Meer omzet uit je Google AdWords campagne door A/B testing.

18 Juni, 2018 08:54

Een A/B test wordt ingezet om twee factoren met elkaar te vergelijken. Het doel van de test is om meer rendement te halen uit je AdWords campagne maar ook uit je website. Zo kun je met een A/B test de effectiviteit van een aanpassing op je website meten waardoor je meer omzet behaalt, maar je kan ook denken aan het testen van advertenties, e-mailcampagnes of social media posts.

Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de highlights:

  • Hoe bepaal je wat je gaat A/B testen?
  • A/B test met Google AdWords
  • Google Optimize voor A/B testing

Hoe bepaal je wat je gaat A/B testen?

Het uitvoeren van een A/B test doe je niet zomaar. De eerste stap is het analyseren van de data uit Google Analytics. Op basis van deze analyse kun je de obstakels op je website herkennen. Mogelijke obstakels kunnen zijn: een contactformulier dat te uitgebreid is of een button die niet genoeg opvalt. Met behulp van deze informatie kun je vervolgens bepalen waarvoor je een test wil uitvoeren.

A/B test met Google AdWords

Ook in Google AdWords kun je ervoor kiezen om een A/B test uit te voeren. Dit kan onder andere voor de advertentieteksten en landingspagina’s. Met de test kun je ervoor kiezen om 50% van de bezoekers op de homepage te laten binnenkomen en 50% op een specifieke productpagina. Let hierbij wel op dat je lang genoeg test en hiervoor voldoende bezoekers analyseert zodat je voldoende informatie hebt om de juiste conclusie te trekken. Denk hierbij minimaal 1000 bezoekers op de pagina. Wanneer je niet zoveel bezoekers per week krijgt, kun je de test iets langer door laten lopen.

Google Optimize voor A/B testing

Wanneer je een A/B test uitvoert, is het belangrijk dat je niet te veel verschillende punten tegelijk test. Wanneer je meerdere punten in één keer test, weet je niet welke wijzigingen voor een verhoogde conversie hebben gezorgd. Testen doe je dus stap voor stap en element voor element.

Het doel van een A/B test is vaak om de conversies op een website te optimaliseren en hiermee de omzet van de webshop te verhogen. Om bepaalde elementen op de website aan te passen voor 50% van de bezoekers kun je verschillende tools inzetten. Denk bijvoorbeeld aan Google Optimize. Dit is een handige tool van Google waarbij je geen aanpassingen doet in de website zelf, maar met een datalayer gemakkelijk en snel elementen kunt aanpassen. Een datalayer is een laag die op de achtergrond van de website draait. Binnen Google Optimize kun je eenvoudig een test aanmaken en een rapport uitdraaien van de resultaten gedurende de test.

Wil je meer weten over het uitvoeren van A/B testen op jouw website? Onze CRO-specialisten bekijken graag wat conversie optimalisatie voor jouw bedrijf en website kan betekenen!

< Google AdWords verder als Google Ads Pas op voor onofficiële AVG-keurmerken >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Stevan Otting

Online Marketing Consultant

Raimond Jonkhoff

Sales Manager