Is Google geen zoekmachine meer?
Het spreekwoord ‘schoenmaker blijf bij je leest’ lijkt niet voor Google op te gaan. Waar het bedrijf in 1998 vanuit een garage startte als zoekmachine, doet Google tegenwoordig onderzoek in onder andere gezondheidzorg, transport en zelfs ruimtevaart. Heeft het nog wel zin om in zoekmachine optimalisatie te investeren wanneer Google zich intussen bezighoudt met zelfrijdende auto’s en contactlenzen die de bloedsuikerspiegel kunnen meten?
Google’s X
In een semi-geheim onderzoekslaboratorium genaamd X, vlakbij het hoofdkantoor in Californië, voert Google allerlei onderzoeken en experimenten uit. Innovatie staat centraal in alle lopende projecten. De mate van out of the box-denken blijkt bijvoorbeeld uit Google’s plan om een lift naar de ruimte te bouwen. Inmiddels is geconcludeerd dat dit met de huidige beschikbare materialen nog niet gaat lukken.
Meer realistische bedenksels zijn onder andere de Google Glass, de zelfrijdende auto en de zwevende windturbines. In 2014 kondigde topman Sergey Brin aan dat Google een heel nieuw vakgebied wil verkennen en onderzoek gaat doen naar de detectie, preventie en behandeling van ziektes. De diagnostisering van kanker zou centraal staan in dit nieuwe project.
Verspreiden van het internetsignaal
Google wil niet alleen dat iedereen vindt wat hij zoekt; het bedrijf streeft ernaar dat iedereen de beschikking heeft over internet. Door middel van ballonnen verspreidt Google een internetsignaal in de meest onbegaanbare gebieden ter wereld. Zo heeft het bedrijf voor internettoegang gezorgd op delen van de Zuidpool en in bepaalde gebieden van de Sahara. Google heeft als missie informatie wereldwijd toegankelijk te maken.
De toekomst van Google
Betekent dit dat Google langzaamaan de focus verschuift naar andere werkzaamheden? Dat zal niet snel gebeuren. Ruim 90% van Google’s inkomsten waarmee het bedrijf de onderzoeken financiert komt namelijk voort uit online advertenties. In Google Maps verschijnen binnenkort meer advertenties, waarmee de internetgigant wederom veel geld gaat verdienen. Daarbij verliest het bedrijf het doel om mensen het beste zoekresultaat aan te bieden niet uit het oog. Google blijft sleutelen aan het zoekalgoritme, waarbij regelmatig grote updates worden doorgevoerd. Aangezien in Nederland nog steeds ruim 80% van de mensen de zoekmachine van Google gebruikt, blijft het belangrijk om hier goed gevonden te worden.
Onze SEO-specialisten anticiperen dagelijks op nieuwe ontwikkelingen bij Google, om te zorgen dat de websites van onze klanten goed gevonden worden en dat ook blijven. Wilt u advies over zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact met ons op.