Server-side tagging instellen

Het einde van third party cookies is in zicht! En daarmee komt ook een einde aan het verzamelen van gegevens zoals je gewend bent. Door de wijzigingen van browsers en de grotere focus op privacy is de overstap naar server-side tagging (SST) noodzakelijk om waardevolle gegevens te blijven verzamelen. Daarnaast opent het deuren om nóg verder de diepte in te gaan met analyses en je marketingcampagnes nog beter te kunnen sturen. Hoe dat werkt en hoe wij je kunnen helpen? Dat lees je hier.

Waarom zou je upgraden naar server-side tagging?

  • Je kunt succesvolle marketingcampagnes blijven draaien, ook na de laatste browserupdates
  • Je blijft voldoen aan de laatste eisen omtrent AVG
  • Je krijgt meer controle over je gegevens

Wil jij je dataverzameling veiligstellen?

Het is tijd om met jouw website of webshop de stap zetten naar server-side tagging. Wil je hiermee aan de slag of weet je nog niet zeker of deze wijzigingen van toepassingen zijn voor jouw bedrijf? Wij staan klaar om je hierbij te helpen en je vragen te beantwoorden! Neem contact op voor een offerte of vraag meer informatie aan.

Wat is server-side tagging?

Om te begrijpen wat server-side tagging is, geven we eerst wat meer context over client-side tagging. Dit is de methode die op dit moment de meeste websites en webshops gebruiken om gebeurtenissen te registreren en marketingcampagnes op sturen.

De meest gangbare configuratie is een combinatie van Google Tag Manager met Google Analytics 4. Het Google Tag Manager script staat op iedere pagina van de website en via deze GTM (web)container wordt het tracking script van GA4 ingeladen. Afhankelijk van de platformen die je verder nog gebruikt, kun je via de (web)container ook tracking scripts van Google Ads, Facebook, Microsoft Ads, LinkedIn, Tiktok en Pinterest inladen. Al deze tracking scripts verzamelen via je browser (de client) gegevens en sturen dat direct door naar hun eigen servers.

Google, Meta en de beheerders van die andere platformen bepalen daarin zelf welke gegevens ze standaard verzamelen en jij kan een gedeelte van die gegevens vervolgens inzien via hun eigen tools, zoals GA4. Om die data met tracking scripts te verzamelen en verrijken, maken deze bedrijven gebruik van cookies. Dit worden “Third Party Cookies” genoemd, omdat het iets van hen is, maar op jouw website geplaatst wordt. Deze cookies worden straks standaard geblokkeerd door de meeste browsers.

Wijzigingen in dataverzameling bij client-side tracking en server-side tracking.
Wijzigingen in beschikbare data bij client-side tagging versus server-side tagging, door verschillende ontwikkelingen

Met server-side tagging zet je eerst een eigen server op en ga je via daar de tracking scripts op je site laden. Data die je daarmee verzamelt komt eerst binnen op die eigen server. Daar kun je alles doen met die gegevens, voordat je het naar de platformen van Google, Meta etc. stuurt. Door die integratie via “jouw eigen” server, maak je gebruik van “First Party Cookies”. Dat zijn de type cookies die browsers straks alleen nog maar accepteren.

Het verschil tussen client-side tagging en server-side tagging.

Het verschil tussen client-side tagging en server-side tagging. Bron: Google

De belangrijkste voordelen van server-side tagging

Door de wijzigingen vanuit de browsers is het belangrijkste voordeel inmiddels dat het de enige manier is om straks goed data te verzamelen die je nu via de client-side integratie verzamelt. Er zijn ook nog een aantal andere voordelen ten opzichte van een client-side integratie.

  • Je website of webshop wordt sneller; Doordat je een deel van de processen verplaatst van de browser naar een tagging server, hoeft de browser minder informatie te verwerken. Afhankelijk van de hoeveelheid scripts die je overzet, kan de impact verschillen.
  • Je hebt meer controle over de informatie die gedeeld wordt; Met puur een client-side opzet, heb je weinig invloed op de informatie die Google, Meta etc. verzamelen. Voor jou als ondernemer is het belangrijkste dat je vooral de informatie doorstuurt waar je zelf ook wat aan hebt. Met server-side tagging creëer je een tussenstation dat van jou is, waar je de volledige controle hebt over welke info je doorstuurt. Dit is beter voor de privacy van je gebruikers en van je eigen bedrijf.
  • Verbeterde kwaliteit van de data; Met de client-side opzet wordt de verzamelde data direct doorgestuurd en kun je het uitlezen in programma’s die daarvoor ontwikkeld zijn, zoals Google Analytics 4. Hetgeen je te zien krijgt kan al gefilterd zijn door die partijen, waardoor je informatie mist. Het kan ook juist onnodige informatie bevatten, die door die partijen is toegevoegd. Doordat je zelf de controle hebt over de ‘ruwe data’ en waar je dat naartoe stuurt, kun je deze validatie, opschoning en verrijking zelf uitvoeren.

