Er komen veel bezoekers op jouw website, maar ze klikken maar niet op de knoppen op je website. Komt dit je bekend voor? Dan is de kans groot dat de buttons op je website niet optimaal zijn. Een call to action button is namelijk veel meer dan alleen een verwijzing naar de volgende pagina of actie. In deze blog geven we je tien tips voor de optimale call to action (CTA) button.
Wil jij ook van zoveel mogelijk websitebezoekers converterende klanten maken? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.
We kunnen je niet vertellen welke kleur CTA het beste werkt. Wat we wel kunnen zeggen is dat een CTA-button er echt uit moet springen. Voor extra veel clicks gebruik je dus een kleur die afwijkt van de huisstijl van jouw website.
Een website heeft talloze elementen waar een bezoeker op kan klikken. Elke pagina heeft een doel en dit doel moet je extra laten opvallen. Je kunt op de woorden ‘Vraag een gratis offerte aan’ een URL zetten waar bezoekers op kunnen klikken, maar dit zal niet erg opvallen. Door een goede knop te ontwerpen en hier een hover-effect op te zetten, laat je de knop er opvallend klikbaar uitzien.
Volgens het Bouba/Kiki-effect zijn we geneigd om ronde vormen prettiger te vinden. Hoekige vormen zouden mensen zelfs onbewust afschrikken. We raden aan om de knoppen een paar pixels af te ronden. De hoeken volledig rond maken is ook een goed alternatief.
Deze tip is niet per se nodig bij alle knoppen, maar om een bezoeker meer aan te spreken kun je gebruikmaken van knopteksten in de 1e persoon. Een paar voorbeelden hiervoor zijn:
Een knop die “in zijn eentje” op de pagina staat is niet zo effectief. Het wel of niet aanklikken van de knop voelt dan namelijk niet als een keuze. Met twee klikbare opties geef je de bezoeker het gevoel dat ze een keuze kunnen maken. Een bezoeker gaat deze keuzes afwegen, waardoor er een echte keuze ontstaat en ze meer geneigd zijn om ook een van de twee opties te kiezen. Dit noemen we het Hobsons +1 effect. Een goed voorbeeld hiervan zijn de twee knoppen op een webshop: ‘In mijn winkelwagen’ & ‘Bewaar voor later’.
Niet alleen het uiterlijk van een button is belangrijk, maar ook welke tekst je erop plaatst. Het is van belang dat je ervoor zorgt dat een bezoeker echt op jouw knop wil klikken. Dit doe je bijvoorbeeld door de woorden ‘nu’ en ‘direct’ te gebruiken. Is een product of dienst gratis? Verleid je bezoeker dan. Enkele goede voorbeelden zijn:
Het helpt ook om de bezoeker extra te motiveren door te vertellen wat er gebeurt als men op de knop klikt. Je kunt bijvoorbeeld vertellen hoelang het duurt om je aan te melden (Aanmelden – het duurt maar 1 minuut!) of hoelang het duurt voordat een bezoeker een reactie ontvangt (Offerte aanvragen – Dezelfde dag nog een offerte in je mailbox!)
Net als een pakkende tekst kan een icoontje het doel van een knop nog meer verduidelijken en extra laten opvallen. Denk hierbij aan een hartje voor een verlanglijstje of een winkelwagentje bij een winkelwagenknop.
In sommige gevallen is het een goed idee om de CTA-button altijd zichtbaar in beeld te hebben. Zo raakt de bezoeker de belangrijkste vervolgstap niet kwijt terwijl hij over de website navigeert. Op je beeldscherm op een computer of laptop zou dit een knop in de header kunnen zijn. Op je mobiel kun je bijvoorbeeld denken aan een winkelwagenknop op een productpagina of een filterknop op een categoriepagina. Test altijd of een sticky button het gewenste effect heeft op jouw website. Het kan namelijk ook “too much” zijn en dan werkt het averechts.
Er bestaat helaas geen optimale call to action. Het hangt namelijk geheel van jouw website, je doelen en je doelgroep af wat het beste werkt. Het is daarom van belang om van je websitebezoekers te blijven leren door middel van tests en hier vervolgens op in te spelen.
Wil je weten of wij je hierin kunnen ondersteunen? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.
Onze blogartikelen
Met zo’n groot team aan specialisten en vakidioten verzamelen we veel tips. Deze zetten we graag voor je op een rij in onze blogartikelen. Lees ze hier.
Volg ons op