Meer bereik en hogere conversiewaarde met Smart Shopping campagnes

4 Februari, 2019 09:31

Google Ads blijft zich elke dag verder ontwikkelen en heeft de Smart Shopping functie nu voor iedereen beschikbaar gemaakt. Smart Shopping combineert de bestaande productfeed met Google’s machine learning om de advertenties op verschillende advertentienetwerken weer te geven. De eerste resultaten van onze klanten zijn verrassend goed en laten in sommige gevallen een stijging in het rendement zien tot wel 100 procent!

Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de highlights:

  • Productadvertenties worden vertoond op meerdere Google advertentienetwerken
  • Google optimaliseert Shopping campagnes op basis van conversiewaarde (omzet)
  • Product-banners effectiever inzetten op basis van doelgroepen

Waar worden Smart Shopping advertenties vertoond?

De advertenties worden op Google Shopping, YouTube, Gmail en via (remarketing)banners in het Google displaynetwerk vertoond. Google bepaalt zelf op welk van deze platforms jouw advertenties vertoond worden met als doel hiermee de maximale conversiewaarde te behalen.

Binnen de Smart Shopping campagnes is het mogelijk om een doel-ROAS (rendement op de advertentiebesteding) in te stellen. Op basis hiervan zal het Google algoritme de campagnes qua prestaties sturen richting het ingestelde doel.

Wanneer kun je gebruikmaken van Smart Shopping?

Hoe meer gebruikers- en conversiedata jouw Google Ads account bevat, des te meer kennis Google heeft om de Shopping campagnes te optimaliseren. Om deze reden stelt Google als vereiste dat de huidige Shopping campagnes minimaal 20 conversies hebben gegenereerd in de afgelopen 45 dagen. Daarnaast is het noodzakelijk dat de orderwaarde van de bestellingen gemeten wordt, zodat Google op basis van deze data de campagne kan optimaliseren.

Om gebruik te kunnen maken van dynamische remarketingbanners binnen de Smart Shopping campagne is het belangrijk dat de remarketingtag actief is op de website. Daarnaast is het noodzakelijk dat er een doelgroeplijst is opgebouwd van minimaal 100 gebruikers.

Nieuwe resultaten vergelijken en beoordelen

Bij het instellen van nieuwe Smart Shopping campagnes is het raadzaam om de campagne minimaal 15 dagen de tijd te geven om te ‘leren’. In deze periode wordt er voldoende data verzameld om te starten met het automatisch optimaliseren van de campagnes. Na minimaal een maand adverteren kun je de statistieken binnen de campagne vergelijken met de periode daarvoor.

Wil je zelf ook adverteren met Smart Shopping en ben je benieuwd of jouw webshop hiervoor in aanmerking komt? Neem contact op met dé Google Ads specialist!

< Social media: wat gebeurde er vorig jaar en wat staat ons te wachten? Google selecteerde iClicks met twee winnende cases >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Stevan Otting

Online Marketing Consultant