SEO, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, wordt gebruikt om websites beter vindbaar te maken in de organische resultaten van zoekmachines. Dit zijn de resultaten waar je niet voor betaalt en die onder de betaalde resultaten (advertenties) staan. Omdat Google verreweg de meestgebruikte zoekmachine is, draait SEO in de praktijk eigenlijk altijd om het optimaliseren van je website voor Google.
Uiteindelijk is het doel natuurlijk om meer bezoekers naar je website te trekken die converteren. Bijvoorbeeld door een aankoop te doen, een offerte aan te vragen of een adviesgesprek in te plannen.
SEO omvat alle verschillende activiteiten die je uitvoert om je website organisch beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Dit is een combinatie van content optimalisatie, linkbuilding en het optimaliseren van de techniek van je website.
Door deze verschillende onderdelen op de juiste manier in te zetten, vergroot je de relevantie van je website voor belangrijke zoekwoorden. Daarnaast zorg je ervoor dat Google jouw website zo goed mogelijk kan lezen en beoordelen.
Dit alles samen zorgt ervoor dat het Google algoritme een hogere kwaliteitsscore toekent aan je website. Een hoge kwaliteitsscore heeft tot gevolg dat de posities van jouw website op belangrijke zoekwoorden stijgen én dat bezoekers jouw website beter kunnen vinden.
“SEO is een gecompliceerde mix van content, techniek en linkbuilding. Door deze mix op de juiste manier in te zetten, verbeter je de posities van je website. En hoe hoger je posities, hoe meer websitebezoekers.”
- Anouk, SEO