De content op je website is natuurlijk bedoeld om je bedrijf te presenteren en te informeren. Maar wist je dat je het ook kan inzetten om de lezer in de juiste richting te duwen?
Door persuasieve content te schrijven overtuig je jouw klanten niet alleen visueel, maar ook tekstueel. Maar hoe zet je persuasieve content nu eigenlijk in? We leggen het je graag uit.
Heb je geen tijd om het hele blog te lezen? Hieronder bieden we alvast een paar tipjes van de sluier om jouw klanten tot conversie over te halen.
Persuasieve content is een techniek die we gebruiken bij het schrijven van content voor op websites. We geven als het ware kleine ‘nudges’ aan de lezer om ze zo te overtuigen om toch die ene aankoop te doen of die ene dienst af te nemen.
Ben je een beetje bekend in de wereld van conversie optimalisatie, dan denk je bij persuasieve content wellicht al snel aan Robert Cialdini. Robert Cialdini is een oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit. Hij staat bekend om zijn 7 beïnvloedingsprincipes:
Sociale bewijskracht gaat over de reviews op je website en het zien dat andere mensen ook gebruikmaken van je product of dienst.
We vertrouwen al snel op de autoriteit van mensen en organisaties. Bij een dokter vertrouw je bijvoorbeeld bijna blind op zijn of haar medische kennis.
Een manier om schaarste in te zetten, is om een timer bij bepaalde producten te plaatsen. Je ziet de tijd wegtikken en je wilt snel het product bestellen, want wat als het opeens op is?
Bij consistentie (en commitment) gaat het erom dat je je bezoekers enthousiast maakt en je ervoor zorgt dat ze consistent zijn in hun acties. Als ze bijvoorbeeld klikken op een button met ‘Ja, ik wil me inschrijven’, zullen ze eerder geneigd zijn om de inschrijving te voltooien. Ze willen onbewust consistent blijven in hun acties.
Wanneer je bijvoorbeeld bij een pop-up over de nieuwsbrief een button plaats met ‘klik hier’, motiveert dat de bezoeker minder om de inschrijving te voltooien.
Wederkerigheid wil zeggen dat je de welwillendheid van je bezoekers stimuleert, bijvoorbeeld door ze een kortingscode te geven. Ze worden geprikkeld om iets terug te doen, in dit geval de kortingscode gebruiken.
Wanneer mensen sympathie hebben voor bijvoorbeeld de oprichters van een bedrijf, zullen zij eerder een aankoop doen. Dit kan je stimuleren door een goede ‘over ons’ pagina op je website te zetten.
Kenners van persuasieve content zullen misschien alleen de eerste 6 beïnvloedingsprincipes kennen. De laatste, eenheid, is sinds Cialdini’s boek ‘Pre-Suasion: A Revolutionary Way to Influence and Persuade’ toegevoegd. Ondanks dat dit principe later is toegevoegd, is hij zeker niet onmisbaar.
Eenheid gaat erover dat mensen het gevoel krijgen dat ze ergens bij horen. Dit kan gaan om leeftijd, locatie, cultuur etc.
Het inzetten van persuasieve content is dus een combinatie van het schrijven van pakkende content en het toevoegen van conversie optimalisaties. Het stopt dan ook niet bij alleen tekst. Pakkende beelden, het juiste webdesign en overtuigende buttons spelen allemaal een rol bij succesvolle persuasieve content.
Er zijn verschillende methodes die je al inzet om je bezoeker te overtuigen:
Neem contact op met een van onze Online Marketing Consultants en zorg ervoor dat de bezoekers van je eigen website(s) ook overtuigd worden.
Onze blogartikelen
Met zo’n groot team aan specialisten en vakidioten verzamelen we veel tips. Deze zetten we graag voor je op een rij in onze blogartikelen. Lees ze hier.
Volg ons op