Online marketing effectief voor het MKB

16 Januari, 2015 14:47

75% van het midden- en kleinbedrijf geeft aan dat online marketing zeer effectief is in het aantrekken van nieuwe klanten. Dit blijkt uit onderzoek van BrightLocal. Aan dit onderzoek deden 736 Noord-Amerikaanse bedrijven met minder dan 50 werknemers deel. Uit het onderzoek blijkt ook dat deze positieve invloed van online marketing alleen maar verder groeit. In dit blogbericht delen we de meest opvallende resultaten. Het volledige rapport kunt u hier vinden.

Online marketing wordt steeds effectiever bij het vinden van nieuwe klanten

32% van de ondernemers vindt dat online marketing zeer effectief is in het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van 2013.

  • In totaal vindt 75% van de deelnemende bedrijven dat online marketing (zeer) effectief is als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten. Dit percentage lag in 2013 nog op 68%.
  • Het aantal bedrijven dat niet aan online marketing doet neemt af. In 2013 gaf 8% nog aan niet aan online marketing te doen, in 2014 was dit gehalveerd.
  • Kortom, veruit de meeste ondernemers zijn van mening dat een investering in online marketing haar vruchten afwerpt. 

Ondernemers zijn bereid steeds meer te investeren in online marketing

  • 37% van de ondernemers zijn van plan het komende jaar hun online marketing budget te vergroten (ten opzichte van 21% in 2013).
  • 47% weet het nog niet
  • Het aantal ondernemers dat niet van plan is om het budget te verhogen is gehalveerd ten opzichte van 2013: 16% in 2014 versus 32% in 2014.

Uit deze resultaten kan de conclusie worden getrokken dat ondernemers steeds meer vertrouwen hebben in de mate waarin online marketing ook voor hen positieve resultaten kan boeken.

Online marketing belangrijkste middel om nieuwe klanten aan te trekken

  • Ondernemers vinden online marketing effectiever in het aantrekken van nieuwe klanten dan meer traditionele vormen van marketing: 51% versus 49%. In 2013 was dit nog omgedraaid.
  • Het meest effectieve online marketing kanaal is SEO (20%). 


Het afgelopen jaar is een omslagpunt geweest voor online marketing. Voor het eerst wordt dit marketing kanaal als meer waardevol gezien dan de traditionele vormen van marketing, zoals adverteren in de krant.

Online marketing: een onmisbare factor

Zoals u heeft kunnen lezen speelt online marketing een steeds grotere rol bij het aantrekken van nieuwe klanten. Het is niet langer voldoende om te vertrouwen op offline marketing. Steeds meer mensen zoeken op het internet naar interessante bedrijven en producten. Door niet te investeren in online marketing loopt u deze klanten mis.

Online marketing kan echter alleen haar potentie bereiken wanneer deze goed wordt uitgevoerd. Deze garantie heeft u wanneer u kiest voor online marketing bureau iClicks. Wij bieden een breed scala aan online marketing diensten, waaronder SEO en SEA. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons op 088-4254257 of stuur ons een e-mail: info@iclicks.nl.

< Opvallende social media updates november 2016 iClicks op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs Utrecht (21 & 22 januari) >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Stevan Otting

Online Marketing Consultant