Beter gevonden worden met Google Mijn Bedrijf

1 Juli, 2015 14:08

Recent heeft Google de diensten Google Places en Google+ Local samengevoegd tot Google Mijn Bedrijf. De bedrijven die hierbij zijn aangesloten worden weergegeven bij lokale zoektermen. Maar hoe werkt Google Mijn Bedrijf precies? En wat kan het betekenen voor uw bedrijf?

Nieuwe vorm van zoekresultaten

Google hecht steeds meer waarde aan lokale zoekresultaten. Een middel dat de zoekmachine hierbij inzet is de Google Mijn Bedrijf pagina’s. Deze pagina’s worden hoog in de ranking weergegeven bij zoekwoorden waar de locatie belangrijk is. Daarnaast worden de pagina’s getoond op Google Maps.

Om te bepalen wanneer de lokale bedrijven getoond worden gebruikt Google een slim en ingewikkeld algoritme. Dit algoritme weet op basis van de ingevoerde zoekopdracht wanneer de gebruiker op zoek is naar een lokaal bedrijf.

Als iemand zoekt naar een online marketing bureau is locatie niet heel belangrijk, dus Google toont in dat geval geen lokale bedrijven. Anders is dat bij een tandarts of een restaurant. De gebruiker is dan op zoek naar een bedrijf in de buurt. Google weet dit en toont bij deze zoekopdrachten de lokale bedrijven.

Beginnen met Mijn Bedrijf

Om een account aan te maken bij Google Mijn Bedrijf heeft u om te beginnen een Google account nodig. Op google.nl/business kunt u aan de slag. Het komt voor dat Google uw bedrijf al kent, bijvoorbeeld door een vermelding in een bedrijvengids. In dat geval kunt u uw bedrijf claimen. Bestaat de pagina voor uw bedrijf nog niet, dan kunt u het registreren. Belangrijk bij het registreren is wel dat u beschikt over een bezoekadres voor uw bedrijf. Google wil immers weten of u wel echt een lokaal bedrijf bent. Na het claimen of registreren kunt u uw pagina inrichten, denk hierbij aan het invullen van de bedrijfsnaam, de openingstijden, de contactgegevens en het plaatsen van foto’s.

Vindbaar via Google Mijn Bedrijf

Na het inrichten van uw lokale pagina begint het echte werk. Google gebruikt namelijk, net als in de reguliere zoekresultaten, veel verschillende factoren om de ranking te bepalen. Google kijkt bijvoorbeeld naar de recensies, de ingevulde gegevens en de activiteit op de lokale pagina.

Hoe beter de Mijn Bedrijf Pagina is in de ogen van Google, hoe hoger uw bedrijf scoort in de lokale zoekresultaten.

Profiteren van de lokale vindbaarheid

Lokale bedrijven worden steeds belangrijker in de zoekresultaten van Google. Het is dus belangrijk dat u uw lokale vindbaarheid goed geregeld heeft. Bij iClicks kunnen wij u hiermee helpen. Neem contact met ons op en profiteer van verbeterde lokale vindbaarheid.

< Opvallende social media updates november 2016 Social engagement >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Raimond Jonkhoff

Sales Manager

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant