Onlangs heeft Google de functie vragen en antwoorden toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf-vermeldingen. Deze nieuwe functie maakt het mogelijk om direct in Google vragen over een bedrijf of plaats te stellen en beantwoorden.
Vragen en antwoorden bij een bedrijfsvermelding in Google
In het helpdocument Vragen over een plaats stellen en beantwoorden wordt de functie toegelicht: In Google Maps kunt u vragen stellen en beantwoorden over de plaatsen en bedrijven die u ziet. Bedrijfseigenaren en anderen kunnen rechtstreeks reageren op deze vragen en antwoorden.
Voorlopig is de functie alleen te gebruiken met de Google Maps-app op Android-apparaten. De verwachting is echter dat vragen en antwoorden op korte termijn beschikbaar zal zijn op alle (mobiele) browsers.
Update: de functie werkt nu ook op IOS en andere mobiele browsers.
Update 2: de functie is inmiddels ook op desktop te gebruiken.
Wanneer je in de Google Maps-app een bedrijf opzoekt, kun je onder het kopje vragen en antwoorden nu vragen stellen over het bedrijf.
Je vraag wordt direct getoond bij de bedrijfsvermelding. Zodra hij is beantwoord, ontvang je een melding van Google.
Als bedrijf kun je zelf ook vragen (en antwoorden) toevoegen aan je bedrijfsvermelding.
Als je in de Google Maps-app bent ingelogd als eigenaar van een bedrijfsvermelding, ontvang je een bericht van Google zodra er een vraag wordt gesteld over je bedrijf, zodat je actie kunt ondernemen.
Niet alleen bedrijven, maar ook mensen die meedoen met het Local Guides programma kunnen vragen beantwoorden. Zodra iemand uit de community een vraag over jouw bedrijf beantwoordt, ontvang je hier als eigenaar een melding over.
Wanneer je als eigenaar reageert op een vraag, dan komt er tussen haakjes ‘eigenaar’ bij je antwoord te staan zodat duidelijk is welk antwoord vanuit het bedrijf komt.
De vraag is zoals altijd bij dit type updates, of bedrijven er meerwaarde in zien en ermee aan de slag zullen gaan. De extra werkzaamheden die verbonden zijn aan vragen en antwoorden kunnen tijdrovend zijn; bedrijven moeten er immers voor zorgen dat vragen worden beantwoord en dat er geen verkeerde antwoorden worden gegeven door anderen. Zeker voor bedrijven met meerdere vestigingen kan dit veel tijd kosten nu de Google Mijn Bedrijf-API de functie nog niet ondersteunt .
Daarnaast kan vragen en antwoorden ook voor spamdoeleinden worden gebruikt. Concurrerende bedrijven kunnen elkaars bedrijfsvermeldingen vervuilen met spam en/of onwaarheden om ze in een kwaad daglicht te stellen.
Net als bij reviews is het mogelijk om vragen en antwoorden te melden bij Google als ze niet in lijn zijn met het te volgen beleid of ongepast zijn. Bij reviews kost het Google veel moeite om spam te weren. Of dit bij vragen en antwoorden anders zal zijn, moet nog maar blijken.
Na Google Posts (berichten plaatsen in Google) en URL’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding, is vragen en antwoorden opnieuw een grote update van Google in de weergave van bedrijfsvermeldingen.
Net als bij eerdere updates het geval was, lijkt deze update vooral een slimme zet van Google om bezoekers langer in Google te houden. Hoe meer relevante informatie bezoekers vinden bij een bedrijfsvermelding in Google (recensies, foto’s, veelgestelde vragen), des te groter de kans immers dat ze langer in Google blijven in plaats van direct door te klikken naar de website van het bedrijf.
In de komende tijd zal duidelijk worden of bedrijven vragen en antwoorden zullen omarmen of juist links laten liggen, en of Google succesvol zal zijn in het voorkomen van misbruik.
Dit artikel is geschreven door Robin van der Sar
Robin is SEO-specialist en blogt regelmatig over de laatste ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie, Google Mijn Bedrijf en Google Maps.
Onze blogartikelen
Met zo’n groot team aan specialisten en vakidioten verzamelen we veel tips. Deze zetten we graag voor je op een rij in onze blogartikelen. Lees ze hier.
Volg ons op