Lokale zoekresultaten veranderen, wat betekent dit voor u?
Begin augustus werd de ‘local pack’ update bij Google doorgevoerd. De belangrijkste verandering van deze update is het aantal getoonde resultaten bij lokale zoekopdrachten. Tegenwoordig laat Google bij lokale zoekopdrachten in plaats van zeven, nog maar drie lokale bedrijven zien. Nadelig voor bedrijven die positie vier of lager bekleden, maar positief voor de top 3. Wat voor veranderingen bracht de local pack update nog meer met zich mee en wat zijn de gevolgen voor u?
Contactgegevens weggestopt
Wat meteen opvalt zijn de verstopte adresgegevens en telefoonnummers. Waar deze voorheen nog prominent zichtbaar waren moet er nu eerst op een bedrijf geklikt worden voordat deze zichtbaar worden. Wat op dit moment wel vertoond wordt zijn de reviews, openingstijden, website, bedrijfsbranche en routebeschrijving. Deze werden voorheen niet getoond.
Het is belangrijk, wilt u bij de top 3 van lokale zoekopdrachten staan, dat de bedrijfsinformatie die op het internet te vinden is correct is. Houd dit dus altijd goed in de gaten. Een voor en na foto van lokale zoekresultaten ziet u hieronder.
De eerste afbeelding laat de situatie voor de update zien en de tweede afbeelding de situatie na de update.
Google Plus verdwenen uit de resultaten
Met deze update zijn ook de Google+ pagina’s compleet verdwenen uit de zoekresultaten. Zowel de geverifieerde als niet geverifieerde Google+ pagina’s staan niet meer bij de bedrijven. Dit betekent echter niet dat Google minder waarde hecht aan Google+. Google haalt nog steeds veel bedrijfsinformatie van de Google Mijn Bedrijf pagina’s. Zorg dus dat de informatie op deze pagina correct en up-to-date is. Openingstijden, bedrijfsbranche, telefoonnummer, website en adresgegevens mogen niet ontbreken.
Mobiele resultaten
De desktop zoekresultaten komen nu meer overeen met de mobiele zoekresultaten (zie afbeelding). Bij de mobiele resultaten wordt eveneens een kaartje getoond met drie lokale bedrijven. Bij deze bedrijven staat geen telefoonnummer maar wel een belknop waarmee direct naar het desbetreffende bedrijf gebeld kan worden.
Toenemende relevantie Adwords en SEO
Door deze update van Google worden zowel Adwords als SEO belangrijker voor lokale bedrijven. Nu er nog maar drie lokale bedrijven getoond worden zullen lokale bedrijven die buiten deze top 3 vallen meer gebruik moeten maken van Adwords en SEO om toch gevonden te worden.
Bij online marketing bureau iClicks helpen wij u hier graag mee. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 088 425 4257 of mail naar info@iclicks.nl