E-mail? Dat is toch ouderwets? We hebben nu toch social media. Ho, let op. E-mail mag dan wel oldschool zijn, maar je gaat toch echt de mist in als je de ‘oude’ vertrouwde e-mail onderschat. In dit blog ontdek je 6 interessante wist-je-datjes over waarom e-mailmarketing juist nog steeds of weer zo waardevol is.
E-mailmarketing is een heel waardevol kanaal in de onlinemarketingmix omdat:
De ROI (return on investment) is bij e-mail heel hoog. Uit de resultaten van de Email Benchmark 2019 blijkt dat e-mail het hoogste rendement heeft. Daarnaast is e-mail in verhouding goedkoper dan bijvoorbeeld adverteren op Google of via social media.
Wie kent de uitspraak niet? Meten = weten. Je kunt immers alleen bijstellen als je weet wat je moet bijstellen. Bij e-mail is het onder andere gemakkelijk om te meten:
Door middel van een report breng je zo eenvoudig de e-mailresultaten in kaart.
Hoe makkelijk is het om via Facebook een pagina te liken? Het kost je nog minder dan een seconde met als gevolg dat je heel veel pagina’s leuk vindt en volgt. Bij e-mail ligt dit net even anders. Door de strenge regelgeving moet een persoon namelijk bewust toestemming geven en zich aanmelden voordat je hem als organisatie mag benaderen met e-mails. Daarnaast mag je personen mailen die ooit iets bij je hebben gekocht. Ook deze groep heeft dus al een bepaalde band met je.
E-mail is heel persoonlijk. Je kunt dan ook gericht met je klanten of potentiële klanten communiceren. Is je klant jarig? Stuur een felicitatiemail. Zoekt jouw klanten naar specifieke producten? Help je klant hierbij met gepaste content, tips en aanbiedingen. Al deze zaken dragen bij aan een sterkere relatie voor in de toekomst.
We willen het allemaal: een persoonlijke benadering. En daarmee bedoelen we niet alleen met je voornaam aangesproken worden. Nee, we willen echt gehoord worden. Dus een introductiemail ontvangen als je al jaren klant bent is echt een no-go. Het draait allemaal om de juiste boodschap op het juiste moment. Pas dan bereik je echt je (potentiële) klanten. E-mailmarketing biedt de mogelijkheid om op basis van beschikbare data gepersonaliseerde e-mails te versturen.
Alle informatie die je via e-mailmarketing verzamelt en toepast is van jou. Op deze manier kun je data goed exporteren naar andere systemen. Dit ligt bij social media bijvoorbeeld weer heel anders. Het mogen dan wel jouw Facebookvolgers zijn, maar de gegevens zijn niet van jou. Die zijn van Facebook. Is social media dan toch niet zo mooi als het lijkt? Zeker wel. Het hangt allemaal af van de doelen die je wilt bereiken. Ieder medium (SEO, SEA, social media, e-mailmarketing) kent zijn eigen voordelen en kan een uitstekend onderdeel van de onlinemarketingmix vormen.
Vind je e-mailmarketing nu nog steeds ouderwets of is je beeld stiekem wat veranderd? Zoals je hebt gelezen is er echt heel veel mogelijk met e-mailmarketing. Wil jij e-mail een nieuw leven inblazen? Onze e-mailmarketingspecialisten denken graag met je mee! Meer weten https://www.iclicks.nl/e-mailmarketing.
Onze blogartikelen
Met zo’n groot team aan specialisten en vakidioten verzamelen we veel tips. Deze zetten we graag voor je op een rij in onze blogartikelen. Lees ze hier.
Volg ons op