Van traditionele marketing naar digitale marketing

15 September, 2015 13:54

Er was een tijd waarin het gebruik van krantenadvertenties een krachtig marketinginstrument was. Het aantal krantenlezers daalt echter al jaren en ook advertenties via radio en televisie trekken tegenwoordig steeds minder bekijks. Traditionele marketing wijkt voor de kracht van digitale marketing.

Een advertentie in de krant versus online adverteren

Een advertentie plaatsen in een krant heeft voor u als bedrijf heel wat voeten in de aarde. Allereerst is het noodzakelijk om te weten in welke regio uw doelgroep zit; welke krant(en) lezen zij? Welke pagina’s en katernen worden door hen veel gelezen?

Bij online marketing spreekt u direct een grote én passende doelgroep aan. Mensen lezen niet alles wat ze tegenkomen maar gaan zelf bewust op zoek. Een goede en zoekmachinevriendelijke website (een vorm van online marketing) bedient uw doelgroep beter en sneller dan met traditionele media het geval is.

Uw boodschap in de krant versus uw boodschap online

Helaas is niet te zien hoeveel mensen een krantenadvertentie bekijken. Met de digitale marketing heeft u wel inzicht in de best bezochte pagina’s van uw website. Een ander verschil tussen een krantenadvertentie en digitale media is dat u de doelgroep direct, zonder tussenkomst, aanspreekt. Bovendien wordt een advertentie in een krant verhoudingsgewijs door veel minder mensen gelezen (niet alle mensen uit de doelgroep zullen immers uw advertentie bekijken) dan een online artikel.

De interpretatie vanuit de krant versus interpretatie online

In een krantenadvertentie wordt een product of dienst in slechts een aantal zinnen aangeprezen. Hierdoor kan het voorkomen dat een boodschap niet de goede doelgroep treft of dat een lezer deze verkeerd interpreteert. Het gevolg voor uw toekomstige klanten? Zij weten niet wat ze met de advertentie moeten doen en uw geld is niet goed besteed.

Op een website staat informatie over uw bedrijf en bijbehorende producten of diensten. Een website bevat veel informatie en tekst waardoor deze voor veel meer verschillende mensen relevant is en lezers met één druk op de knop contact op kunnen nemen.

Conversie door middel van de krant en online conversie

Een krant is uiteraard niet klikbaar. Een lezer moet eerst het bedrijf opzoeken of een fysiek bezoek brengen. Hierdoor loopt een bedrijf veel conversie mis.

Met digitale marketing is de bezoeker binnen een paar muisklikken bij producten en/of diensten waar hij of zij naar op zoek is. Een bezoeker hoeft niet op de fiets of de krant van gisteren er bij te pakken om een nieuw product of nieuwe dienst te proberen.

Wilt u gebruik maken van digitale marketing om uw bedrijf op het internet beter vindbaar te maken? Neem gerust vrijblijvend contact op met iClicks door te bellen naar 088 425 4257.

< Opvallende social media updates november 2016 5 soorten content om beter te ranken >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Tim Hoksbergen

Online Marketing Consultant