Maximaal opvallen in de Google zoekresultaten met Rich Snippets

19 Juni, 2015 14:11

De term Rich Snippets is mogelijk nieuw voor u. Toch spelen ze een grotere rol in uw digitale leven dan u wellicht zult vermoeden.

Wat zijn deze mysterieuze Rich Snippets dan precies?

Of u nu zoekt in Google naar een visrestaurant in uw directe omgeving of inspiratie op wilt doen voor een leuke activiteit aankomend weekend, Rich Snippets kunnen u hierbij helpen – Rich Snippets verrijken namelijk uw zoekresultaten met visuele en relevante informatie. Nog steeds te abstract? Tijd voor een voorbeeld:

Google maar eens op ‘Google’. Aan de rechterkant van de zoekresultaten is allerlei informatie over het bedrijf Google te vinden.

Hoe werkt het?

Zoekmachines, zoals Google, halen informatie van uw website door middel van structured data en verwerken deze informatie in de zoekresultaten. Het toevoegen van structured data aan uw website dient handmatig te gebeuren en vereist wat technische kennis. Toegegeven: het is enigszins tijdrovend werk maar zeker de moeite waard.

Het markeren van informatie op uw website helpt zoekmachines namelijk om te begrijpen waar de inhoud op uw website over gaat. Zoekmachines gebruiken deze informatie vervolgens om de zoekresultaten nog beter aan te laten sluiten op de zoekopdracht van de zoeker. Het verrijken van uw website met structured data kan dus helpen om op te vallen tussen de zoekresultaten.

Dit kan net het verschil maken tussen een klik naar uw website of de website van een concurrent. 

Bovendien zal uw website indirect hoger kunnen gaan ranken in Google dankzij Rich Snippets. Wanneer mensen vaker op uw website klikken in de zoekresultaten, dan zal dit uw doorklikratio doen stijgen. Volgens SEO specialisten is dit voor Google op de langere termijn een belangrijke rankfactor.

Een voorbeeld van een effectieve Rich Snippet is het gebruik van recensiesterren in de zoekresultaten. Wilt u ook gebruik maken van Google sterren in de zoekresultaten van uw website? Neem dan contact op met onze specialisten.

De ontwikkeling van structured data en Rich Snippets

In de afgelopen jaren is de diversiteit van Rich Snippets enorm toegenomen. De verwachting is dat Google de toepassing van structured data en Rich Snippets in 2015 alleen nog maar verder uit gaat breiden.

Zo ondersteunde Google bij de introductie van Rich Snippets alleen de weergave van reviews over een bedrijf. Inmiddels is het gebruik van Rich Snippets zo uitgebreid geworden, dat de kans groot is dat u zelf al vele variaties bent tegengekomen in uw zoekresultaten en waarschijnlijk zelfs uw klikgedrag al dan niet bewust hebt aangepast door Rich Snippets.

Wat dacht u van toegevoegde data aan uw zoekresultaten zoals productbeschikbaarheid, actuele prijzen, een bedrijfslogo of een live koppeling met social media kanalen? Dit is momenteel allemaal mogelijk door middel van structured data.

Wanneer u zoekt op de nieuwe speelfilm Entourage krijgt u een goed beeld van de huidige mogelijkheden en de functie van structured data. Informatie die bij de zoekopdracht ‘Entourage’ door middel van structured data wordt getoond bestaat onder andere uit:

  • Actuele speeltijden van de film
  • Locaties van bioscopen in de buurt
  • Uitgelichte afbeeldingen
  • Informatie over de film
    • Hoofdrolspelers
    • Regisseur
    • Schrijvers
    • Cast
    • Gerelateerde films
  • Beoordelingen

Wanneer u kijkt naar bovenstaand voorbeeld, is het goed voor te stellen dat structered data een steeds grotere rol gaat spelen bij het optimaliseren van uw website.

Is mijn website geschikt voor Rich Snippets en structured data?

Door middel van Google’s structured data testing tool kunt u controleren of uw website al gebruik maakt van structured data en hoe deze data door Google wordt geïnterpreteerd.

Maakt uw website nog geen gebruik van structured data of wilt u graag meer doen met structured data en Rich Snippets in de zoekresultaten van uw website? Neem dan contact op met onze specialisten en we bespreken graag de mogelijkheden met u.

< Opvallende social media updates november 2016 Click-to-call voor het MKB >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Stevan Otting

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Online Marketing Consultant