Het belang van social media binnen online marketing

7 Oktober, 2014 15:02

Social media hebben de wereld veroverd. Social media is uitgegroeid tot de grootste industrie ter wereld. Uit onderzoek blijkt, dat geen enkel land als Nederland zo hoog scoort met het bereiken van mensen via social media.

Waarom social media?

Zoals eerder benoemd is, is social media wereldwijd aanwezig en is het afgelopen jaren gigantisch gegroeid. Vooral als we kijken naar de online platformen die vandaag de dag aanwezig zijn. Denk aan Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. Facebook heeft bijvoorbeeld inmiddels 163 miljoen gebruikers. Als dit een land zou zijn, zou Facebook behoren tot een van de grootste landen ter wereld!
Dit zijn indrukwekkende cijfers maar wat is de reden dat social media ook zakelijk van belang is? De komst van social media heeft er voor gezorgd dat de stem, mening van consumenten een enorm bereik heeft gekregen.

De 5 redenen voor bedrijven om social media in te zetten:

1. Vergroten van naamsbekendheid
Door gebruik te maken van diverse social media platformen vergroot u de online aanwezigheid van uw bedrijf. Consumenten zien hierdoor uw product of merk steeds vaker langskomen op diverse kanalen. De naamsbekendheid zal hierdoor groeien en uw dienst/product zal actief blijven in het brein van de consument. Wij geven graag passend advies betreft de keuze voor een bepaald social media platform.

2. Online reputatie management
Met de komst van social media is het voor consumenten makkelijk geworden om recensies over diverse producten te lezen. Als bedrijf zijnde kunt u hier uitstekend op inspelen. Door diverse social media tools te gebruiken kunt u berichten over uw product, dienst monitoren. U kunt hierdoor op elke opmerking, vraag of klacht antwoord geven. Dit zorgt ervoor dat klanten tevreden blijven en zich gewaardeerd voelen.

3. Stilstaan is achteruitgang
Zoals we al weten is stilstaan, achteruitgaan. Door de komst van social media heeft marketing een heel ander leven gekregen. Social media verandert continu. De populariteit van diverse platformen verandert constant. Social media is belangrijker dan u denkt. Blijf met uw bedrijf innovatief en zorg dat uw aanwezigheid op social media groot is.

4. Beïnvloeden van het koopgedrag
Als een consument tevreden is over een product dan wordt dit vaak gedeeld via social media. Dit zorgt ervoor dat andere consumenten deze berichten te zien krijgen:

  1. Er worden positieve berichten geschreven over uw product of dienst door tevreden gebruikers
  2. Andere zijn geïnteresseerd en reageren hierop door middel van een ‘like’ of ‘reactie’
  3. Dit leidt tot interesse in het product, dienst of merk

Ook ‘liken’ op Facebook van een product of dienst zorgt ervoor dat u bekender wordt onder de consument. De consumenten worden op verschillende wijze geconfronteerd met uw merk.

5. Productontwikkeling
Door middel van social media en de reacties op uw producten krijgt u inzicht in de wensen van de klant. Dit kan goed ingezet worden voor het innoveren van uw product, een succesvol plan opzetten en de juiste doelgroep bereiken.

Social media voor uw bedrijf?

Wij bieden u graag de juiste oplossing aan op het gebied van social media. Een strategisch plan en de juiste social media platformen opzetten en inzetten voor uw bedrijf. Social media draagt bij, bij de algehele optimalisatie van uw website. Leer er meer over op de pagina Social Media.

< Opvallende social media updates november 2016 Meta description: wat is het en waarom moet ik me er druk om maken? >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Raimond Jonkhoff

Sales Manager

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant