Click-to-call voor het MKB

18 Juni, 2015 14:13

Data van Google laat zien dat mobiel zoekverkeer in onder meer Amerika en Japan groter is dan zoeken via de desktop. De stijging is ook terug te zien in Nederland. Google zag het belang van mobiel verkeer al langer aankomen. Daarom biedt zij nu ook verschillende mogelijkheden aan om de groep mobiele zoekers te bereiken. Eén van de mogelijkheden is het gebruik van click-to-call advertenties.

Wat is click-to-call?

De click-to-call advertenties richten zich op mobiele gebruikers. Deze groep gebruikers heeft de smartphone al in de hand en kan door één klik op de advertentie meteen contact opnemen met de adverteerder. Hierdoor heeft u als ondernemer een potentiële lead meteen aan de lijn. De consument hoeft niet meer naar de site en het nummer op te zoeken of een formulier in te vullen. U kunt de klant meteen overtuigen en uw diensten/producten aanbieden. Daarnaast is het ook fijn voor uw klanten dat direct alle vragen beantwoord kunnen worden en dat ze niet meer hoeven te wachten op een antwoord via de mail.

Voor wie is het interessant?

Een goed voorbeeld is een slotenmaker. Iemand die buitengesloten is wil direct geholpen worden. Deze persoon is eenvoudig en snel te bereiken met een click-to-call advertentie. Degene die buitengesloten is zoekt met de smartphone naar een slotenmaker, ziet vervolgens de advertentie en klikt hierop. Er wordt dan meteen gebeld en kan er gevraagd worden hoe snel de slotenmaker ter plaatse is en of er bijvoorbeeld gepind kan worden. Hiermee heeft niet alleen de gebruiker een voordeel maar ook de slotenmaker.

Naast slotenmakers zijn er nog veel meer branches waarbij een bedrijf direct hulp kan verlenen. Zoals het repareren van een CV-ketel of het verhelpen van een verstopping in de afvoer. Naast de situaties waarbij een gebruiker direct hulp nodig heeft zijn click-to-call advertenties ook in te zetten voor andere doeleinden. Zo kan worden gedacht aan: een reservering plaatsen bij een restaurant, direct contact opnemen met de klantenservice of het boeken van een hotel.

Hoe ziet een click-to-call advertentie eruit?

Een standaard advertentie binnen het zoeknetwerk bestaat uit een titel en twee beschrijvingsregels. Daarnaast kan de advertentie aangevuld worden met extensies, deze extensies worden getoond op basis van onder andere de locatie, de zoekopdracht en het bod.

Een click-to-call advertentie heeft een andere opbouw dan de standaard advertentie en wordt alleen bij mobiel zoeken vertoond. De titel is dan vervangen door het telefoonnummer wat is opgegeven tijdens het aanmaken van de advertentie. Daarnaast wordt er een belknop getoond. Door een klik op de titel of op de belknop kan de gebruiker direct contact opnemen met het bedrijf. Hieronder ziet u een voorbeeld van een click-to-call advertentie:

Tips voor het succesvol gebruiken van click-to-call advertenties

  • Spreek af op welke momenten u bereikbaar bent en laat de campagne manager uw campagne hierop afstellen. Gemiste telefoontjes zijn gemiste leads!
  • Gebruik een apart telefoonnummer, noteer het aantal binnengekomen telefoontjes en het aantal offerteaanvragen/reserveringen bij. Hiermee kunt u bepalen of de campagne winstgevend is.
  • Maak gebruik van een voicemail! Mocht u in gesprek zijn, dan kan de klant informatie achterlaten en kunt u vervolgens terugbellen.

Benieuwd wat click-to-call advertenties voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gelijk contact op met iClicks.

< Opvallende social media updates november 2016 Google D-Day: een maand later >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Stevan Otting

Online Marketing Consultant