Google Mijn Bedrijf-update: producten toevoegen aan je bedrijfsvermelding

6 Augustus, 2019 16:47

Onlangs heeft Google een nieuwe functie in Google Mijn Bedrijf toegevoegd: Producten. Met deze functie kun je als bedrijfseigenaar je producten direct onder de aandacht van (potentiële) klanten brengen via je bedrijfsvermelding.

Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de belangrijkste informatie:

  • Voeg producten, beschrijvingen en prijzen toe om (potentiële) klanten optimaal te informeren
  • De functie wordt op zowel desktop als op mobiel getoond
  • Google voegt automatisch een belknop toe
  • Het is ook mogelijk om een CTA-button met een directe URL naar de productpagina toe te voegen

Hoe worden de producten in mijn bedrijfsvermelding getoond?

In tegenstelling tot de functie Menu en Services wordt de functie Producten op zowel desktop als op mobiele apparaten in bedrijfsvermeldingen getoond. Op deze manier kun je jouw producten direct in Google via je bedrijfsvermelding aan (potentiële) klanten tonen, zonder dat ze door moeten klikken naar je website.

Weergave van de functie producten bij een bedrijf op een mobiel apparaat

In je Google Mijn Bedrijf-account zie je waarschijnlijk nog Bèta staan achter de functie, wat doet vermoeden dat het nog in de testfase zit. Desalniettemin is de functie nu beschikbaar voor vrijwel alle bedrijven in nagenoeg alle branches.

Hoe voeg ik producten toe?

Volg onderstaande stappen om producten toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding:

  1. Ga naar business.google.com en log in op je Google Mijn Bedrijf-account
  2. Klik op het account waar je producten wilt toevoegen
  3. Klik op Producten in de linker zijnavigatie
  4. Voeg een productcollectie en de producten uit die collectie toe.
  5. Vul per product de naam in en voeg een foto toe (verplicht). Breid dit eventueel uit met aanvullende gegevens, zoals de prijs, beschrijving en de URL naar de productpagina (optioneel). Kies voor een call-to-action button uit de opties die Google geeft.

Voor- en nadelen van de functie

Voordelen

  • Producten direct in Google onder de aandacht van (potentiële) klanten brengen.
  • Gebruikers hoeven niet meer door te klikken naar je website om je producten te bekijken.
  • Gebruikers kunnen in minder stappen tot een conversie komen.

Nadelen

  • Tijdrovende taak om je gehele assortiment toe te voegen.
  • Up-to-date houden van assortiment kan ook veel tijd kosten, bijvoorbeeld bij prijswijzigingen.
  • Naar verwachting minder (organisch) verkeer naar je website, omdat het antwoord op de zoekvraag van gebruikers al in Google beantwoord wordt.

Hoewel het toevoegen en up-to-date houden van je productaanbod in je Google Mijn Bedrijf-vermelding tijdrovend kan zijn, biedt de functie kansen om je conversies in Google te verhogen. Met de laatste nieuwe functies binnen Google Mijn Bedrijf hoeven bezoekers namelijk steeds minder stappen te nemen om tot een conversie te komen.

Platform Google Mijn Bedrijf in lijn met ontwikkeling Google

De functie Producten sluit aan op eerdere updates binnen Google Mijn Bedrijf, zoals Menu en Diensten. Met deze update ontwikkelt Google Mijn Bedrijf zich weer verder als 'website' binnen Google. Bezoekers hoefden immers al niet meer je website te bezoeken voor onder meer je adres- en contactgegevens, reviews en beoordelingen, vragen van andere klanten, nieuws, acties en aanbiedingen. En nu dus ook niet meer voor je producten.

De toegevoegde waarde van een volledig ingevulde en geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf-vermelding blijft dus groeien. Zoekers zien je bedrijfsvermelding tenslotte niet alleen bij merk gerelateerde (bedrijfs-/websitenaam) zoekopdrachten, maar ook bij generieke (product/dienst) zoektermen. Het platform ontwikkelt zich zo tot een onmisbare tool voor bedrijven die zich richten op klanten in de regio.

Wordt TikTok hét nieuwe socialmediakanaal? >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Don van der Helm

Senior Online Marketing Consultant

Stevan Otting

Online Marketing Consultant