Google: Mobiel adverteren steeds belangrijker

22 Oktober, 2014 15:01

Sinds een aantal jaren stijgt het mobiele zoekverkeer binnen Google. Een van de grootste oorzaken hiervan is het 4G netwerk, dat sinds 2013 in grote delen van Nederland beschikbaar is. Door deze stijging is Google constant bezig met het verder ontwikkelen van hun mobiele advertentieplatform.

 

Wat verandert er?

De meeste recente aanpassing heeft plaatsgevonden op het gebied van tekst advertenties voor mobiele apparaten. Oorspronkelijk bestond een mobiele advertentie uit twee beschrijvingsregels die maximaal 35 karakters per regel mochten bevatten. Tegenwoordig wordt de tweede beschrijvingsregel vervangen door een advertentie-extensie. Voorbeelden hiervan zijn een telefoonnummer, een adres van een vestiging en extra site-links.


Bron: Google Adwords Blogspot

In de bovenstaande afbeelding is links de oude situatie weergegeven en rechts de nieuwe. Uit verschillende tests door Google is gebleken dat extensies beter presteerden in mobiele advertenties (vooral te zien in een hogere doorklikratio) dan de ‘standaard’ tekstregels. Google heeft hieruit geconcludeerd dat het effectiever is om een extra extensie te laten zien in plaats van een tekstregel. Dit betekent dat de belangrijkste informatie in een advertentie nu op één regel moet passen om correct weergegeven te worden op mobiele apparaten. 

De stijging van het mobiele zoekverkeer maakt het voor bedrijven steeds belangrijker om gebruik te maken van een goede mobiele website en mobiele advertenties.

 

Waarom worden mobiel advertenties en mobiele websites steeds belangrijker?*

  • In 2013 zijn er in Nederland 26 miljoen bestellingen gedaan via mobiele apparaten, dit is 84 procent meer dan het jaar daarvoor. In 2014 zal dit aantal naar verwachting nog hoger liggen.
  • 68 procent van de mobiele internet gebruikers doet onderzoek op zijn smartphone alvorens over te gaan tot aankoop.
  • Naar verwachting zal in 2020 de internetsnelheid nog hoger liggen en zal 70 procent van alle online aankopen via een mobiele apparaat gaan.

 

Wat zijn de nadelen van het niet hebben van een mobiele site?

  • 57 procent van de mobiele gebruikers raadt een bedrijf waarvan de site niet geschikt is voor mobiel gebruik, niet aan.
  • 76 procent van de mobiele gebruikers ervaart problemen bij het bestellen via een mobiel apparaat op een site die niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik.

 

Meer weten?

Wilt u meer weten over de voordelen van mobiele advertenties en een mobiele website voor uw bedrijf? Laat u dan verder informeren door iClicks Nederland!

(* Bronnen: www.tabletsmagazine.nl, www.yourzine.nl en www.twinklemagazine.nl)

< Opvallende social media updates november 2016 Het belang van social media binnen online marketing >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Raimond Jonkhoff

Sales Manager

Stevan Otting

Online Marketing Consultant