Amazon Advertising: wat is het precies?

24 Maart, 2021 15:14

We keken er met z’n allen naar uit: maart 2020. In die maand ging Amazon.nl live en sindsdien is het een grote speler die steeds meer marktaandeel verovert op de Nederlandse markt. Sinds de lancering hebben verschillende webshops Amazon.nl getest als extra verkoopkanaal voor hun producten. De concurrentiestrijd barstte los en dat veroorzaakte problemen. Want hoe kun je er, naast het optimaliseren van je product listing, nou voor zorgen dat jouw producten zichtbaar zijn? We leggen je graag uit hoe je Amazon Advertising optimaal kunt inzetten.

De verschillende advertentietypen

Amazon heeft verschillende soorten advertentietypen uitgerold. Zo heb je de keuze uit:

  • Sponsored Brands
  • Sponsored Products
  • Stores
  • Video-advertenties
  • Sponsored Display Ads

Heb je geen idee waar je moet beginnen? Lees dan snel verder, we nemen de verschillende vormen hieronder namelijk met je door.

Sponsored Brands

Sponsored Brands zijn CPC-advertenties binnen Amazon. Je betaalt met deze vorm van adverteren dus per klik. Door middel van Sponsored Brand advertenties ben je zichtbaar met je merklogo, een aangepaste kop en meerdere producten binnen de relevante zoekresultaten. Deze vorm van adverteren stimuleert de ontdekking van je merk bij consumenten die op zoek zijn naar producten die vergelijkbaar zijn met de producten die jij verkoopt.

Sponsored Products

De Sponsored Product advertenties zijn, net als de Sponsored Brands advertenties, op basis van CPC. Met deze vorm van adverteren promoot je individuele productvermeldingen binnen de zoekresultaten. CPC-adverteren is heel eenvoudig; je hebt geen ervaring met adverteren nodig!

Stores

Met Amazon Stores kun je jouw merk en producten eenvoudig presenteren op je eigen merkpagina. Je kunt deze vorm van adverteren eigenlijk zien als je persoonlijke website-omgeving binnen Amazon. Op je eigen pagina help je Amazon shoppers met het ontdekken van je merk en je productportfolio. Je bent vrij om je Amazon Store helemaal in te richten hoe jij wilt, zodat de look and feel precies aansluit op jouw merkidentiteit.

Video-advertenties

De Amazon OTT- (over-the-top) en outstream video-advertenties zorgen ervoor dat je jouw merkboodschap op grote schaal kunt delen met unieke en relevante doelgroepen die matchen met je producten. De OTT-video-advertenties worden vóór, tijdens of na de OTT-videocontent weergegeven. Zegt dit je nou allemaal helemaal niets? Dat kunnen we begrijpen; deze vorm van adverteren is namelijk nog niet uitgerold in Nederland. Wanneer we hier meer over weten, zullen we je uiteraard meer vertellen.

Sponsored Display Ads

Met de Sponsored Display Ads kun je jouw producten zichtbaar maken via banners. Deze advertenties zijn vooral binnen Amazon zelf goed zichtbaar. Door middel van retargeting is het echter mogelijk je banners ook buiten Amazon zichtbaar te maken. Wanneer mensen op de advertentie klikken, komen ze rechtstreeks binnen op jouw productpagina. Simple as that! Wil je direct aan de slag met deze vorm van adverteren? Dan moeten we je helaas teleurstellen. Ook deze advertentiemogelijkheid is namelijk nog niet beschikbaar in Nederland.

Bèta’s binnen Amazon Advertising

Naast de bovengenoemde advertentietypen is Amazon bezig met het testen van twee andere advertentietypen, namelijk Audio-advertenties en Posts. Hier zullen we je kort iets over vertellen.

Audio-advertenties

De Amazon audio-advertenties zijn voor de schermloze momenten thuis, op je werk of wanneer je onderweg bent. Met de audio-advertenties promoot je jouw merk wanneer je klanten bijvoorbeeld muziek luisteren via Amazon Music.

Posts

Met Amazon Posts verspreid je jouw verhaal onder relevante klanten terwijl ze rustig door je productcategorieën bladeren. De Amazon Posts worden weergegeven in de Amazon-app voor iOS en Android én op de mobiele webversie van Amazon.

Wil jij ook gebruikmaken van Amazon Advertising?

Bij iClicks kunnen we gemakkelijk een seller account voor je opzetten en inrichten, zodat je vervolgens direct kunt beginnen met adverteren. Om dit goed werkend te krijgen, moeten we een API-koppeling maken met de webshop. Heb je vragen over Amazon Advertising? Neem dan contact op met een van onze Online Marketing Consultants. Zij vertellen je er graag meer over.

Veilig internetten: zo maak je van jouw website een veilige website >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Don van der Helm

Senior Online Marketing Consultant

Sebastiaan Pool

Senior Online Marketing Consultant