Wat jij moet weten over de Google Helpful Content update

Al sinds we ons kunnen herinneren is content een essentieel onderdeel van een goede én stabiele ranking, maar als we dieper duiken in de contentwereld, dan zitten er nog wel wat haken en ogen aan echte sterke content. En dat weet Google ook maar al te goed. In dit blog vertellen we je meer over de recentste Google update, namelijk de Google Helpful Content update. Deze update is de 3e van dit jaar en de volgende mogen we binnenkort alweer verwelkomen. Dit is dus een bewogen tijd voor alle online marketeers en content specialisten.

De Google Helpful Content update samengevat

De leestijd van dit blog is ongeveer 5 minuten. Heb jij die tijd niet of wil je meteen weten wat de Helpful Content update inhoudt? We hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet:

  • De Helpful Content update is geen core update
  • Google begon op 25 augustus met de Engelstalige update
  • Sinds 9 september is hij volledig uitgerold
  • Waarschijnlijk merken Nederlandstalige websites in een later stadium de effecten
  • De zoekmachine beoordeelt kritischer of jouw content waarde toevoegt voor de gebruiker
  • Websites worden sitewide beoordeelt op de content

Wat is de Google Helpful Content update?

In het kort is de Google Helpful Content update een update, waardoor websites niet alleen kritischer, maar vooral beter worden beoordeeld op de content en welke meerwaarde die content heeft. Met deze update kan Google sitewide meten of jouw content waarde toevoegt voor de gebruiker. In de periode 25 augustus tot en met 9 september rolde Google de update uit voor Engelstalige websites.

En hoewel de update grote invloed kan hebben op hoe Google je website waardeert, is het goed om te weten dat we niet spreken over een core update. Het is dus belangrijk om hier als online marketeer rekening mee te houden.

Waarom implementeert Google de update?

Google geeft al jaren aan hoe belangrijk het is dat websites van waarde zijn voor de gebruikers. De update is een middel waarmee de zoekmachine de daad bij het woord voegt. Het algoritme beoordeelt nu kritischer of een pagina geschreven is om de websitebezoeker te helpen of om simpelweg te ranken. Hiermee wil Google onder andere automatisch gegenereerde content in de ban doen en voorkomen dat webpagina’s vol met irrelevante content staan.

De connectie met vorige Google updates

Het is wel duidelijk dat met deze laatste update de content maximaal gericht moet zijn op de websitebezoeker, maar het is niet de eerste Google update die hierop gericht is. Sinds de Panda update in 2011 filtert Google websites al op irrelevante content. Zo wist de zoekmachine destijdse SEO-tactieken, waarin de marketeer probeerde te scoren door zoveel mogelijk pagina’s te publiceren, te slim af te zijn. Hierop volgend voerde de zoekmachine verschillende content-gerelateerde updates door, zoals de Hummingbird update in 2013, de E-A-T update in 2018, de Fred update in 2017 en de BERT-update in 2019.

Ook zijn er meer recentelijk al contentupdates doorgevoerd. Tijdens de Google mei 2022 core update stelde de zoekmachine het algoritme al scherper af op de bruikbaarheid van content. En afgelopen juli rolde Google de Product Reviews update uit. De Helpful Content update is dus een logische vervolgstap, waarin een verbeterde contentfilter is toegevoegd aan het beoordelingsformulier.

Als we alle updates op een rij zetten, zien we dat Google steeds strenger wordt op het gebied van content op websites. En het is bijna zeker dat dit niet de laatste content-gerelateerde update is. Daarom is, en blijft, het belangrijk dat de content op je website doorlopend geoptimaliseerd wordt met de nieuwste richtlijnen in het achterhoofd.

Wanneer worden de resultaten merkbaar voor Nederlandstalige websites?

Het is nog onbekend wanneer we iets van de resultaten van de Helpful Content update zullen merken, maar als we kijken naar de vorige updates, dan mogen we rekenen op enkele weken na de uitroldatum. We zien vaak dat Google updates eerst voor Engelstalige sites en daarna pas voor andere talen implementeert. Dit is een groot voordeel voor ons, omdat we hierdoor preventief kunnen handelen. Bijvoorbeeld door alle pagina’s op de site te beoordelen op relevantie voor de gebruiker. Zo voorkom je een vrije val in de rankings.

Dit betekent de Google update voor de zoekposities

De totale impact van de Helpful Content update zal in de loop van de tijd merkbaar worden. Google geeft aan dat je je geen zorgen hoeft te maken, zolang jouw website toegevoegde waarde biedt aan de gebruiker. En de eerste resultaten lijken aan te tonen dat Google hier de waarheid spreekt.

Dit is er bekend over de update

Google is dus druk geweest om de update wereldwijd uit te rollen voor Engelstalige content. En de online marketeers zijn sindsdien bezig de gevolgen van deze update te meten én bij te sturen waar nodig. Volgens hoog aangeschreven Google specialisten kunnen we onderstaande resultaten verwachten.

