21 april: Google D-day

16 Maart, 2015 14:31

Er is de laatste maanden veel gespeculeerd over de plannen van Google op het gebied van mobiel zoeken en de waarde van een mobielvriendelijke website. Op 26 februari maakte Google bekend dat een mobielvriendelijke website een ranking factor wordt in de zoekresultaten. Wat betekent dat voor uw website en uw positie in de zoekresultaten?

De aankondiging

Het is nooit een geheim geweest dat een mobielvriendelijke website essentieel is voor een goede SEO- strategie. Met mobielvriendelijkheid als officiële ranking factor in de zoekresultaten is dit nog eens extra benadrukt. Het statement van Google luidt als volgt:

“Vanaf 21 april, zullen wij onze gebruikerservaring uitbreiden met mobielvriendelijkheid als ranking factor. Deze verandering zal invloed hebben op de mobiele zoekresultaten in alle talen, wereldwijd en zal een significante invloed hebben op onze zoekresultaten.”

Wat gaat er veranderen?

Echt concreet over de veranderingen is Google nog niet. Wel is de verwachting dat u vanaf april andere zoekresultaten te zien krijgt via de mobiel dan wanneer u precies dezelfde zoekopdracht uitvoert op uw computer.

Daarbij zullen websites die voldoen aan de Google criteria een voordeel hebben ten opzichte van websites die hier niet aan voldoen: zij zullen hoger ranken. Google wil namelijk het voor de gebruiker eenvoudiger maken kwaliteitswebsites te vinden die aan hun wensen voldoen.

Is uw site al mobielvriendelijk?

In de afgelopen maanden heeft Google al meerdere signalen gegeven met betrekking tot het belang van mobielvriendelijkheid.  Eerder voerde Google ook al de label “Voor mobiel” toe aan de mobiele zoekresultaten. Dit geeft aan dat een website geschikt is voor mobiele apparaten. Bovendien worden er via Webmaster Tools proactieve meldingen gegeven.

Aan de slag!

Na al deze ontwikkelingen is de boodschap duidelijk. Is uw website nog niet mobielvriendelijk? Dan is dit hét moment om deze stap te maken. Het is hierbij belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan.

Analyseer eerst de status van uw huidige website met de juiste tools en test uw website op mobielvriendelijkheid. Blijkt dat – na de nodige analyses – uw website niet mobiel vriendelijk is, dan is het belangrijk om dit voor 21 april in orde te maken. Houd hierbij rekening met het zoekgedrag van uw bezoekers, welke impact de eventuele veranderingen zullen hebben en de eisen die Google aan uw website stelt.

Wilt u uw vindbaarheid veilig stellen of bent u er nog niet over uit welke oplossing het beste is voor uw website? Neem dan contact op met een van onze online marketing specialisten.

< Opvallende social media updates november 2016 Pinterest: Een platform vol inspiratie >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Stevan Otting

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Online Marketing Consultant