Begin sterk met Google AdWords

22 Januari, 2016 12:21

Google maakt het opzetten van een Google AdWords-campagne steeds gemakkelijker; de interface wordt overzichtelijker en de resultaten komen sneller naar boven. Adverteren in AdWords wordt door deze verbetering echter lastiger. Het aantal concurrenten binnen AdWords blijft toenemen.

Wanneer u ervoor kiest om aan de slag te gaan met Google AdWords of uw campagne laat beheren door een professional, is het verstandig om rekening te houden met onderstaande vier punten.

1. Bepaal uw USP

Het bepalen van een unique selling point wordt in de meeste gevallen onterecht overgeslagen. Zonder originele USP is het erg lastig om uw klanten over te halen om bij u een product of dienst af te nemen. Een snelle levertijd is voor een webshop bijvoorbeeld tegenwoordig niet onderscheidend meer. ‘Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis!’ is geen USP; dit wordt inmiddels gezien als standaard.

Opvallen als bedrijf gebeurt wanneer de klant iets wordt aangeboden wat op dit moment niemand heeft. Bijvoorbeeld: levering op dezelfde dag of levering binnen drie uur. Natuurlijk zijn er veel meer USP’s te bedenken dan een snelle levertijd. Bedrijven die hier vanaf het begin af aan op inspelen, hebben een hogere CTR (click-through rate), een betere kwaliteitsscore en uiteindelijk lagere kosten per klik. Dit bij elkaar zorgt voor een grotere kans op (online) succes.

2. Bepaal het doel van uw website

Wat is interessant voor uw bedrijf en website om als doel te stellen? Een website hebben zodat u ‘online bent’ is niet genoeg. Bedenk daarom van te voren goed welk doel interessant is voor uw bedrijf. Een logisch doel voor een webshop is bijvoorbeeld het genereren van verkopen. Dit wordt dan vervolgens meetbaar gemaakt via Google Analytics. Hier stoppen is echter een veel gemaakte fout.

Door van te voren al voldoende tijd te steken in het bepalen van doelen, kunt u uzelf uiteindelijk een hoop werk besparen. Zo is het interessant om te zien welke mensen uw website vaak bezoeken, maar hier niets kopen. Dit kan worden bijgehouden met zogenaamde microconversies. Een microconversie is bijvoorbeeld een bezoeker die een product in het winkelwagentje stopt, maar dit niet afrekent. Daarnaast zullen er gebruikers zijn die mogelijk een productcatalogus downloaden, maar vervolgens niets kopen; ook dit wordt onder ‘microconversies’ geschaard.

Wanneer u vanaf het begin inzicht krijgt in uw gebruikers en bezoekers kan uw Google AdWords-campagne een stuk relevanter gemaakt worden. Daarnaast kunt u de data ook gebruiken voor het optimaliseren van uw website.

3. Conversies instellen

Na het bepalen van de doelen is het belangrijk dat de conversies worden ingericht voor Google AdWords. De conversies kunnen op verschillende manieren worden gemeten, zoals via het veelgebruikte Google Analytics. Met Google Analytics wordt het gedrag van de bezoeker op uw website bijgehouden. Verder is het mogelijk om te meten hoe vaak een specifieke pagina, zoals een bedankpagina, wordt weergegeven.

Door het instellen van e-commerce in Google Analytics kunnen de bestellingen binnen uw webshop worden bijgehouden. Dit is een belangrijke tool voor het analyseren van het rendement van uw Google AdWords-campagne. Een Google AdWords-campagne die €1.000,- budget per maand verbruikt en maar €200,- aan verkopen opbrengt, is uiteraard niet rendabel.

4. Maak een plan

Niet één bedrijf is hetzelfde en de verschillen onderling zijn vaak groot - er is geen standaard succesformule voor een Google AdWords-campagne. Bij iClicks werken wij met campagne managers die met u meedenken. Uw campagne manager zorgt ervoor dat de campagne zo goed mogelijk wordt ingesteld en maximaliseert hiermee het rendement. Uw campagne manager is echter niet meteen specialist in uw branche en kent uw bedrijf niet van binnenuit. Daarom is het erg belangrijk om samen met u te bepalen wat belangrijk is voor uw bedrijf, uw website en uw AdWords campagne.

Door een plan te maken krijgen we een helder beeld van zaken waar we met Google AdWords rekening mee moeten houden, zoals bepaalde seizoensgebonden producten. Ook is het mogelijk dat u een marketingplan heeft dat wij kunnen ondersteunen, bij bijvoorbeeld een nieuwe productlancering of een kortingsactie. Indien deze plannen van te voren bekend zijn, kan uw campagne manager hier rekening mee houden en erop inspelen.

Voordat u begint met Google AdWords zijn er een hoop zaken waar u rekening mee dient te houden. Heeft u vragen over Google AdWords of wilt u meer informatie over de bovenstaande stappen, voordat u begint? Neem dan direct contact op via 088 425 4257 of info@iclicks.nl en wij helpen u graag verder met een succesvolle start van uw Google AdWords campagne.

< Opvallende social media updates november 2016 Zoekmachineoptimalisatie: 5 misvattingen over SEO >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Mike Visser

Online Marketing Consultant

Tim Hoksbergen

Online Marketing Consultant