Een hagelnieuw campagnetype in Google Ads! Google probeert met Performance Max op eenvoudige wijze advertenties in de hele marketing funnel aan te kunnen bieden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan videoadvertenties en displaybanners voor mensen die nog hoog in de funnel zitten. Zij zijn vaak nog niet zover om direct een aankoop te doen, dus zichtbaar zijn bij je doelgroep in deze fase van hun customer journey kan allesbepalend zijn. Andere voorbeelden zijn tekstadvertenties in Google Search of Google Shopping advertenties voor mensen die lager in de funnel zitten en bereid zijn om op korte termijn een aankoop te doen. Ook remarketing is een onderdeel van Performance Max. Voorheen moest je al deze campagnes apart instellen. Met Performance Max kan dat nu in één campagne.
Heb je geen tijd om het hele blog te lezen? Hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste updates.
Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om een full-funnel campagne op te zetten waar alle stappen in verwerkt zijn. Ook kost het minder tijd om de campagnes op te zetten. Een van de belangrijkste en krachtigste functies is dat je doelgroepen kunt aanmaken die je heel specifiek kunt targeten. Hier kun je verschillende zaken combineren tot je het juiste segment hebt gemaakt. Dit doe je door te kijken naar interesses, demografische gegevens, bezochte websites, waar eerder op is gezocht of door je doelgroep te matchen met bestaande klanten. Dit geeft Google, en dus jou, de mogelijkheid om potentiële klanten te vinden die je op de juiste manier kunt benaderen via een Performance Max-campagne.
Er is geen voordeel zonder nadeel en het nadeel van Performance Max is dat er minder inzichten zijn in de data en je minder directe controle kunt uitoefenen op de campagnes. Google handelt hier volgens het principe zolang jij je doel haalt, maakt het niet uit wat er achter de schermen gebeurt. Onze SEA Specialisten vinden dat toch wel moeilijk te verkroppen. “Over het algemeen zijn we control freaks en willen we juist zoveel mogelijk data inzien om tot onze eigen conclusies te komen en bij te kunnen sturen.” Het is dus even afwachten wat de ontwikkelingen van Performance Max op dit gebied zullen zijn.
Hoe doet Performance Max het eigenlijk in de praktijk? Nu we enkele maanden testen achter de rug hebben, zijn we tot de volgende voorlopige conclusie gekomen:
Performance Max werkt in veel gevallen de eerste weken erg goed. Daarna vallen de prestaties wat terug en stabiliseert de campagne. Meestal presteert de campagne op een vergelijkbaar niveau met een eerdere Smart-Shopping campagne (indien die werd gebruikt). Bij sommige klanten verbeterden de prestaties significant, bij andere accounts vielen de prestaties juist tegen.
Het is vooral afhankelijk van je branche en doelgroep of Performance Max de beste optie is. In een aantal gevallen is voor een succesvolle campagne meer controle nodig, omdat de algoritmes van Google bepaalde nuances niet oppikken of bepaalde context missen.
Gelukkig kondigde Google al aan dat we de komende tijd meerdere nieuwe functies mogen verwelkomen die ons meer controle geven over Performance Max-campagnes.
Om meer inzicht en controle te krijgen over de Performance Max-campagnes, lanceerde Google op 13 juli al enkele nieuwe functies op drie belangrijke gebieden:
De optimalisatiescore is nu volledig gelanceerd voor de Performance Max-campagnes. Met de optimalisatiescore kun je zien waar de campagne nog ruimte heeft om te groeien en kun je aanbevelingen vinden die de resultaten van je campagne verbeteren. De aanbevelingen kunnen bijvoorbeeld gaan over het budget of over het aanpassen van de ROAS-doelstelling op campagneniveau.
In de Performance Max-campagne kun je nu seizoensaanpassingen doorgeven om de biedstrategie te informeren over verwachtte gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld acties met Black Friday. De seizoensgebonden aanpassingen kun je het beste gebruiken als het gaat om aanpassingen voor korte periodes van maximaal één week.
Ook kun je nu gegevensuitsluitingen gebruiken om te voorkomen dat fouten in het tracken van conversies de biedstrategie beïnvloedt. Door deze gegevens uit te sluiten, negeert de biedstrategie de periode waarin je problemen hebt gehad met conversiemetingen. Hierdoor stuurt de biedstrategie niet op verkeerde data.
Net zoals bij bijvoorbeeld de zoekcampagnes, is het nu ook mogelijk om geavanceerde locatie-opties te selecteren. Hierdoor kun je nauwkeuriger gebruikers bereiken. Met deze optie krijg je de kans om te targeten op basis van fysieke aanwezigheid, of aanwezigheid of interesse.
Er komt ook meer inzicht in de veranderingen van de prestaties van je campagne. Hierdoor kun je gemakkelijker problemen opsporen en verhelpen. Als de Performance Max-campagne is gekoppeld aan een productfeed, krijg je ook inzicht in de productstatus van de populairste producten, vermeldingsgroepen en producttypen.
Tijdens een strategische sessie vertellen we je met alle plezier meer over Performance Max. Je plant deze sessie al binnen enkele minuten met ons in!
Onze blogartikelen
Met zo’n groot team aan specialisten en vakidioten verzamelen we veel tips. Deze zetten we graag voor je op een rij in onze blogartikelen. Lees ze hier.
Volg ons op