Pas op voor onofficiële AVG-keurmerken

11 Juni, 2018 14:24

Waarschuwing voor misleidende AVG-keurmerk mails

De nieuwe Europese privacywetgeving AVG is nog geen drie weken van kracht en er zijn al verschillende alarmerende meldingen over bedrijven die misbruik maken van de verwarring die heerst rondom deze nieuwe wetgeving.

De kans is groot dat jij de afgelopen weken een mail hebt ontvangen waarin je werd verzocht om een AVG-keurmerk aan te vragen. Met dit zogenaamde AVG-keurmerk zou je volledig voldoen aan de nieuwe richtlijnen, zo claimt de verzender van de e-mail. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft inmiddels een officiële waarschuwing afgekondigd voor deze misleidende e-mails.

Heb jij een mail ontvangen over een AVG-keurmerk?

Diverse bedrijven – waaronder een aantal klanten van iClicks – hebben een e-mail ontvangen waarin zij worden verplicht om binnen 7 dagen aan de richtlijnen van de AVG te voldoen. Wanneer deze termijn niet wordt gehaald, zullen zij hiervan melding doen bij de AP en riskeer je hoge boetes. Volgens hen is de oplossing om een AVG-keurmerk te gaan gebruiken, zodat jouw website volledig voldoet aan de wet- en regelgeving op het gebied van privacy en de verwerking van persoonsgegevens. Ga echter niet in op een dergelijke mail, want dit is een poging tot oplichting!

Statement van de AP: in Nederland geen geaccrediteerde certificatie-instellingen

De AP geeft op haar website aan dat er op dit moment in Nederland nog geen geaccrediteerde certificatie-instellingen zijn die een zogenaamd AVG-certificaat mogen uitgeven. Instellingen die AVG-certificaten uit willen geven, moeten een aanvraag tot accreditatie aanvragen bij de Raad voor Accreditatie (de RvA). Zodra ze officieel geaccrediteerd zijn, kun je voor jouw organisatie een AVG-certificaat aanvragen bij zo’n partij. De geaccrediteerde instellingen worden altijd vermeld op de officiële websites van de AP en de RvA.

Heb je vragen over de regelgeving omtrent de AVG of voldoet jouw website nog niet volledig aan de richtlijnen van de nieuwe privacywet? Neem contact met ons op, wij helpen je graag!

gdpr@iclicks.nl088 425 4257
Voorbeeld van een nep-mail over het zogenaamde AVG-keurmerk.
< Meer omzet uit je Google AdWords campagne door A/B testing. Is jouw website al klaar voor de AVG – de nieuwe privacywetgeving? >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Raimond Jonkhoff

Sales Manager

Stevan Otting

Online Marketing Consultant