3 opvallende SEO-trends voor 2017

21 December, 2016 10:34

Ondanks dat het jaar nog niet voorbij is, wordt er op het kantoor van iClicks alweer volop gespeculeerd over de SEO-trends die we komend jaar veel zullen gaan zien. Eén van de opvallende trends is voice search: het inspreken van zoekopdrachten. Wij blikken vooruit op de SEO-trends die wij verwachten te gaan zien in 2017.

1. Voice search is booming

Als het aan Google ligt kunnen we in 2017 niet meer om de spraakberichten heen. De zoekmachinegigant geeft dan ook aan dat maar liefst 20% van alle zoekopdrachten op dit moment via gesproken zoekopdrachten komen. Met de stijging van de spraakberichten is het belangrijk om rekening te houden met de manier waarop er via spraakberichten gezocht wordt in Google.

Als jij bijvoorbeeld via Siri of Google Now een zoekopdracht inspreekt, doe je dit heel anders dan via je laptop. Zo maak je gebruik van long tail-zoekwoorden zoals: ‘Waar in Amsterdam zit een Mexicaans restaurant?’ terwijl je via desktop waarschijnlijk ‘Mexicaans restaurant Amsterdam’ intypt. Het is dus van groot belang dat er specifieke content met een sterke structuur op jouw website staat, die op beide vragen een antwoord geeft.

2. Kwaliteit boven kwantiteit

Zonder sterke content op je website maak je geen kans op een hoge ranking in Google. In 2017 zien we echter dat het niet alleen om kwantiteit gaat, maar vooral om de kwaliteit van de website. Kijk dus goed of jouw content inspeelt op de wensen van de websitebezoeker en sta hem zo goed mogelijk te woord. Belicht het onderwerp daarom vanuit meerdere perspectieven. Denk hierbij aan handige tips, gebruiksaanwijzingen en specifieke antwoorden op de vragen die bijvoorbeeld door voice search naar voren kunnen komen.

Naast bovenstaande drie trends zijn er natuurlijk nog veel meer ontwikkelingen op het gebied van SEO. Door de laatste ontwikkelingen scherp in de gaten te houden, kunnen wij u helpen met het verbeteren van uw website. Wilt u ook uw online marketing uitbesteden? Neem dan contact met ons op.

3. Een mobielvriendelijke website wordt nóg belangrijker

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je met je mobieltje in je hand zit? Al is het maar om even snel het telefoonnummer van de lokale pizzeria op te zoeken of om te kijken waar de dichtstbijzijnde meubelzaak zich bevindt. Google krijgt wereldwijd gezien dan ook de meeste zoekopdrachten binnen via smartphonegebruikers. Reden genoeg dus om ervoor te zorgen dat jouw website op smartphones qua vormgeving en techniek net zo strak in elkaar zit als bij desktop.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat jouw website binnen drie seconden geladen is op een smartphone. Volgens Google haakt namelijk 40 procent van alle mobiele gebruikers af als een pagina niet binnen drie tellen is geladen. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met Google Adwords. De advertenties op mobiel werden eerst aan de rechterkant van het scherm getoond. Tegenwoordig worden deze ads in hetzelfde overzicht getoond als de organische zoekresultaten met een bijkomend voordeel: de titel mag nu langer zijn, waardoor je beter kunt inspelen op het (long tail) zoekwoord en voice search.

Naast bovenstaande drie trends zijn er natuurlijk nog veel meer ontwikkelingen op het gebied van SEO. Door de laatste ontwikkelingen scherp in de gaten te houden, kunnen wij u helpen met het verbeteren van uw website. Wilt u ook uw online marketing uitbesteden aan onze professionals en specialisten? Neem dan contact met ons op.

< Nieuw Google label voor advertenties Opvallende social media updates november 2016 >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Don van der Helm

Online Marketing Consultant

Mike Visser

Online Marketing Consultant