Conversie optimalisatie

Haal meer klanten uit je huidige bezoekersaantallen met conversie optimalisatie. Leer van het bezoekersgedrag op je website en zorg voor constante verbetering van de conversieratio.

Starten met conversie optimalisatie

Van bezoekers naar klanten

Conversie optimalisatie heeft als doel om van zoveel mogelijk websitebezoekers klanten te maken. Om de conversie te kunnen optimaliseren is het belangrijk om inzicht te hebben in de wensen en de behoeften van je bezoekers.

Conversion Rate Optimization (CRO)

Wij analyseren de data en het bezoekersgedrag op je website om zo een advies op maat uit te brengen die specifiek werkt voor jouw doelgroep.

Haal optimaal rendement uit je website door conversie optimalisatie:

  • Inzicht in het websitegedrag van je bezoekers
  • Heldere adviezen gebaseerd op data en analyse
  • Een continu traject van websiteverbetering

Direct starten met CRO

Wij snappen dat je graag zo snel mogelijk meer omzet uit jouw website of webshop haalt. Vraag online een CRO-scan aan via onderstaande button in en wij reageren binnen 24 uur met een passend voorstel voor jouw website.

Starten met conversie optimalisatie

Liever telefonisch contact met een van onze Online Marketing Consultants? Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

088 425 4257

Wat is conversie optimalisatie?

Je hebt een website online staan omdat je hiermee iets wil bereiken; leads genereren, bezoekers naar de fysieke winkel of meer verkoop via de webshop.

Er is flink geïnvesteerd in het ontwerp en de bouw van de website. De website is voorzien van een pakkend verhaal over de meerwaarde van het bedrijf en je hebt diverse marketingcampagnes gezet om zo veel mogelijk potentiële klanten naar de website te krijgen.

Uiteindelijk blijkt helaas toch dat geen van deze bezoekers klant wordt. Dit is zonde van al het geld en de energie die in de website is gestoken. Blijkbaar is er onvoldoende ingespeeld op de wensen van de bezoeker, maar waar gaat het mis? Conversie optimalisatie geeft inzicht in het bezoekersgedrag en vertaalt dit naar heldere adviezen voor je website.

De tools van CRO

Inzicht in het bezoekersgedrag op je website is essentieel voor het verbeteren van de conversie. Wij zetten diverse databronnen en tools in om deze inzichten te vergaren.

Webanalytics

Statistieken en gegevens staan aan de basis van elk CRO-traject. Je hebt waarschijnlijk al toegang tot deze gegevens via een Google Analytics account. Door dit account in te richten en de data te analyseren vinden we de eerste verbeterpunten voor conversie.

Visitor recordings

Visitor recordings volgen een bezoeker terwijl deze navigeert op de website. Van deze customer journey wordt een filmpje gemaakt die precies toont waar het goed ging en waar nog verbeterpunten liggen.

Heatmaps

Heatmaps geven inzicht in het gedrag van de bezoeker op de website. In een heatmap wordt de activiteit op je website grafisch weergegeven in een duidelijke overlay. We maken gebruik van verschillende soorten heatmaps: op basis van muisbeweging, op basis van clicks en op basis van scrollgedrag.

A/B testing

Meten is weten. Na het inzichtelijk maken van de data en het bezoekersgedrag worden er optimalisatiepunten voorgesteld. Deze punten worden via een A/B test geanalyseerd. In een A/B test krijgen bezoekers één van de twee versies van de website te zien. Op basis van vooraf ingestelde doelstellingen bepalen we vervolgens welke versie het beste presteert.

De stappen binnen conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is een continu proces, de conversie uit je website kan namelijk altijd beter. De inzichten die we opdoen uit het bezoekersgedrag en de statistieken wijzigen ook naarmate er meer optimalisatiepunten doorgevoerd worden. Een CRO-traject begint altijd met een inventarisatie van de bedrijfsdoelstellingen en conversiepunten. Op basis van deze inventarisatie volgen we cyclisch de volgende stappen:

  1. Analyseren
  2. Verbeteren en testen
  3. Implementeren en evalueren

Bedrijfsdoelstellingen en conversiepunten

Om de conversie vanuit je website zo optimaal mogelijk te laten verlopen is het uiteraard van belang dat duidelijk is wat conversie voor het bedrijf precies inhoudt. Leeft het bedrijf van leads? Moeten er producten verkocht worden vanuit de webshop? Wil je ervoor zorgen dat meer mensen de fysieke winkel bezoeken?

Aan de hand van de doelstellingen bij het bedrijf worden de conversiepunten op de website bepaald. Dit is het uitgangspunt van het optimalisatietraject.

Analyseren

In de analyse verzamelen we de beschikbare data vanuit heatmaps, webanalytics en bezoekersanalyse. Deze gebundelde data vormt de basis voor de analyse om optimalisatiepunten te identificeren.

Verbeteren en testen

De verbeterpunten worden uitgewerkt voor je website. Bepaalde punten voeren we direct door. Deze quick wins hebben direct effect op de usability van de website. Voor andere punten is een aanvullende A/B test nodig.

Implementeren en evalueren

Op basis van de verzamelde data, de uitkomsten van de tests en het conversiedoel van de website worden de optimalisatiepunten geïmplementeerd. We hebben nu een nieuwe basis waarmee we opnieuw aan de slag gaan. Een website kan namelijk altijd beter.

Haal meer uit je website door conversie optimalisatie

De conversie uit een website kan altijd beter. Met de kennis en de tools van iClicks zorgen we dat je bedrijf meer profiteert van de huidige bezoekers op de website. De CRO-specialisten bekijken graag wat conversie optimalisatie voor je bedrijf en website kan betekenen.

 

Starten met conversie optimalisatie

Diensten die ook interessant voor je kunnen zijn:

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Mike Visser

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Online Marketing Consultant