Deze drie voornaamste voordelen stellen je in staat om nóg meer uit je marketingcampagnes te halen, door gebruikers een betere ervaring te bieden én door middel van diepere analyses je marketing campagnes beter op te zetten.

Mogelijke nadelen van server-side tagging

Hoewel de noodzaak van het server-side tagging duidelijk is en er diverse voordelen aan zitten, zijn er ook twee nadelen te benoemen van deze opzet;

  • De complexiteit van het systeem ligt hoger; De client-side opzet van gegevens verzamelen via GA4 en GTM is relatief laagdrempelig. Je hoeft geen verstand te hebben van servers en coderen en afhankelijk van het systeem waar je site op draait, is privacy tot op zekere hoogte ook geregeld. Met server-side tagging krijg je meer controle en mogelijkheden, maar moet je dat dus wel zelf instellen om tot een optimale configuratie te komen.
  • Er zijn terugkerende kosten aan verbonden; Onderdeel van het business model van Google is dat het verzamelen van data via de client-side setup gratis is. Met een eigen server, moet je betalen aan de leverancier van de server, dit kan Google zijn, maar ook Amazon (AWS) of Microsoft (Azure). Gemiddeld liggen de kosten tussen de 20 en 50 euro per maand. Gelukkig zijn deze kosten met een juiste configuratie eenvoudig terug te verdienen door de betere marketingcampagnes.

Hoe kunnen wij je helpen?

Om de overstap te maken naar server-side tagging moet je een aantal taken uitvoeren, waarbij het van belang is dat dit secuur gedaan wordt. Je wil kunnen garanderen dat de data die je verzamelt betrouwbaar is én de methodes in lijn met de AVG. Daarnaast zijn er keuzes te maken op het gebied van serverconfiguraties, validatie en zuivering van de gegevens, het instellen van consent en waar je de gegevens toestuurt. Bij iClicks hebben we een team van specialisten in huis met de juiste kennis, ervaring en methodes om te zorgen dat dit goed gebeurt.

Onze methode

We hebben een stappenplan ontwikkeld voor het opzetten van de juiste server-side tagging configuratie, waardoor je op de juiste manier de data kunt gaan verzamelen en je marketingcampagnes naar een hoger niveau tilt.

1. Inventarisatie
2. Configuratie server en subdomein
3. Inrichten gegevensverzameling
4. Optioneel – BigQuery configuratie
5. Testen en controle

Inventarisatie

We beginnen met een grondige inventarisatie van de huidige opzet en waar de aandachtspunten liggen. Hierin nemen de inrichting van Google Tag Manager / GA4, je cookiemelding en de datalayer onder de loep. Mocht je nog geen gegevens verzamelen, gaan we kijken wat we precies willen binnenhalen. Het resultaat van de inventarisatie krijg je als statusrapport toegestuurd.

Configuratie server en subdomein

De tweede fase is het configureren van de server, inclusief het subdomein. Deze stappen zorgen ervoor dat je de omgeving eenvoudig kunt beheren en Google Tag Manager via je eigen subdomein serveert, met de first party cookies. Als je een voorkeur hebt voor een serverpartij dan kun je dit aangeven.

Inrichten gegevensverzameling

Als de omgeving staat gaan we aan de slag met het daadwerkelijk meten van alle gebeurtenissen die relevant zijn en ze op de juiste manier doorsturen naar de diverse platformen. Denk aan GA4, Google Ads, Bing Ads en eventuele andere platformen.

Optioneel – BigQuery configuratie

Om écht de volgende stap te zetten als het gaat om data analyse, kunnen we direct een data warehouse inrichten via BigQuery. Hiermee stuur je de ruwe data ook nog eens naar een database die écht van jou is.

Testen en controle

De laatste stap in het project. Om zeker te zijn dat de configuratie volledig werkt en alle data in het juiste format op de juiste plek terechtkomt, lopen we de hele configuratie grondig na.

