Zoekmachine adverteren (SEA) met Google Mijn Bedrijf
Koppel je Google Mijn Bedrijf-account met je Google Ads-account en vergroot de kans op een prominente positie in Google bij lokaal gerichte zoekopdrachten. Google toont dan in bepaalde gevallen namelijk een Google Maps-kaartje met daarin één advertentie en drie reguliere bedrijven boven de organische zoekresultaten: een belangrijke positie waar veel conversies plaatsvinden.
Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de belangrijkste informatie:
- Google toont advertenties in de lokale zoekresultaten, te herkennen aan een Google Maps-kaartje met daarbij Google Mijn Bedrijf-vermeldingen
- Google Guarantee en Google Screened advertenties
- Google test met advertenties van directe concurrenten in je bedrijfsvermelding
- Koppel je Google Ads-account met je Google Mijn Bedrijf-account voor locatie-extensies
Ontwikkeling advertentiemogelijkheden met Google Mijn Bedrijf
In de laatste jaren zijn de opties om te adverteren met Google Mijn Bedrijf sterk uitgebreid. Om een verdienmodel te vinden voor Google Mijn Bedrijf is Google ook in 2019 weer uitvoerig aan het onderzoeken en testen. We vertellen je alles over de wijzigingen die Google in de laatste jaren heeft uitgerold om adverteren met Google Mijn Bedrijf aantrekkelijk te maken.
Juni 2016: advertenties in de lokale zoekresultaten
In 2016 is Google begonnen met het tonen van advertenties in de lokale zoekresultaten. Hierdoor is het voor bedrijven die adverteren in Google mogelijk om een prominente positie in het Google Maps-kaartje, boven de organische resultaten, te verkrijgen.
Hoe zien de advertenties eruit?
De advertenties verschijnen als eerste in de lokale zoekresultaten: het Google Maps-kaartje met daaronder drie bedrijven. De lokale zoekresultaten breiden door de advertentie uit van drie naar vier resultaten.
Deze vormen van advertenties zijn in 2016 al uitgerold in de VS, maar zijn tot op heden slechts sporadisch zichtbaar in Nederland. In ons land zie je vaak alleen advertenties in de lokale zoekresultaten na doorklikken op ‘Meer plaatsen’.
Wil je ook eenvoudig een prominente positie boven de organische zoekresultaten verkrijgen? Neem dan contact met ons op en laat je vrijblijvend informeren over adverteren met Google Mijn Bedrijf.
November 2016: Google Guarantee-advertenties in de lokale zoekresultaten
Om misbruik en spam in de loodgieter- en slotenmakerbranche tegen te gaan introduceerde Google in november 2016 Google Guarantee. Door jezelf aan te melden en het verificatieproces van Google te doorlopen, kun je Google guaranteed worden. Als je eenmaal geverifieerd bent, dan wordt er een groene badge met Google guaranteed in je vermelding vertoond.
Als een gebruiker een bedrijf inschakelt dat Google guaranteed is, dan is hij beschermd door Google. Als je niet tevreden bent over het geleverde werk betaalt Google namelijk je geld terug. Voorwaarde is wel dat je een afspraak gemaakt hebt via Google Home Services.
Inmiddels is Google Guarantee ook beschikbaar voor bedrijven in andere branches dan slotenmakers en loodgieters, zoals schilders- en HVAC-bedrijven. In Nederland is Google Guarantee echter nooit uitgerold.
Augustus 2019: Google Screened
In navolging van Google Guarantee test Google sinds enkele maanden met Google Screened voor bedrijven in de juridische, financiële en makelaarsbranche. Om een Google Screened-icoon bij je bedrijfsvermelding te verkrijgen, moet je minimaal een beoordeling van 3,0 hebben op Google en onderga je uitgebreide achtergrond- en licentiechecks. Net als bij Google Guarantee zijn er tot op heden geen geluiden dat Google Screened ook in Nederland wordt uitgerold.
Augustus 2019: adverteren in de bedrijfsvermelding van je concurrent
In 2017 begon Google al met het tonen van advertenties in bedrijfsvermeldingen en het gaat van kwaad tot erger: sinds augustus test Google met advertenties van directe concurrenten in bedrijfsvermeldingen.
