6 Tips voor het maken van een landingspagina voor AdWords

18 Mei, 2017 17:52

Een landingspagina is de eerste pagina van een website waar een internetgebruiker op terechtkomt, bijvoorbeeld door het klikken op een AdWords advertentie na een zoekopdracht in Google. Dit is vaak het eerste contactmoment met de potentiële klant. Hier moet je goed gebruik van maken. In dit blog lees je zes praktische tips om je landingspagina voor AdWords te optimaliseren.

1. Kies bij elke AdWords advertentie de juiste landingspagina

Houd bij het maken van een landingspagina gericht voor AdWords rekening met de belangrijkste zoekwoorden uit je AdWords campagne. Zorg ervoor dat de bezoeker uitkomt op een representatieve pagina, die zo veel mogelijk overeenkomt met de zoekopdracht en verwachtingen van de bezoeker.

Voorbeeld: een bezoeker zoekt op ‘witte sokken’. De eerste advertentie verwijst naar een pagina met een totaalaanbod kleding, de tweede naar een pagina met sokken. De tweede advertentie en landingspagina sluiten dus beter aan op de zoektermen van de bezoeker. Zo hoeft de bezoeker zo min mogelijk te klikken om tot het juiste product te komen. Hiermee verklein je de kans dat een bezoeker meteen je pagina verlaat, omdat hij niet kon vinden wat hij zocht.

2. Zet belangrijke content bovenaan

De meeste bezoekers zien alleen wat er in het eerste deel van een pagina wordt getoond en scrollen niet verder naar beneden. De ruimte die je hebt op een webpagina is beperkt en moet jouw boodschap zo goed mogelijk overbrengen. In één opslag moet voor de bezoeker duidelijk zijn wat je aanbiedt en wat jij van de bezoeker verwacht.

Plaats belangrijke informatie en je call-to-action dus zo hoog mogelijk op de pagina. Een call-to-action is een knop op een website die de bezoeker aanzet tot actie. Wil je graag dat de klant zich inschrijft, een offerte aanvraagt of een product koopt? Hoe duidelijker jouw call-to-action, hoe beter de bezoeker weet welke actie hij moet uitvoeren.

3. Maak de pagina scanbaar

De meeste mensen scannen de teksten op een pagina, op zoek naar woorden, tussenkoppen en andere visuele signalen. Om een bezoeker op je website te houden, moet de pagina ook in dat opzicht dus interessant en relevant zijn en aansluiten bij de zoekopdracht.

Maak je landingspagina scanbaar met behulp van:

  • Titels en tussenkoppen
  • Paragrafen
  • Bullet points
  • Dikgedrukte woorden

4. Wek vertrouwen bij de bezoeker

Webwinkel keurmerken en een beveiligde website (SSL-certificaat) geven een bezoeker op een simpele manier een veilig gevoel. Een bezoeker zal dan ook eerder geneigd zijn om een actie te verrichten op een website die hij of zij vertrouwt.

Vermeld ook duidelijk de prijzen van je product of dienst en de verzendkosten. Niets is vervelender dan achteraf geconfronteerd worden met hoge verzendkosten of andere bijkomende kosten. Dit is voor de bezoeker een duidelijke reden om de website te verlaten.

5. Optimaliseer de website voor mobiele apparaten

Het gebruik van mobiele devices is in korte tijd snel gestegen en zal naar verwachting de komende jaren alleen nog maar verder stijgen. Je mobiele website moet dus echt gebruiksvriendelijk zijn. De mobiele bezoeker wil niet eindeloos hoeven bladeren, maar zo snel en eenvoudig mogelijk zijn informatie vinden. Wees selectief in de informatieweergave en zorg ervoor dat relevante content, call-to-action en buttons snel zichtbaar zijn.

6. Laadtijd van de website

Niets is vervelender dan lang te moeten wachten tot een website volledig is geladen. Als de laadtijd van je pagina te lang is, verlaat de bezoeker je website niet alleen eerder, hij komt misschien wel niet meer terug. Maar liefs 47% van de internetgebruikers verwacht dat een webpagina binnen 2 seconden geladen is. 40% verlaat de website wanneer dit langer dan 3 seconden duurt. Het is dan ook zeer belangrijk dat je website een zo kort mogelijke laadtijd heeft.

Een landingspagina die is geoptimaliseerd voor je AdWords campagne is dus gemakkelijk te lezen, heeft de belangrijkste content bovenaan staan, is goed afgestemd op de zoekwoorden van de bezoeker, wekt vertrouwen bij de bezoeker, is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten en heeft een snelle laadtijd.

Wil jij ook een geoptimaliseerde landingspagina die geheel is afgestemd op jouw Google Adwords campagne? Neem dan contact op met één van onze online marketingspecialisten.

< Recensies bij bedrijfsvermeldingen op Google prominenter in beeld Nieuw Google label voor advertenties >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Stevan Otting

Online Marketing Consultant

Raimond Jonkhoff

Sales Manager