Content optimalisatie

Content optimalisatie is een belangrijk onderdeel binnen content marketing en zoekmachine optimalisatie. Met content optimalisatie zorgen we ervoor dat de content op jouw website overtuigend en conversiegericht is. Onze Content Specialisten schrijven converterende teksten die aansluiten bij jouw bedrijfinspelen op de user intent van je bezoekers en goed gevonden worden binnen de zoekmachines.

Waarom kies je voor content optimalisatie door iClicks?

  • Uniek geschreven content die past bij bij jouw doelgroep
  • Altijd een vaste Content Specialist die werkt aan jouw website
  • SEOgeoptimaliseerde teksten zodat jouw website hoog rankt in Google
  • Altijd een uitgebreid zoekwoordenonderzoek voor de beste resultaten

Wil je weten hoe wij de content van je website kunnen optimaliseren?

We komen graag met je in contact hoe wij de content van je website kunnen optimaliseren voor je bezoekers en je online vindbaarheid. Zet de eerste stap naar meer online succes en vul hieronder je gegevens in om in contact te komen met een online marketing strateeg.

Martijn Zondervan

Bereik je doelgroep met pakkende content

Haal optimaal rendement uit je website met content optimalisatie. Content is onmisbaar als het gaat om zoekmachine optimalisatie (SEO): het succes van een SEO-campagne valt of staat met de kwaliteit van de content op je website.

Wat is content optimalisatie?

Content optimalisatie is een doorlopend proces dat zich richt op het creëren en verbeteren van content op websites. Het doel van dit proces is om de pagina’s optimaal vindbaar te maken voor zoekmachines zoals Google en om de content op websites zo goed mogelijk te laten aansluiten op de informatiebehoefte van de doelgroep. Content optimalisatie vormt daarom een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Foto SEO

Met content optimalisatie bereik je:

  • Hogere posities in Google op belangrijke zoekwoorden
  • Meer relevante bezoekers op je website
  • Geoptimaliseerde customer journey
  • Hogere conversieratio
  • Optimaal inspelen op de informatiebehoefte van je (potentiële) klanten
  • De juiste tone of voice die past bij jouw bedrijf en doelgroep
  • Betrouwbare en actuele informatie op je website
  • Een goed uitgangspunt voor o.a. SEA, E-mailmarketing, CRO en Marketing Automation

Onder content optimalisatie vallen de volgende werkzaamheden en aandachtsgebieden:

  • Het schrijven en ontwikkelen van nieuwe landingspagina’s
  • Het optimaliseren van bestaande pagina’s
  • Het schrijven van geoptimaliseerde title tags en meta descriptions
  • Het optimaliseren van de hoofdnavigatiefooter en interne linkstructuur
  • Het ontwikkelen van deelbare content, zoals blogs, infographics en whitepapers
  • Het optimaliseren en vindbaar maken van visuele content
  • Het optimaliseren van de customer journey en call to actions
  • Het toevoegen van structured data
  • Het analyseren en monitoren van de resultaten via diverse tools
Zo helpen we jou

We hebben meer dan 10 jaar ervaring

iClicks heeft meer dan 10 jaar ervaring met het gericht optimaliseren van de content op websites ten behoeve van zoekmachine optimalisatie (SEO). Met een dedicated team van meer dan 15 Content Specialisten werken we dagelijks aan het vergroten van het online succes van meer dan 1.000 websites in zeer uiteenlopende branches.

Groeikansen bespreken

“Met pakkende content overtuigen we je doelgroep van jouw product of dienst én maken we je website goed zichtbaar in zoekmachines als Google. ”

- Matthijs Berends, Content Specialist
Matthijs Berends

Wij mogen werken voor geweldige klanten

Polikliniek de Blaak
Letselverhalen.nl
Héman Horecaverhuur
Dijk en van Emmerik

Wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met iClicks. Ze hebben onze website gemaakt en zorgen voor de SEO.

Stefan - Polinkliniekdeblaak.nl

“Een betrouwbare SEO partner die altijd bereid is om een extra stapje voor je doen!”

