Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

19 November, 2014 14:55

SEO en SEA. De afkortingen lijken zoveel op elkaar dat de termen soms door elkaar gebruikt worden. Dit is niet terecht. Deze termen staan voor twee zeer verschillende marketing tools met elk hun eigen unieke mogelijkheden en onderdelen. In dit bericht gaan we verder in op waar SEO en SEA voor staan en wat de verschillen zijn.

De meubelverkoper

Stel u bent een meubelverkoper met een eigen winkel. Dan wilt u natuurlijk dat het bestaan van uw bedrijf bekend wordt. Hier zijn verschillende manieren voor. U kiest ervoor om een advertentie te plaatsen in de krant of op de radio.
Bovendien zorgt u ervoor dat uw winkel zo gebruiksvriendelijk mogelijk is ingericht zodat mensen niet alleen de winkel makkelijk kunnen vinden (door middel van een mooi uithangbord), maar dat wanneer ze eenmaal in uw winkel zijn, ze ook gemakkelijk hun weg kunnen vinden. Als u deze activiteiten vertaalt naar het internet, dan heten deze activiteiten SEA en SEO.

SEA: adverteren op het internet

SEA (Search Engine Advertising – zoekmachine adverteren) is de online variant van het plaatsen van een advertentie in de krant. In plaats van de krant, adverteert u onder andere via Google. Dit biedt meer mogelijkheden dan een traditionele advertentie:

  • Benader nieuwe klanten en/of omzet via het internet
  • Bereik de juiste (potentiële) klanten op het juiste moment 
  • Regionaal of landelijk adverteren
  • Beheer uw eigen bestedingsbudget in Google AdWords
  • Adverteren via Google, YouTube, et cetera.
     

SEO: gevonden worden op het internet

Naast adverteren is het ook belangrijk om uw winkel gebruiksvriendelijk in te richten. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om alle meubels op één hoop te gooien. Ook mag een mooi uithangbord aan de gevel natuurlijk niet ontbreken. Het online inrichten en beter vindbaar maken van uw winkel (uw website) is een voorbeeld van SEO (Search Engine Optimization – Zoekmachineoptimalisatie). De SEO activiteiten kunnen in twee onderdelen worden verdeeld:

  • Het optimaliseren en gebruikerservaring verbeteren van uw website. 
  • Het vergroten van het aantal externe vermeldingen naar uw website.

Het eerste onderdeel is de online variant van het gebruiksvriendelijk maken van de winkel en het ophangen van een mooi ‘uithangbord’ en het tweede onderdeel het creëren van mond-tot-mondreclame. Dit leidt ertoe dat (potentiële) klanten uw website gemakkelijker kunnen vinden als ze een bepaald zoekwoord intypen in Google. Dit zorgt voor meer bezoekers en daardoor meer klanten.

Zoals u wellicht heeft opgemerkt in ons voorbeeld van de meubelverkoper is het niet nodig om te moeten kiezen tussen SEA en SEO. Zoals buiten het internet adverteren in de krant en een gebruiksvriendelijke winkel samen zorgen voor meer klanten, geldt dit ook voor Google. SEO en SEA zorgen er allebei voor dat internetgebruikers uw website gemakkelijker kunnen vinden, elk op hun eigen manier.

Bij iClicks bent u aan het goede adres voor zowel uw SEO als uw SEA campagne. Wij hebben de expertise in huis om van beiden een groot succes te maken. Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op!

< Opvallende social media updates november 2016 Waarom u niet moet twijfelen aan online marketing! >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Raimond Jonkhoff

Sales Manager

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant