Google lanceert uitgebreide tekstadvertenties in Nederland

29 Juli, 2016 11:08

Tijdens de jaarlijkse Google Performance Summit van afgelopen mei kondigde Google aan wijzingen te gaan doorvoeren binnen Google AdWords en Google Analytics. Google heeft nu de ‘uitgebreide tekstadvertenties’ (Extended Tekst Ads, ofwel ETA genoemd) gelanceerd in Nederland. In dit blog leest u meer over deze recente uitbreiding binnen Google AdWords.

De ETA is een toevoeging op de normale tekstadvertenties en zal volgens Google de traditionele tekstadvertenties vanaf 26 oktober 2016 gaan vervangen. Tot die tijd zijn de huidige tekstadvertenties nog bewerkbaar en bruikbaar; na 26 oktober zijn deze tekstadvertenties echter niet meer aan te passen.

Wat is er veranderd?

De grootste wijziging van ETA is zichtbaar in de titel. In het verleden kon een titel uit maximaal 25 leestekens bestaan. Dit is nu uitgebreid naar twee titels van elk maximaal 30 leestekens. Daarnaast worden de omschrijvingsregels uitgebreid van twee keer 35 leestekens naar één omschrijvingsregel van maximaal 80 leestekens. Dit zorgt ervoor dat de inhoud van de advertentieteksten met bijna 50 procent toeneemt, waardoor deze nog prominenter worden weergegeven volgens Google.

Hieronder ziet u het verschil tussen waarin het verschil tussen de traditionele tekstadvertentie (links) en de nieuwe, uitgebreide tekstadvertentie (rechts).

Wat is het effect?

Een aantal bedrijven hebben de nieuwe uitgebreide tekstadvertenties van Google al mogen testen. Wat uit de eerste testresultaten opvalt, is dat de uitgebreide tekstadvertenties de grootste invloed hebben op mobiele Google AdWords campagnes. Dit komt doordat de tekstadvertenties nu meer opvallen bij de mobiele zoekresultaten. De verwachting is dat dit leidt tot een toename van het aantal klikken en een hogere CTR (doorklikratio) voor mobiele advertenties, wat een positief effect heeft op resultaten van de campagnes. Dit bewijst dat Google zich nog meer focust op de mobiele vindbaarheid van bedrijven.

Wilt u weten wat deze wijziging voor uw Google AdWords campagne betekent? Neem dan contact op met de AdWords-experts van iClicks, via 088 425 4220 of sea@iclicks.nl.

< Opvallende social media updates november 2016 Is Google geen zoekmachine meer? >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Stevan Otting

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Online Marketing Consultant