Judith - Letselverhalen.nl

“Wij werken al een aantal jaar samen met iClicks en zijn meer dan tevreden! Met name de snelle respons en we worden goed op de hoogte gehouden van ons SEO en ads campagnes. Een fijn bedrijf om mee samen te werken.”

Héman Horecaverhuur

“iClicks is voor Dijk & Van Emmerik een belangrijk partner bij het up to date houden van onze website. Zij helpen met SEO en leveren daarnaast veel adviezen over hoe wij onze content beter over het voetlicht kunnen brengen. De verschillende medewerkers zijn steeds deskundig, snel en weten goed in te spelen op wat ik belangrijk vind. Het enige nadeel voor mij is dat zij hierdoor mij als adviesbureau voor HR nauwelijks nodig hebben.”

Floris - Dijkenvanemmerik.nl

Hoe werkt content optimalisatie?

Content optimalisatie is uitgegroeid tot een breed en specialistisch vakgebied en heeft gelukkig weinig meer te maken met het schrijven van onnatuurlijke (web)teksten waarin geforceerd zoekwoorden zijn verwerkt voor zoekmachines. Een gedegen contentstrategie begint bij iClicks altijd met grondig analyseren en onderzoek doen. Zo starten we niet voordat we onderstaande analyses hebben uitgevoerd:

1. interview en achtergrond bedrijf
2. doelgroepanalyse en customer journey
3. zoekwoordenanalyse
4. concurrentieanalyse
5. websiteanalyse
6. actieplan

1. interview en achtergrond bedrijf

“Om als een geoliede machine te werken, willen we graag weten met wie we werken. Aan de hand van een interview maken we een profielschets van de organisatie. Ook brengen we in dit stadium de juiste tone of voice voor de website en jouw wensen in kaart.”

– Demi

2. doelgroepanalyse en customer journey

“Hoe ziet je doelgroep eruit, welke informatie en welk type content is belangrijk voor jouw klanten? Hoe verloopt de customer journey en hoe kunnen we hier met de content optimaal op inspelen? Deze en meer vragen worden allemaal beantwoord in deze fase van het vooronderzoek.”

– Reinier

3. zoekwoordenanalyse

“Op welke termen zoekt jouw doelgroep? Hoe kunnen we de doelgroep het beste bereiken en hoe vallen we op binnen de zoekresultaten van Google? We maken een uitgebreide zoekwoordenanalyse op basis van bekende informatie en nieuwe invalshoeken.”

– Brenda

4. concurrentieanalyse

“Op welke zoektermen worden jouw concurrenten gevonden, maar jij nog niet? Met andere woorden: wat is de keyword gap? Hoe kan jouw bedrijf zich online onderscheiden van de concurrenten? En welke bewijslast kunnen we aanvoeren om deze onderscheidende elementen te benadrukken volgens het ‘show, don’t tell’-principe?”

– Matthijs

5. websiteanalyse

“Wat is de kwaliteit van de huidige content op de website en hoe worden de pagina’s momenteel geïndexeerd? Heeft de website een logische URL-opbouw en -hiërarchie? Is de hoofdnavigatie en interne linkstructuur optimaal ingericht? Worden alle onsite SEO-accenten optimaal benut?”

– Myrthe

6. actieplan

“Op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen stellen we een gericht actieplan op. Dit actieplan vormt de contentstrategie die richting geeft aan het stellen van prioriteiten en het maken van de contentkalender. De quick wins voeren we zo snel mogelijk door en voor alle content die geoptimaliseerd moet worden, stellen we een planning op basis van verwacht rendement en beschikbaar budget op. Content optimalisatie is een doorlopend proces. Het is dan ook noodzakelijk om de resultaten van de uitgevoerde content optimalisatiepunten structureel te monitoren en waar nodig de strategie bij te sturen.”

– Joyce

Structured data

Een element dat we in de zoekresultaten kunnen toevoegen, is structured data. Wil je lokaal gevonden worden of heb je mooie reviews die we kunnen gebruiken? Of heb je een informatieve pagina die antwoord geeft op veelgestelde vragen over het onderwerp? De content toppers van iClicks kunnen hier uitstekend mee uit de voeten. Door perfect aan te sluiten op de zoekintentie van de gebruiker, kan jouw content prominenter verschijnen in de zoekresultaten.

