Dé kenmerken van de verschillende socialmediakanalen

24 Juni, 2019 14:03

Zondag 30 juni is het weer tijd voor een feestje. Tijd om Social Media Day te vieren! Eigenlijk vieren we dit feestje natuurlijk iedere dag, want we kunnen niet meer zonder social media. Massaal posten we de leukste foto’s, kijken we de schattigste kattenfilmpjes, ontdekken we het laatste nieuws en checken we meerdere keren per dag onze tijdlijnen. Als bedrijf kun je dan ook niet achterblijven. De kans dat je doelgroep actief is op social media is groot. Heel groot. Maar waar? In onze checklist ontdek je snel & eenvoudig dé kenmerken van de verschillende socialmediakanalen.

Facebook

  • Het grootste socialmediaplatform wereldwijd (op WhatsApp na)
  • Geschikt voor het promoten van je bedrijf, producten, acties en laatste trends
  • Ondenkbaar veel mogelijkheden om je doelgroep effectief en snel te bereiken en te triggeren
  • Mogelijkheid om zeer doelgericht te adverteren op basis van regio, geslacht, leeftijd, interesses etc.

Instagram

  • Is de afgelopen jaren bizar snel gegroeid
  • Efficiënt voor het onder de aandacht brengen van je producten of diensten op een visuele wijze
  • Zeer geliefd onder een jonge en converterende doelgroep
  • Advertenties lijken bijna geen advertenties

LinkedIn

  • Het grootste b2b socialmediaplatform
  • Je kunt goed de focus leggen op bedrijfstakken, branches en bedrijfsomvang
  • Leent zich goed om de interactie aan te gaan met je doelgroep
  • Ideaal kanaal om je bestaande en potentiële klanten inzicht te geven in je bedrijf
  • Geschikt voor het aantrekken van nieuwe medewerkers

Twitter

  • Met Twitteradvertenties bereik je binnen korte tijd een groot bereik
  • Je kunt de focus leggen op specifieke accounts, waardevolle trefwoorden en verschillende categorieën
  • Geschikt voor het aangaan van interactie, omdat de doelgroep in de meeste gevallen expliciet op zoek is naar bepaalde onderwerpen en hierop reageert

Snapchat

  • Effectief voor het onder de aandacht brengen van loyalty-acties, producten en diensten
  • Zeer geschikt om in te spelen op actuele gebeurtenissen
  • Populair socialmediakanaal onder jongeren (15 - 25 jaar)
  • Keuze uit veel advertentievormen: Snap Ads, Sponsored Lenses en Geo Filters
  • De doelgroep krijgt advertenties fullscreen te zien

Pinterest

  • Speelt een hele belangrijke rol in de oriëntatiefase van (potentiële) klanten
  • Geliefd onder de vrouwelijke doelgroep (20 – 40 jaar)
  • Ideaal platform om verkeer naar je website te trekken door het posten van tijdlijnberichten (pins)

Tijd om op ontdekkingsreis te gaan

Nu je de belangrijkste kenmerken van de populaire socialmediakanalen weet, is het belangrijk om erachter te komen waar de doelgroep zich bevindt en welke ‘social’ behoeften er zijn. Voor een succesvolle socialmediacampagne zijn consistentie en interactiviteit dé sleutelwoorden. Zo bereik jij je doelgroep, scoor je die likes en shine je met je bedrijf op social media. Meer weten? Onze socialmediaspecialisten staan te popelen om met je mee te denken en je te voorzien van te gekke ideeën, opvallende content en de scherpste oneliners. Ontdek de mogelijkheden: https://www.iclicks.nl/social-media-advertising.

< Hoe herken je een workaholic? Onze iClickers vertellen het je. Succesvolle zomermarketing: zo werkt het! >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Stevan Otting

Online Marketing Consultant