkte van de website en de verwachte gunfactor. Hoe hoger de zakelijke relatie scoort op deze twee criteria, des te meer prioriteit hij zal krijgen bij de outreach.

Zie ook: De gunfactor

Stap 3. Zakelijke relaties benaderen

Neem contact op met je zakelijke relaties. Bedenk van tevoren wat hiervoor de beste manier is (persoonlijk vragen, bellen, mailen?) en of je bereid bent een wederdienst aan te bieden.

Zie ook: Wederdienst

Wie zijn mijn zakelijke relaties?

Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent, heb je verschillende zakelijke relaties.
Om deze in kaart te brengen, raden wij je aan om jezelf vragen te stellen zoals:

  • Wie zijn mijn leveranciers en distributeurs?
  • Bij welke beurzen/evenementen is mijn bedrijf aanwezig?
  • Naar welk bedrijf verwijs ik soms klanten door?
  • Bij welke (branche)verenigingen ben ik aangesloten?
  • Met welke bedrijven in de buurt heb ik een goede relatie?
  • Wie zijn mijn referenties/tevreden klanten?
  • Wie zijn mijn wederverkopers?
  • Welke organisaties sponsor ik?
  • Met welke journalisten en/of mensen die een blog hebben, heb ik goed contact?
  • Bij welk bedrijf doe ik aan online of offline promotie?

Voorbeelden zakelijke relaties per branche

Je kunt bijvoorbeeld denken aan de volgende stakeholders per branche:

Ik ben een: Mijn zakelijke relaties zijn bijvoorbeeld een:
Makelaar Notaris Taxateur Webbouwer Projectontwikkelaar
Tandarts Logopedist Brancheregister Kaakchirurg Orthodontist
Hovenier Bloemenleverancier Tegelzetter (tuin) Webbouwer Tuinmeubelwinkel
Detailhandelaar Bezorgdienst Groothandel Opslagbedrijf Webhostingpartij
Autodealer Sponsoring Marketingbureau Automerk Autoreparatiebedrijf
Cosmetisch arts Ziekenhuis NVVCC Sponsoring Productleverancier

De gunfactor

Een belangrijk voordeel van deze linkbuildingstrategie, in vergelijking met andere strategieën, is 'de gunfactor': doordat je al een zakelijk relatie hebt met een bedrijf is de kans groot dat het bereidt zal zijn om vanaf zijn eigen website naar jouw website te linken. Hoe beter de zakelijk relatie, des te groter de kans dat de ander bereid is om je te helpen door middel van een linkvermelding.

Wederdienst: creëer een win-winsituatie

Om de kans dat een zakelijke relatie naar jouw website linkt te vergroten, zou je kunnen overwegen een 'wederdienst' aan te bieden. Je zou bijvoorbeeld voor een zakelijke relatie waar je goede ervaringen mee hebt een positieve recensie kunnen schrijven. Op die manier creëer je een win-win-winsituatie en zal de zakelijke relatie wellicht eerder bereid zijn om je te helpen.

Het benaderen van zakelijke relaties is een doorlopende strategie

Ga je geregeld nieuwe samenwerkingen aan met andere bedrijven? Dan is het raadzaam om deze linkbuildingstrategie periodiek te herhalen.
Mocht er vanuit je bedrijf nieuws zijn dat voor linkbuilding van belang kan zijn, neem dan contact op met je SEO-contactpersoon.

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Senior Online Marketing Consultant