Rich snippet

Een element dat we in de zoekresultaten kunnen toevoegen, is structured data. Wil je lokaal gevonden worden of heb je mooie reviews die we kunnen gebruiken? Of heb je een informatieve pagina die antwoord geeft op veelgestelde vragen over het onderwerp? De content toppers van iClicks kunnen hier uitstekend mee uit de voeten. Door perfect aan te sluiten op de zoekintentie van de gebruiker, kan jouw content prominenter verschijnen in de zoekresultaten.

Featured snippet

Soms zie je boven de organische zoekresultaten nog een website staan. Dit noemen we de featured snippet. Een featured snippet krijg je van Google alleen als je de ideale definitie van het zoekthema hebt gegeven. Je kunt dit dus niet forceren met bijvoorbeeld structured data. Onze specialisten weten alles van de featured snippet en kunnen – voor de juiste zoektermen – de optimale betekenis definiëren. Zo zorgen we ervoor dat jouw pagina over het onderwerp in aanmerking komt voor een featured snippet.

Onze laatste cases

Bekijk alle cases

Wil je weten wat content optimalisatie kan doen voor jouw website?

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan met een van onze online marketing consultants en bespreek samen de kansen en mogelijkheden om jouw website naar het volgende niveau te tillen.

Onze laatste nieuwtjes

Content en het begrijpen van de user intent

Om content goed vindbaar te maken in Google is het belangrijk om rekening te houden met de user intent van zoekopdrachten, zodat de informatie op jouw website optimaal aansluit op de informatiebehoefte van de zoeker. De user intent zegt welk doel een zoekmachinegebruiker heeft bij het invoeren van een zoekterm in een zoekmachine, zoals Google. Om de user intent goed te kunnen begrijpen heeft Google het begrip ‘micro-momenten’ geïntroduceerd. De vier “micro-momenten” zijn:

  1. I-want-to-know-moments
  2. I-want-to-go-moments
  3. I-want-to-do-moments
  4. I-want-to-buy-moments

Speel in op de behoefte van jouw doelgroep

Deze vier micro-momenten zijn erg belangrijk binnen de customer journey van jouw doelgroep. Een micro-moment is namelijk hét moment om jouw (potentiële) klanten te voorzien in hun behoeften. Tijdens een micro-moment weten klanten wat ze willen en wanneer ze het willen – ze zullen kiezen voor bedrijven die voorzien in deze behoeften. Om optimaal in te kunnen spelen op deze behoefte is het presenteren van de juiste content en andere persuasieve elementen van doorslaggevend belang.

Wanneer je nieuwe content creëert of bestaande content optimaliseert, moet je jezelf afvragen in welke behoefte de pagina moet voorzien en welke contentelementen noodzakelijk zijn om optimaal te voorzien in deze behoefte. Voor online marketeers en content specialisten is het herkennen en inspelen op deze micro-momenten enorm belangrijk, omdat klanten tijdens deze momenten actief op zoek zijn naar informatie en actie willen ondernemen. Met andere woorden: een enorme kans op een conversie!

Vraag een gratis voorstel aan

Benieuwd naar welke kansen jij momenteel nog onbenut laat om optimaal in te spelen op deze micro-momenten bij jouw doelgroep? Een van onze online marketing consultants vertelt je hier graag meer over in een gratis adviesgesprek.

Meer weten over content optimalisatie?

Wij helpen je graag.

Vertel ons wat jij wilt bereiken en we slaan samen de weg in naar online succes. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Diensten die ook interessant voor je kunnen zijn:

Wil je weten hoe wij de content van je website kunnen optimaliseren?

We komen graag met je in contact hoe wij de content van je website kunnen optimaliseren voor je bezoekers en je online vindbaarheid. Zet de eerste stap naar meer online succes en vul hieronder je gegevens in om in contact te komen met een online marketing strateeg.

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..