Cookies en Google Advertising: hoe werkt dat?
Begin 2018 is er heel wat veranderd rondom de online privacy van internetgebruikers. Het Europees Hof van Justitie heeft toen namelijk uitspraak gedaan over de wetgeving van de cookiemelding en GDPR. Sindsdien is het voor alle websites verplicht om te voldoen aan deze wetgeving. Maar wat zijn cookies nou eigenlijk en hoe zorg je ervoor dat je website aan alle eisen voldoet? We zetten alles voor je op een rijtje.
Cookies en Google Ads in een notendop
Heb je geen tijd om het hele blog te lezen? We leggen je kort uit wat de relatie is tussen de cookiemelding en jouw Google Ads campagnes.
- Het tonen van een cookiemelding is verplicht sinds begin 2018
- Cookies meten het gedrag van de bezoekers op je site en de resultaten van je Google Ads campagnes
- Google is actief aan het controleren op de aanwezigheid van een cookiemelding
- Als je geen cookiemelding op je website hebt, kan Google je Ads account opschorten
- Voorkom het schorsen van je Ads account door iClicks een cookiemelding te laten plaatsen
Wat is een cookie?
Een cookie is in feite een klein tekstbestand dat je browser doorstuurt naar de website waar je op zit. Door de cookie kan de website bepaalde informatie over je bezoek onthouden, zodat je volgende bezoek makkelijker en relevanter wordt. Zo kan een website bijvoorbeeld je voorkeurstaal onthouden en ervoor zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt.
Aan de andere kant geven cookies jou als website eigenaar onder andere informatie over het aantal bezoekers op je pagina en het klikgedrag op je site. Wij gebruiken de cookies om je Google Ads campagnes te kunnen monitoren en optimaliseren en om je SEO-resultaten te analyseren.
Waarom heb ik een cookiemelding nodig?
Sinds 2018 mag je niet zomaar alle informatie van een bezoeker gebruiken, je moet daarvoor eerst toestemming vragen. Dit doe je door middel van een cookiemelding. Hierin vraag je de bezoeker toestemming te geven voor het gebruiken van zijn of haar gegevens. Die cookiemelding ziet eruit als een pop-up melding die de bezoeker te zien krijgt voordat hij of zij de site verder kan bezoeken.
Google controleert op cookiemeldingen
Sinds een aantal weken is Google actief bezig met het controleren op de aanwezigheid van een cookiemelding. Als je website geen cookiemelding heeft, is het mogelijk dat Google je Ads account opschort. Dit houdt in dat de advertenties stopgezet worden en je dus niet meer kunt adverteren. Gelukkig is dit te voorkomen door op tijd een cookiemelding op je website te plaatsen. Dit kun je laten doen door degene die de website heeft gebouwd of je laat de cookiemelding plaatsen door de webbouwers van iClicks.
Neem contact met ons op
Wil je meer weten over het plaatsen van een cookiemelding? Neem dan contact op met een van onze consultants. Zij vertellen je alles wat je moet weten om jouw website aan de eisen te laten voldoen.