In de wereld van marketing draait alles om het beïnvloeden van consumenten en het stimuleren van gewenste acties. Een belangrijk aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien, maar een grote impact heeft op de beslissingen die we dagelijks nemen, is een van de belangrijkste principes van Cialdini: sympathie. We zeggen sneller ‘ja’ tegen iemand die we aardig vinden, terwijl we minder geneigd zijn om mee te werken aan iets met iemand die we niet mogen.
Sympathie is een moeilijk te duiden en ongrijpbare factor, maar het speelt een cruciale rol in het succes van marketinginspanningen. In dit blog leggen we je uit wat dit principe inhoudt en hoe je sympathie zelf toe kunt passen op jouw website voor meer conversies.
Wil je weten of iClicks je kan ondersteunen bij het toepassen van de Cialdini principes? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.
Een effectieve manier om sympathie toe te passen op je website, is om hem menselijker en persoonlijker te maken. Dit doe je door de mensen achter je merk te tonen. Denk bijvoorbeeld ten eerste aan het tonen van foto’s van je medewerkers of het delen van persoonlijke verhalen. Dit creëert een gevoel van verbondenheid met je bezoekers.
Ten tweede kun je een persoonlijke ‘Over ons’-pagina maken en hier het verhaal van je bedrijf delen. Wie zijn jullie en waar werken jullie naartoe.
Als laatste helpt het ook om bij de contactgegevens een afbeelding te tonen van de persoon met wie je bezoekers uiteindelijk in contact zullen komen als ze bellen.
Een bedrijf dat ‘het menselijke en persoonlijke aspect van het principe ‘Sympathie’ optimaal toepast, is Coolblue. Op hun website is veel informatie te vinden over het bedrijf, waar ze voor staan en wie ze zijn. Daarnaast tonen ze op de gehele website afbeeldingen van medewerkers.
Bron: de over ons pagina van Coolblue
Bron: de klantenservice pagina van Coolblue
Zoals eerder benoemd zijn we eerder geneigd om ‘ja’ te zeggen tegen iemand die we mogen, dan tegen iemand met wie we wat minder hebben. Kennen jullie de reclames van de Albert Heijn met Harry Piekema nog? Mensen dachten vroeger dat hij echt bij de Albert Heijn werkte en hadden sympathie voor hem of herkenden zich in hem. Later heeft de Jumbo dit ook toegepast met Frank Lammers als een gezellige gezinsman, een herkenbaar persoon. Ook beroemdheden komen hier vaak aan te pas: George Clooney drinkt alleen maar Nespresso en James Bond is het gezicht van Aston Martin.
Dit hoeft niet altijd een echt persoon te zijn. Sommige bedrijven hebben ook een personage met een persoonlijk karakter. Denk bijvoorbeeld aan de mascottes van Kellogg (Tony de Tijger), Bol.com (Billie) en Mickey Mouse voor Disneyland.
Met een goed doordacht personage van een persoon met wie iemand zich kan identificeren, is de kans groot dat mensen zich zullen verbinden met jouw bedrijf en zijn ze eerder geneigd om iets bij jou aan te schaffen.
Ergens voor staan is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar in het principe van sympathie betekent dit dat wanneer je als bedrijf dezelfde doelen nastreeft als je bezoeker, dit kan zorgen voor een klik. Mensen (of bedrijven) die op ons lijken, vinden we sneller sympathiek.
Een bedrijf dat deze tip van het principe ‘Sympathie’ waanzinnig toepast is Tony’s Chocolonely. Ze hebben een duidelijke missie: het tegengaan van kinderarbeid en moderne slavernij in de cacao-industrie. De gehele website legt uit waar ze voor staan, hoe ze dit doel bereiken en zelfs welke impact jij als bezoeker kunt maken.
Een ander voorbeeld is dat veel bedrijven laten zien dat ze meewerken aan het verduurzamen van onze planeet. Bezoekers die ook extra letten op de duurzaamheid van een product, voelen zich eerder verbonden met het bedrijf.
Bron: Hema, duurzaamheid
Wie vindt het nou niet leuk om een complimentje te krijgen? En vond je die persoon die het complimentje gaf niet meteen leuker of aardiger? Een manier om dit toe passen als bedrijf is bijvoorbeeld om een persoonlijk berichtje bij een bestelling mee te sturen of een klein cadeautje mee te geven bij een nieuwe opdracht. Zo’n positieve ervaring kan leiden tot een volgende bestelling. Daarnaast is de kans ook aanwezig dat verraste bezoekers dit delen op social media, waardoor andere potentiële klanten jouw bedrijf ook sympathiek zullen vinden.
Coolblue geeft klantenservicemedewerkers elke dag de tijd om 5 handgeschreven kaartjes te sturen naar klanten met wie ze die dag contact hebben gehad. Om bijvoorbeeld aan te haken op een verhaal dat een klant heeft verteld aan de telefoon, om een klant te bedanken voor het geduld als het pakket iets later werd bezorgd of om alleen maar om iemand te bedanken voor de aankoop en diegene er veel succes en plezier mee te wensen.
Bron: Tweet van @ErikWVisser op Twitter
Het overtuigingsprincipe ‘Sympathie’ is een leuk middel om over na te denken en mee aan de slag te gaan. Door je website persoonlijker te maken, te uiten waar je voor staat als bedrijf en je klanten een complimentje te geven, creëer je het gevoel van sympathie en versterkt de band tussen merk en klant. Uiteindelijk kan dit ook zorgen voor een verhoogde klantloyaliteit.
Wil je weten of iClicks je kan ondersteunen bij het toepassen van de Cialdini principes? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.
Onze blogartikelen
Met zo’n groot team aan specialisten en vakidioten verzamelen we veel tips. Deze zetten we graag voor je op een rij in onze blogartikelen. Lees ze hier.
Volg ons op