Digitale poll: gematigde resultaten

Uit onderzoek van Aleyda Solis is gebleken dat de update tot op heden voor de meeste websites nauwelijks tot dalingen heeft geleid. Ongeveer 20% van de ondervraagden gaf aan dat de update daadwerkelijk invloed heeft gehad op de posities. Het is echter de vraag hoe betrouwbaar de uitkomsten van dit onderzoek zijn, omdat we niet kunnen valideren of alle online marketeers 100% eerlijk zijn over de resultaten. We moeten daarom wel rekening houden met een bepaalde foutmarge.

Eerste gemeten resultaten

Ook tools die fluctueringen in Google aantonen, laten zien dat de update vooralsnog niet voor enorme verschuivingen heeft gezorgd.

Bron: Semrush

Zoals eerder benoemd, is de update inmiddels volledig uitgerold. In de praktijk zien we echter (als we kijken naar voorgaande updates) dat het tot 4 weken kan duren voordat we in Nederland iets van de resultaten merken. Het is dus interessant om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden.

Automatisch gegenereerde content krijgt een klap

Alhoewel de resultaten tot op heden niet opmerkelijk zijn, beschrijft Barry Schwartz op seroundtable.com dat de update wel degelijk een enorme invloed kan hebben op je posities. Zo benoemt hij een voorbeeld, waarbij het websiteverkeer tot 50% daalde. Hier zet hij direct de kanttekening bij dat de daling te verwachten was, omdat de content op de betreffende sites niet op niveau was. Aan de content was namelijk af te lezen dat het om automatisch gegenereerde content ging die enkel was gepubliceerd voor de zoekmachine en niet de gebruiker.

Impact op structured data onveranderd

Structured data is een middel waarmee je Google helpt om de content op je site te begrijpen. Tegelijkertijd help je de zoekende gebruiker, omdat je het antwoord al in de zoekresultaten geeft. Uit de eerste resultaten is gebleken dat de rol van structured data niet verandert. Google geeft aan dat de content zelf doorslaggevend blijft. Structured data is hierin een ondersteunend middel, waarbij microdata een grote rol blijft houden.

Hoe speel je in op deze update?

We weten inmiddels dat we moeten handelen vóór we de resultaten in Nederland merken. We zien namelijk dat Engelstalige websites in bepaalde branches hard zijn geraakt door deze update. Hierdoor weten we precies voor welke branches we de content moeten herzien. Vraag jezelf af of de content waardevol is voor jouw websitebezoeker én onderscheidend is van je concurrenten. Hieronder hebben we de belangrijkste factoren uitgewerkt.

Schrijf onderscheidende content voor jouw websitebezoeker

De belangrijkste les vanuit de Helpful Content update is dat je de gebruiker geeft waar hij naar op zoek is. Vul je website met content waar je bezoeker echt wat aan heeft en vermijd overmatig gebruik van het zoekthema. Deze zogenoemde spammy-content krijgt namelijk een behoorlijke klap. Bij goede content kan je bijvoorbeeld denken aan informatieve teksten, een duidelijke tabel, visuals of een instructievideo. Het belangrijkste is dat je onderscheidend bent van je concurrenten. Een goede tip is om de Google guidelines aan te houden bij het opstellen van je waardevolle content.

Overgang naar sitewide beoordeling

Bekijk trouwens niet alleen de homepage en je belangrijkste landingspagina’s. De Helpful Content update beoordeelt je site namelijk sitewide. Dit betekent dat alle indexbare pagina’s van invloed zijn op je beoordeling. Loop alle pagina’s van je site dus kritisch na en stel jezelf de vraag of die pagina waarde toevoegt voor je websitebezoeker.

Loop je site na op duplicate content

Heb jij nog pagina’s op je site die eigenlijk een vergelijkbare functie vervullen en daarom zorgen voor interne concurrentie? Dan kun je eens kijken of de content wel uniek is geschreven. Duplicate content is namelijk echt een dooddoener als je je rankings een boost wilt geven. Voeg de pagina’s eventueel samen tot een geheel en redirect de overgebleven pagina’s.

Een andere mogelijkheid is om een canonical tag in te stellen. Die zorgt ervoor dat Google begrijpt dat de content afkomstig is van een andere pagina.

Los soft 404’s op

Bij soft 404’s krijgt Google niet het juiste seintje om de pagina te indexeren en dit kost een onnodig gedeelte van je crawlbudget. Daarbij zijn 404-meldingen vanaf de update nog schadelijker voor je websitescore. Idealiter breng je alle 404’s in kaart en redirect je ze naar de juiste pagina.

Wat heb jij ervaren?

Al met al zijn we zelf erg enthousiast over de Helpful Content update en kijken we uit naar de resultaten op Nederlandstalige websites. Wil je nou aan de hand van ons blog meer weten over wat onze Content Specialisten kunnen doen voor jouw site? Plan in nog geen 30 seconden een sparsessie in en ga met ons om tafel. Samen bepalen we de beste strategie voor jouw site.

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..