Google Mijn Bedrijf-websites: wat je moet weten over de nieuwe websitebouwer in Google Mijn Bedrijf
Afgelopen week is er een nieuwe functie toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf waarmee je gratis een Google Mijn Bedrijf-website kunt maken.
Afgezien van een aantal helpdocumenten heeft Google (nog) niet veel aandacht besteed aan de lancering van deze nieuwe functie. Hieronder worden enkele vragen beantwoord over Google Mijn Bedrijf-websites. Lees hoe je er zelf een kunt maken.
Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de belangrijkste informatie:
- Met Google Mijn Bedrijf kun je nu een gratis website maken voor je bedrijf;
- Deze nieuwe functie is met name interessant voor bedrijven die nog geen website hebben;
- Door de beperkte mogelijkheden (slechts één pagina, geen integratie met Google Analytics, geen ondersteuning van structured data etc.) is een Google Mijn Bedrijf-website vooralsnog geen vervanging voor een bestaande website.
Wat is een Google Mijn Bedrijf-website?
Een Google Mijn Bedrijf-website is een one page website voor je bedrijf die je gratis kunt maken vanuit je Google Mijn Bedrijf-account. De website bestaat uit één pagina en wordt samengesteld op basis van de informatie van je bedrijfsvermelding, zoals bedrijfsnaam, adresgegevens en openingstijden.
Door een thema te kiezen en tekst en foto’s toe te voegen kun je de website personaliseren. Zodra je tevreden bent met het resultaat, kun je de website publiceren waarna hij direct online staat.
Voor wie is een Google Mijn Bedrijf-website interessant?
In principe kan elke organisatie met een Google Mijn Bedrijf-vermelding een Google Mijn Bedrijf-website maken. Maar door de beperkte mogelijkheden is de nieuwe functie vooralsnog enkel interessant voor bedrijven die nog helemaal geen website hebben.
Google lijkt zich met de websitebouwer voornamelijk te richten op landen die online nog niet zo sterk ontwikkeld zijn, zoals India, waar een speciale pagina is gelanceerd voor de nieuwe functie. Maar ook Nederlandse organisaties die online nog niet zichtbaar zijn of momenteel alleen een Facebook-pagina hebben, kunnen profijt hebben van een Google Mijn Bedrijf-website.
Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf-website?
De websitebouwer vind je in je Google Mijn Bedrijf-account onder het menu-item ‘website’. Je doorloopt vijf stappen om een Google Mijn Bedrijf-website te maken.
1. Aan de slag met je website
Wanneer je op de knop ‘Aan de slag’ klikt, wordt er automatisch een website voor je gemaakt op basis van informatie uit je bedrijfsvermelding.
2. Kies een thema voor je site
Zodra je website is aangemaakt, kun je een thema kiezen waarmee je de look and feel van je website bepaalt. Momenteel heb je de keuze uit tien thema’s.
3. Vertel je verhaal
Nadat je een thema hebt gekozen, kun je de tekst van je website invullen. Zo kun je de ‘koptekst’ aanpassen, die het grootst in beeld komt op je website en automatisch een H1-tag meekrijgt. De ‘beschrijving’ die je invult, komt direct onder de koptekst te staan.
Bij ‘koptekst samenvatting’ vul je een titel in die direct onder de afbeelding komt te staan. Standaard wordt hier ‘over ons’ ingevuld. Dit element krijgt automatisch een H2-tag mee.
Bij ‘hoofdtekst samenvatting’ heb je de ruimte om wat te vertellen over je bedrijf. Hierbij staat: “Vertel klanten over de producten en services waarmee je bedrijf zich onderscheidt”. Bij dit onderdeel heb je de mogelijkheid om woorden dikgedrukt, onderstreept of scheef te maken, kun je gebruikmaken van een opsomming en kun je links maken van woorden.
4. Een foto zegt meer dan duizend woorden
Je website wordt onder meer samengesteld op basis van de foto’s die je hebt toegevoegd aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Je foto’s worden in een collage getoond onder het kopje Foto’s en menu, waarbij wordt vermeld: “Voeg foto’s, menu’s of andere afbeeldingen toe om het verhaal van je bedrijf te vertellen”. Deze content pas je dus gemakkelijk aan.
5. Klaar? Publiceren maar!
Zodra je tevreden bent met je website druk je op de knop ‘publiceren’. Vervolgens kies je een domein. Van Google krijg je een gratis domein aangeboden op .business.site.
Zodra je op ‘volgende’ klikt, staat je website direct live.
Zie hier een voorbeeld van een Google Mijn Bedrijf-website: http://bakkerijdezeeuw.business.site/
Is een Google Mijn Bedrijf-website een vervanging van een bestaande website?
Vooralsnog is een Google Mijn Bedrijf-website erg basic, de website bestaat uit slechts één pagina. Je hebt dus maar weinig ruimte om informatie te geven over je producten en services.
Daarnaast heb je maar beperkte controle over de lay-out van je website en zijn de mogelijkheden van de websitebouwer vrij summier. Zo is er bijvoorbeeld geen mogelijkheid om social media-kanalen te koppelen aan je website en kun je de titel (title tag) en omschrijving (meta description) van de pagina niet zelf kiezen.
Verder is er geen integratie met Google Analytics, wordt structured data niet ondersteund en is het niet mogelijk om te tracken hoe vaak een telefoonnummer of knop voor routebeschrijving op je website wordt aangeklikt.
Een Google Mijn Bedrijf-website is in de huidige vorm zeker geen vervanging van een bestaande website, maar biedt bedrijven zonder website wel een eenvoudige en gratis mogelijkheid om online zichtbaar te worden.
Dit artikel is geschreven door Robin van der Sar
Robin is SEO-specialist en blogt regelmatig over de laatste ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie, Google Mijn Bedrijf en Google Maps.