Voordelen ten opzichte van alternatieven

Zoals aangegeven zijn er verschillende keuzes die je in het proces van SST kan maken om deze integratie op te zetten. De oplossing waar wij voor hebben gekozen en dus aanbieden heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere aanbieders.

Platform onafhankelijkheid

Als je een voorkeur hebt voor een specifieke serverpartij, is dat voor ons geen probleem om het in te stellen. We bieden de flexibiliteit aan om SST in te stellen op de meeste servertypes. Mocht je zelf geen voorkeur hebben, gaat die van ons uit naar Google of Azure.

Flexibiliteit

Wij richten alles voor je in, maar zijn geen eigenaar van de tagging server en maken gebruik van een principe genaamd infrastructuur als code. Dit zorgt ervoor dat je niet gebonden bent aan ons voor het gebruik van de server en kun je, indien je dat wilt, makkelijk migreren naar een andere omgeving.

Kosten instellen server side tagging

Bij het instellen van server side tagging zijn er veel factoren die invloed hebben over hoe lang we ermee bezig zijn. Als er meerdere connecties aanwezig zijn die je via first party cookies moet laten werken kost het meer tijd om het op te stellen. Andere factoren die invloed hebben zijn toegang tot diverse gegevens, het CMS, de huidige configuratie van GA4 / GTM en de huidige consent instellingen. Daarom bekijken we iedere situatie apart en aan de hand van het statusrapport geven een overzicht van de mogelijkheden en bijbehorende kosten. Voor de volledige integratie rekenen we eenmalig een vast bedrag. Neem contact met ons op voor een offerte op maat. Voor het verzamelen van data heb je een eigen cloudomgeving nodig. Afhankelijk van het aantal ‘hits’ (lees: aantal bezoekers) op je website kan je rekening houden met een maandelijks bedrag tussen de € 20 en € 100 per maand aan hostingkosten.

Veelgestelde vragen over SST

Wat als ik niet de overstap maak?

Kort gezegd gaat zodra browsers de wijzigingen voor alle gebruikers doorvoeren, de kwaliteit van je dataverzameling en daarmee je campagnes drastisch achteruit. Je meet misschien tot max 50% van de gebeurtenissen op de site (aankopen, formulieren etc.), krijgt gegevens die je niet kunt toewijzen aan de juiste bronnen en bent wellicht ook niet AVG/GDPR-proof bezig. Vervelend voor de algoritmes van Google, je marketeers en je resultaat onderaan de streep.

Heb ik nog steeds een cookiemelding nodig?

Ja, die heb je nog steeds nodig. Uiteindelijk blijf je gegevens verzamelen van gebruikers op je site met behulp van cookies en deel je deze met andere partijen. Ook al maak je gebruik van first party cookies in plaats van third party cookies. Je moet gebruikers informeren en de keuze geven of ze dat wel of niet willen.

Het kost geld, maar levert het ook wat op?

Net als met marketing in het algemeen is het lastig om te voorspellen wat het direct gaat opleveren. Indirect zorgt meer data, die ook nog eens betrouwbaarder is en een snellere website op termijn voor beter geoptimaliseerde campagnes. Die zullen uiteindelijk meer geld opleveren.

Is SST een volledige vervanging van client-side tagging?

Nee, in principe heb je de client-side web container nog steeds nodig hebben om de gebeurtenissen, tags, triggers en variabelen te definiëren. De server container zorgt ervoor dat de scripts niet meer via de client (browser) geladen worden en creëert de  tussenlaag waarin je gegevens kan wijzigen, voordat je het doorstuurt naar de andere platformen.

Kan ik met SST 100% van mijn aankopen in GA4 zien?

Via een standaard integratie is het nog steeds mogelijk dat je niet álle conversies in GA4 te zien krijgt. Als mensen alle cookies afwijzen of bijvoorbeeld na een betaling niet terug naar je webshop gaan, worden de tags alsnog niet geladen. Hier zijn wel maatwerkoplossingen voor, neem daarvoor contact met ons op!

Lees meer over Data en Tracking

Maak de overstap naar SST

Wij helpen je graag.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesrapport of meer informatie over de mogelijkheden voor server side tagging, onze specialisten staan je graag te woord!

Maak de overstap naar Server Side Tagging

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend statusrapport of meer informatie over de mogelijkheden voor server side tagging, onze specialisten staan je graag te woord!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..