Nieuwe functie in Google Mijn Bedrijf: berichten maken die bij je bedrijfsvermelding worden getoond

Vanuit Google Mijn Bedrijf kun je nu berichten maken die direct bij je bedrijfsvermelding in Google worden getoond. Met deze nieuwe functie – in het Engels Google Posts genoemd – breng je nieuws, acties, evenementen of producten en diensten eenvoudig onder de aandacht.

Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de belangrijkste informatie:

  • In Google Mijn Bedrijf maak je met de nieuwe functie Google Posts eenvoudig berichten die bij je bedrijfsvermelding in Google worden getoond.
  • Berichten kun je voorzien van tekst, een foto en een call-to-action.
  • Na publiceren is je bericht direct te zien in Google.

Een bericht bestaat uit maximaal 300 woorden en kan uitgebreid worden met een foto en link naar je website. Als je meerdere berichten post, verschijnt er een carrousel met berichten bij je bedrijfsvermelding.

De nieuwe functie is afgelopen week officieel aangekondigd in een bericht op het community forum en wordt nu wereldwijd uitgerold.

Bedrijfsvermelding met berichten bij mobiele weergave (links) en op desktop (rechts)

Hoe maak je een bericht in Google Mijn Bedrijf?

In je Google Mijn Bedrijf-account zie je sinds enkele dagen het nieuwe menu-item ‘berichten’; hier kun je de berichten maken. Op deze plek komen ook al je geplaatste berichten te staan en kun je zien hoe vaak ze zijn bekeken.

Posts van 100 t/m 300 woorden

Een bericht mag minimaal 100 en maximaal 300 woorden bevatten. De eerste honderd karakters van je bericht worden direct getoond bij je vermelding, de rest van de tekst wordt pas zichtbaar als er op het bericht wordt geklikt. Zet je belangrijkste informatie daarom vooraan in je post.

Foto’s

Je kunt een foto toevoegen aan je bericht. Gifjes of 360 graden foto’s worden momenteel niet ondersteund, alleen JPG- en PNG-bestanden die minimaal 250 pixels hoog en breed zijn, worden geaccepteerd. Wanneer je één post maakt, verschijnt de foto anders dan wanneer je meerdere berichten post en er een carrousel bij je vermelding verschijnt. Controleer daarom na het publiceren van je post of de foto mooi uitkomt bij je vermelding.

Evenementen

Als je een evenement wil promoten in je bericht, dan kun je een datum range selecteren. Berichten worden in principe na zeven dagen niet meer getoond bij je bedrijfsvermelding, tenzij het om een bericht met een evenement gaat. Dan blijft de post zichtbaar tot de einddatum van het evenement.

Call-to-action

Je kunt een call-to-action met bijbehorende link naar de website toevoegen aan je bericht. De keuzes voor een call-to-action zijn vooralsnog beperkt en je kunt niet zelf bepalen welke tekst op de actieknop komt te staan.

Na het publiceren van het bericht, verschijnt dit direct bij je bedrijfsvermelding. Berichten kunnen vanuit Google direct gedeeld worden op Facebook, Twitter, Google Plus en via e-mail.

In bulk berichten posten voor meerdere vestigingen

Voor bedrijven met meerdere vestigingen is het momenteel nog niet mogelijk om in bulk berichten te posten. Google heeft wel aangegeven te werken aan zo’n functie. Bedrijven die op de hoogte gehouden willen worden van ontwikkelingen op dit vlak, kunnen zich aanmelden via dit formulier.

Opnieuw een grote update in Google Mijn Bedrijf

Na de lancering van Google Mijn Bedrijf-websites is Google Posts de tweede grote update in het Google Mijn Bedrijf-dashboard in twee weken tijd.

Waar de nieuwe websitebouwer in Google Mijn Bedrijf met name gericht is op bedrijven zonder website, probeert Google met deze update een veel grotere doelgroep aan te spreken.

Google Posts lijkt vooral een slimme poging van Google te zijn om bezoekers langer bij Google geëngageerd te houden en tegelijkertijd (lokale) bedrijven een goede reden te geven om meer te doen met Google Mijn Bedrijf. Of die poging succesvol zal zijn, hangt af van het feit of bedrijven meerwaarde zien in het posten van berichten via Google Mijn Bedrijf. Het zal dan ook interessant zijn om te zien of er de komende tijd veel posts bij bedrijfsvermeldingen zullen verschijnen.

Dit artikel is geschreven door Robin van der Sar
Robin is SEO-specialist en blogt regelmatig over de laatste ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatieGoogle Mijn Bedrijf en Google Maps.

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..