Advertenties in bedrijfsvermeldingen van directe concurrenten zijn in de zomer van 2019 voor het eerst in de VS waargenomen. Al sinds de eerste tests van deze advertenties heerst er onenigheid in de SEO-wereld over de manier waarop Google ondernemers met de rug tegen de muur zet. De agressieve strategie waarmee Google geld wil verdienen wordt niet gewaardeerd. Dit komt mede door de geruchten dat Google het mogelijk wil maken om advertenties van concurrenten niet meer te vertonen als je daarvoor betaalt.
De advertenties lijken voort te komen uit een survey die Google eerder dat jaar uitvoerde. In de survey vroegen ze bedrijfseigenaren namelijk naar hun mening over nieuwe opties en functionaliteiten binnen Google Mijn Bedrijf. Onderdeel van de survey was om te ontdekken of er interesse is om leads uit bedrijfsvermeldingen van concurrenten te krijgen. Google wilde hiermee inzichtelijk maken of bedrijfseigenaren bereid zijn om te betalen voor bepaalde functies die op dit moment nog gratis zijn.
Tip! Locatie-extensies
Met locatie-extensies vallen je advertenties extra op in de Google zoekresultaten. Door je Google Ads-account te koppelen met je Google Mijn Bedrijf-account kun je de locatie-extensies inschakelen. Na het inschakelen kan Google onder meer je adres, een route- of belknop en de openingstijden tonen. Daardoor kunnen (potentiële) klanten je locatie gemakkelijker vinden en eenvoudiger contact opnemen.
Hulp nodig bij het inschakelen van de locatie-extensies? Neem dan contact op met onze Ads- en Google Mijn Bedrijf-specialisten.
Waarom adverteren met Google Mijn Bedrijf?
De vier (of meer) advertenties die Google sinds 2016 in veel gevallen boven de organische zoekresultaten toont, drukken de organische zoekresultaten naar beneden. Op mobiele apparaten zie je mede hierdoor enkel nog advertenties direct in beeld (boven de vouw).
Bij lokaal gerichte zoekopdrachten gaat Google ervan uit dat je op zoek bent naar een bedrijf in de buurt en niet tientallen of honderden kilometers verderop. Google toont daardoor in de meeste gevallen direct onder de advertenties ook nog een Google Maps-kaartje boven de organische zoekresultaten. Door het kaartje worden de organische zoekresultaten nog verder naar beneden gedrukt, waardoor we mogen verwachten dat er minder verkeer naar de organische zoekresultaten zal gaan.
Voor- en nadelen
- Bedrijven die afhankelijk zijn van organisch verkeer krijgen vermoedelijk minder bezoekers op hun website en daardoor minder conversies.
- Bedrijven die organisch niet goed vindbaar zijn kunnen nu eenvoudig een prominente plek in de zoekresultaten verkrijgen.
- Bedrijven die adverteren in Google hebben kans op een extra positie in de zoekresultaten.
Door de prominente weergave van de lokale zoekresultaten (doorgaans boven de organische zoekresultaten) lijkt zoekmachine adverteren (SEA) met Google Mijn Bedrijf essentieel om lokaal optimaal zichtbaar te zijn.
Offline omzet uit advertenties met Google Mijn Bedrijf
Met Google Store Visits is het mogelijk om winkelbezoeken en offline conversies die afkomstig zijn uit je advertenties met Google Mijn Bedrijf inzichtelijk te maken. Nu weet je dus hoeveel mensen online je Google Mijn Bedrijf-advertenties hebben gezien, hoeveel mensen naar je winkel zijn gekomen en hoe zij converteren. Allemaal eenvoudig en snel inzichtelijk in je Google Ads-account.
Hoe weet Google of een bezoeker mijn winkel bezoekt na blootstelling aan een advertentie?
Google trackt het gedrag van online gebruikers: na het klikken op een advertentie maken ze gebruik van onder meer gps, wifi, IP-adressen, bluetooth, locatiehistorie, zoekopdrachten en Google Maps-data om te meten of een gebruiker daadwerkelijk een winkel heeft bezocht.
Neem contact op met onze Google Ads-specialisten voor meer informatie over Google Store Visits.